پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مسؤولان مازندران به‌جای امنیتی کردن موضوع زباله به فکر ساماندهی آن باشند/محیط زیست در ارائه گزارش به‌شدت هراس دارد

مستندساز مشکلات اجتماعی در مازندران گفت: متولیان استانی به‌جای امنیتی کردن بحث زباله به فکر ساماندهی این معضل در استان باشند.

0

پایگاه خبری چهاردانگه: امین علیجانی‌گنجی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، در ارتباط با فعالیتش در این مرکز اظهار کرد: ۱۷ سال سابقه فعالیت در شبکه تبرستان دارم و در این مدت سریال‌ها و برنامه‌های مختلفی را مدیریت کردم.

وی تصریح کرد: آخرین پروژه تلویزیونی بنده برنامه شب شمالی است که هفته‌ای سه بار از شبکه تبرستان به‌صورت زنده پخش می‌شود.

تهیه‌کننده شبکه تبرستان یادآور شد: یک سال اخیر با مصوبه طرح و برنامه مرکز و حمایت مدیرکل صدا و سیمای مازندران انعکاس مشکلات و معضلات استان مازندران را در دستور کار خویش قرار دادیم.

علیجانی یادآور شد: در این برنامه طرح ایجاد تعامل بین مردم و رسانه را پیگیری کردیم و تلاش داریم که دغدغه‌های مردم را انعکاس دهیم.

وی با بیان اینکه با اجرای این برنامه شاهد جذب مخاطب به سوی شبکه تبرستان شدیم، اضافه کرد: اجرای این برنامه به‌نوعی آشتی دادن مردم با رسانه بومی و محلی بود و موفقیت‌های خاصی نیز در این زمینه کسب کردیم.

تهیه‌کننده شبکه تبرستان اضافه کرد: برنامه مستند مشکلات مردم هفته‌ای یک‌بار از سیمای تبرستان پخش می‌شود که مخاطبان زیادی را جذب کرد.

علیجانی در ادامه یادآور شد: در مدت یک سال موضوعات ملی و استانی را پیگیری کردیم که از شبکه تبرستان به روی آنتن رفت.

وی با بیان اینکه در این برنامه دغدغه‌های مردمی را منتشر می‎کنیم، افزود: پروژه کمربندی بابل، جاده اصلی رامسر به ساری و بحث‌های کوه‌خواری، زمین‌خواری و دریاخواری از مواردی بود که مستندات آن تهیه و در چندین نوبت از شبکه تبرستان پخش شد.

تهیه‌کننده شبکه تبرستان اضافه کرد: به‌صورت عملی ما در مرزن‌آباد به پروژه‌های متعدد رودخانه‌خواری برخورد کردیم که مستندات آن تهیه و انعکاس داده و بازخورد بسیار مناسبی از سوی مردم در این ارتباط داشتیم.

علیجانی خاطرنشان کرد: بعد از دست‌اندازی‌های که به ارضی ملی و طبیعی استان مازندران وارد می‌شود بحث مشکلات زیست محیطی ناشی از عدم ساماندهی مناسب پسماند است که به‌صورت ویژه انعکاس مشکلات مردمی در دستور کار این سازمان قرار گرفت.

وی ادامه داد: زباله در استان مازندران به‌صورت نامناسب انباشته می‌شود و این مشکل در شهرهای تنکابن، چالوس، بابل، آمل، قائم‌شهر و ساری به‌صورت جدی وجود دارد.

تهیه‌کننده شبکه تبرستان بیان کرد: هر ساله برای ساماندهی زباله در شهرهای استان مسؤولان بومی و محلی تغییر می‌کنند ولی به‌صورت جدی برای رفع مشکل اقدام اساسی انجام نمی‌شود.

علیجانی با اعلام اینکه زباله‌ها به‌صورت کوه و تپه‌ در حال انباشته شدن است، افزود: شیرابه‌های ناشی از تولید زباله در سطح آب‌های زیرزمینی استان نفوذ می‌کند.

وی با اعلام اینکه در حال تهیه مستند عدم ساماندهی زباله به نفوذ شیرابه‌ها در منطقه روستایی بابل برخورد کردیم، گفت: آزمایشات تهیه‌شده از آب شرب این منطقه نشان داد که آب‌ها حتی برای بخش کشاورزی هم قابل شرب نیست، این در حالی بود که این آب برای شرب مردم مورد استفاده قرار می‎گرفت.

تهیه‌کننده شبکه تبرستان یادآور شد: در ارتباط با زباله ۶ موضوع کار کردیم و در هر ۶ مورد مسؤولان وعده‌های زیادی برای ساماندهی مطرح کردند.

علیجانی با اعلام اینکه در حال تهیه مستند زباله در شهرستان بابل بازداشت شدیم، افزود: شهرداری با حکم دادستان کار ما را توقیف کرد و بحث امنیتی بودن این موضوع را پیش کشید.

وی اضافه کرد: دلیلی برای امنیتی بودن مسئله ساماندهی زباله وجود ندارد، بسیاری از مردم که زباله در نزدیکی اراضی آنها دفن می‎شود، با مشکلات جدی زیست محیطی و بیماری‌های متعدد مواجه هستند.

تهیه‌کننده شبکه تبرستان خاطرنشان کرد: در برخی از موارد زمان تهیه مستندات با کشاورزانی برخورد کردیم که به ما اعلام کردند برنج‌های تولیدی را خودمان مصرف نمی‎کنیم و دلیل آنها آلوده بودن آب‌های زیرزمینی منطقه عنوان شد.

مستندساز مشکلات اجتماعی شبکه تبرستان یادآور شد: متولیان استانی به‌جای امنیتی کردن بحث زباله به فکر ساماندهی این معضل در استان باشند.

علیجانی خاطرنشان کرد: برای رفع مشکل باید اعتبار مناسب برای ساماندهی تهیه شود.

وی ادامه داد: به‌عنوان نمونه رئیس شورای اسلامی شهر ساری در مستندی که در حال تهیه بودیم اعلام کرد که جمع‌آوری زباله از ساری و انتقال و دفن آن در سال ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

تهیه‌کننده شبکه تبرستان بیان کرد: با نصف این مبلغ طی این مدت امکان ایجاد دستگاه زباله‌سوز فراهم می‎شد، چرا مسؤولان شهری به فکر ساماندهی دستگاه زباله‌سوز نیستند.

مستندساز مشکلات اجتماعی شبکه تبرستان در پاسخ به این سؤال که آیا در زمان تهیه این گزارشات با مشکلات و مانع‌تراشی‌های مواجه بودید، بیان کرد: به‌صورت حتمی با این موارد مواجه بودیم، در ابتدا با تهدید مواجه شدیم و پس از اینکه به تهدیدات پاسخ ندادم، بحث رشوه‌های مالی مطرح شد ولی دست از اقدامم نکشیدم.

علیجانی در پاسخ به این سؤال که آیا مسؤولان محیط زیست با شما در تهیه این مستندات همکاری می‎کنند، گفت: در این ارتباط گلایه‌های زیادی داریم، متولیان محیط زیست در ارائه گزارش به‌شدت هراس دارند.

وی خاطرنشان کرد: در هر شهرستانی که برای تهیه گزارش ورود پیدا کردیم، وقتی به مسؤول محیط زیست برای توضیح در ارتباط با معضلات درخواست می‌شد، همکاری مناسبی انجام نمی‌شد.

تهیه‌کننده شبکه تبرستان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که تهیه مستند در ارتباط با زباله را تا کجا ادامه می‌دهید، افزود: همه تلاشم را برای مطرح کردن این معضل در استان تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری می‌کنم، به این دلیل که در زمان تهیه برخی از مستندات مدیران مسؤول وعده‌های را مطرح کردند که پس از اتمام وعده‌ها برای تحقق یا عدم تحقق وعده‌ها گزارش تهیه می‌کنیم.

مستندساز مشکلات اجتماعی شبکه تبرستان یادآور شد: شهردار بابل قول داد که سیستم ساماندهی زباله در این شهر را طی این مدت راه‌اندازی می‎کند، به این دلیل که اهالی این منطقه پیگیر شدید این مطالبات هستند و صدمات جبران‌ناپذیری به مردم وارد شد.

علیجانی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که در چهاردانگه چه بازخوردی از مردم دریافت کردید، گفت: مردم این منطقه از تهیه این مستند استقبال کردند و خواستار ساماندهی زباله شدند.

وی در ارتباط با معضلات چهاردانگه یادآور شد: به‌نظر می‌رسد که با پخش این مستند اتفاقات خوبی رقم بخورد، آنچه را که مشاهده کردیم مشکل شدید زیست محیطی بود.

تهیه‌کننده شبکه تبرستان در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار فارس که برخی‌ها تلاش دارند بحث مطالبات مردمی را امنیتی جلوه دهند، آیا شما در این مدت با این معضل مواجه شدید، گفت: دغدغه مردم اقصی نقاط استان در ساماندهی زباله مشکل اجتماعی است، مردم در مناطقی که زباله در حال دفن هست به‌شدت با مشکل مواجه هستند.

علیجانی در پایان گفت: همه پنج شهری که مستند تهیه کردم، مردم فقط درخواست ساماندهی زباله را مطرح کردند، مشکل زباله شهرستان بابل بسیار جدی است، ۱۷ سال زباله این شهر به‌صورت نامناسب دفن می‌شود، آیا حق مردم نیست که نسبت به محیط زیست خویش حساسیت ویژه‌ای داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.