پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مزارعی که به آتش کشیده می‌شوند

0

فرماندار فریدونکنار گفت: متاسفانه کشاورزان، کاه و کلش اراضی خود را به آتش می‌کشانند که کار نادرستی است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، محمدمهدی نصیری  در دیدار با رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با اشاره به اینکه به دنبال آن هستیم که استحصال خمیرکاغذ از کاه و کلش به صورت پایلوت در فریدونکنار صورت بگیرد، گفت: این شهرستان با وجود مساحت کوچکی که دارد، صاحب بیشترین تراکم کارخانه‌های شالیکوبی در واحد سطح است. کشاورزان بسیاری از شهرها و استان‌های دیگر شالی های خود را برای تبدیل به برنج به کارخانه های فریدونکنار می آورند و این امر می‌تواند موجب مداومت برای این شهرستان در تولید خمیر کاغذ باشد.

لزوم خروج فریدونکنار از خام فروشی برنج

نصیری با اشاره به اینکه برنج فریدونکنار را باید از خام فروشی خارج کنیم، گفت: از برنج ده ها محصول می توان به دست آورد و امیدواریم بتوانیم در این زمینه همکاری مناسبی با جهاد دانشگاهی مازندران داشته باشیم.

برخی نسبت به دامگاه پرندگان بدون اطلاع تصمیم‌گیری می‌کنند

فرماندار فریدونکنار با اشاره به مباحث محیط زیستی در فریدونکنار با بیان اینکه دامگاه پرندگان یکی از آن مواردی است که برخی بدون اطلاع نسبت به آن تصمیم‌گیری می‌کنند، تصریح کرد: در برخی موارد مسئولان محیط زیست دچار احساسات ناشی از زیاد پرداختن به یک موضوع می‌شوند و این نشان می دهد که نسبت به مسائل مهم، اطلاع درستی ندارند.

نصیری با بیان اینکه تالاب فریدونکنار انسان‌ساخت است و اگر مردم تلاش نکنند تالابی وجود نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: باید تمامی مسائل مربوط به این تالاب از محیط زیست تا معیشت مردم را مورد توجه و ارزیابی قرار داد تا به یک تصمیم درست رسید و به همین منظور به دنبال ثبت ملی دامگاه فریدونکنار هستیم.

وی در ادامه به بخش گردشگری و بوم‌گردی اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه زمان فرآیند کشت و کار به حدود یک ماه رسیده است، گردشگری مزرعه در فریدونکنار پاسخگو نخواهد بود مگر آنکه تعاریف دیگری از آن کرد.

لزوم ارائه طرح گردشگری زراعت با محوریت مشارکت مردم

فرماندار فریدونکنار با بیان اینکه گردشگری مزرعه در فریدونکنار به دلیل موسمی و تک محصولی بودن باید با سایر مشاغل همراه باشد، اظهار کرد: باید طرحی را ارائه کرد که گردشگر در کنار اقامت، به مشارکت در آن مزرعه نیز اقدام کند که این امر فواید فراوانی به همراه خواهد داشت.

نصیری دبه کمیته تسهیلگران توسعه شهرستانی اشاره و خاطرنشان کرد: در گذشته میز توسعه را در شهرستان فریدونکنار راه‌اندازی کردیم اما با وجود چنین اتاق فکر جامع و گسترده‌ای آن را در قالب این طرح، همسان‌سازی خواهیم کرد.

اجرای پروژه بوم‌گردی با محوریت جهاد دانشگاهی در مازندران

واحد عبدالهیان، رئیس جهاد دانشگاهی مازندران در این جلسه با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی، اشتغال و پژوهشی در راستای توسعه استان پای کار است، گفت: تالاب پرندگان در فریدونکنار یکی از موضوعاتی است که با برنامه‌ریزی بر روی آن می‌توان بسیاری از تنش های ایجاد شده را کاهش داد. در مسائل زیست محیطی فریدونکنار، جهاد دانشگاهی مازندران به گونه‌ای می تواند ورود کند که علاوه بر توجه به بهره‌برداری و ارزش افزوده بیشتر از ظرفیت های موجود، انتقادات ناآگاهانه نیز برطرف شود.

وی با بیان اینکه در حوزه بوم‌گردی نیز مصوب شده است تا با محوریت جهاد دانشگاهی، گردشگری مزرعه در آب بندان‌ها شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی آمادگی دارد تا با ارائه و تعریف مدلهای سرمایه گذاری، ضمن حفظ کیفیت با کمترین هزینه، بیشترین ارزش افزوده را با توجه به موقعیت انحصاری آب بندان‌ها معرفی کند.

عبدالهیان افزود: گردشگری مزرعه فصلی و مقطعی نیست و طرح جهاد دانشگاهی برای این موضوع، مربوط به 4 فصل از سال است.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی مازندران با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی در حوزه آموزشی و فرهنگی نیز فعالیت می کند، گفت: جهاد دانشگاهی در فریدونکنار دارای مرکز نیست و در صورت در اختیار داشتن چنین مرکزی توانمندی‌های فراوان جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف می‌تواند در خدمت شهروندان قرار گیرد.

عبدالهیان به بحث اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران و کمیته تسهیلگران شهرستانی کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه‌ای این اتاق فکر اشاره و خاطرنشان کرد: کمیته تسهیلگران گروهی در مقابل فرماندار نیست بلکه به دنبال ارائه راهکارهای توسعه در آن شهرستان است.

وی ضمن تقدیر از نگاه فرماندار در موضوع راه‌اندازی تسهیلگران توسعه شهرستان فریدونکنار، افزود: کمیته تسهیلگران توسعه شهرستانی به خطوط سیاسی توجهی ندارد و هر فردی که در محیط مربوط به خود مرجعیت دارد با هر نوع نگرشی می تواند عضو این کمیته باشد و اظهار نظر کند.

رمضان مهدی‌زاده عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه گردشگری کشاورزی به عنوان یک طرح جذاب مطرح است، اظهار کرد: اقامت گردشگران در بحث اقتصاد گردشگری بسیار مهم است. در گردشگری مزرعه اولویت گردشگری است اما مزرعه برای جذاب بودن طرح، به آن اضافه شده است چرا که گردشگر باید از نگاه زراعت به موضوعات توجه کند و در این زمینه استراتژی تنوع نیز بسیار مهم است.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.