پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مازندران نیازمند ۳ هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه باید تعداد تخت‎های بیمارستانی اعم از دولتی و خصوصی در مازندران را به ۷ هزار و ۸۰۰ تخت برسانیم، گفت: کلینیک ۳ هزار و ۵۰۰ متری در بیمارستان بوعلی ساری در حال ساخت بوده که از جمله کلینیک‌های مهم کشور است.

1

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه ، قاسم جان‎بابایی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۳ هزار تخت در بیمارستان‌های دولتی داریم، اظهار کرد: بیشتر بیمارستان‌های مازندران قدمت بیش از ۴۰ سال دارند، از طرفی نیز در حالی‎که در بسیاری از کشورها به ‎ازای هر یک‌هزار نفر جمعیت پنج تا هشت تخت بیمارستانی وجود دارد، اما این رقم در مازندران ۲٫۱ است.

 

وی افزود: اگر بخواهیم این میزان را به ۲٫۶ برسانیم، باید در یک مرحله ۳ هزار و ۸۰۰ تخت را در بیمارستان‎های استان اضافه کنیم و تعداد تخت‌های موجود اعم از دولتی و خصوصی باید دو برابر شده و ۷ هزار و ۸۰۰ تخت در استان داشته باشیم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: حدود ۱۰ درصد بیماران استان برای درمان‌های بستری به خارج استان مراجعه می‎کنند و بیماران گاهی تا یک یا دو ماه در لیست انتظار قرار می‎گیرند.

 

این مسؤول با اشاره به اینکه تفاهم‎نامه‎ای به‎منظور ساخت بیمارستان یک‌هزار تختخوابی با شرکت سامسونگ بسته شده و طرح توجیهی باید در شورای اقتصاد کشور تأیید شود، افزود: شرایط تخت‎های استان باید اصلاح و ساماندهی می‎شد، لذا پروژه‎های هتلینگ را با هزینه‌ای حدود ۴۰ میلیارد تومان در بیمارستان‌های دولتی به ثمر رساندیم.

 

جان‎بابایی با اعلام اینکه عمده خدمات در بخش سرپایی و دندانپزشکی است و در دوره فعلی ۱۴ کلینیک ویژه را در شهرهای مختلف راه‎اندازی کردیم، ادامه داد: کلینیک ۳ هزار و ۵۰۰ متری در بیمارستان بوعلی ساری نیز در حال ساخت است که تا پایان فعالیت دولت فعلی به پایان می‎رسد که از جمله کلینیک‌های مهم کشور است.

 

وی تصریح کرد: کلینک‎های ۵۰۰ متری تا شهریورماه سال‌جاری و بقیه آن نیز تا پایان دوره دولت فعلی یا پایان امسال تمام می‌شود.

 

دبیر کارگره سلامت و امنیت غذایی مازندران با اشاره به ضرورت زایمان فیزیولوژیک در استان و اینکه مازندران در کنار گیلان دارای بیشترین زایمان سزارین در کشور است، بیان کرد: حدود ۱۵ مرکز بلوک زایمانی جدید در استان داریم که در فریدونکنار یکی از کلینیک‌های مهم ساخته شده است، برای شرق مازندران در بیمارستان زنان و زایمان بهشهر تجمیع شده، در جویبار، رازی قائم‌شهر، زیراب، محمودآباد، نور، چالوس و تنکابن نیز مراکز فیزیولوژیک در حال ساخت است.

 

این مسؤول گفت: مجوز رادیوتراپی نیز دریافت شده، لذا برای رامسر در حال برنامه‌ریزی بوده و بخش شیمی‌درمانی را نیز در حال توسعه داریم، در چالوس بخش سرطان راه‌‌اندازی شده است، در آمل مرکز شیمی‎‌درمانی را نیز در حال برنامه‎ریزی داریم و در مرکز استان نیز یکی از مراکز مهم جامع سرطان ساخته شده است.

 

جان‎بابایی ادامه داد: در حال رایزنی برای دریافت مجوز مرکز دوم رادیوتراپی در استان هستیم و معضلات زیادی در این بخش و آنکولوژی حل می‎شود، اکنون تمام مراکز استان در این بخش با تعرفه دولتی است و هیچ استانی به اندازه مازندران گستره خدمات بیماران سرطانی را ندارد، بیشتر داروها را نیز در همین مرکز داریم، بیماران سرطانی برای رادیوتراپی و شیمی‎درمانی در حال درمان هستند و هیچ بیماری به دلیل هزینه این بیماری، از درمان محروم نیست.

 

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته، ۱۵ کلینیک ویژه دندانپزشکی از تنکابن تا بهشهر در صبح و عصر با تعرفه دولتی راه‌اندازی شده است، افزود: به همین دلیل نیز در سال گذشته مازندران مورد تشویق قرار گرفت، لذا از رسانه‌ها می‎خواهیم که خدمات سلامت در بخش دندانپزشکی را به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: سال گذشته ۵۰ دستگاه یونیت دندان خریداری شد، ۹ دستگاه سی‌تی‎اسکن نیز چند سال پیش اضافه شده است و ۳۵ آمبولانس نیز به این ناوگان افزوده شد.

 

این مسؤول با بیان اینکه شرایط بیماران دیالیزی خوب نیست، اظهار کرد: حدود ۱۰ درصد بیماران کلیوی در لیست انتظار هستند، به دلیل اینکه از دستگاه‌های دیالیز بیشتر از ظرفیت کار کشیده شد، لذا برخی از دستگاه‎ها خراب شد، اما در دست تعمیر است.

 

جان‎بابایی ادامه داد: در حال حاضر غیر از گلوگاه در سایر شهرها بخش دیالیز داریم و در مجموع شرایط قابل قبولی را متصور هستیم.

 

وی با بیان اینکه شایع‎ترین عامل مرگ و میر در این استان بیماری‌های قلبی و عروقی است، تصریح کرد: برای غرب استان و آمل، مرکز قلب را طراحی کردیم و امیدواریم تا پایان سال در آمل و در غرب استان (عباس‎آباد) تا پایان دوره دولت فعلی به اتمام برسد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: در دوره فعلی در نظر داریم تا تمام مراکز استیجاری خانه‌های بهداشت به تملک بخش سلامت درآید، در سال‌جاری هشت مرکز بهداشتی تملک شده است، ۶۵ خانه بهداشت روستایی و  ۱۴ خانه شهری نیز در دست ساخت داریم که تا پایان سال‎جاری یا تا اتمام دولت فعلی به پایان می‎رسد.

 

وی درباره مشکلاتی که به دلیل وجود تنها دستگاه رادیوتراپی در بخش سرطان بیمارستان امام خمینی(ره) برای بیماران مربوطه ایجاد شده است، اظهار کرد: تنها یک‎دستگاه با حدود ۹ میلیارد تومان خریداری شده و به دلیل استفاده زیاد از آن، دچار نقص فنی شده است.

 

وی افزود: بخشی از مشکل به این دلیل است که دستگاه را خریداری می‎کنیم، ولی کارشناسان متخصص برای تعمیر نداریم، در حال حاضر دستگاه تعمیر شده و در حال استفاده است، خدمات رادیوتراپی نیز رایگان است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در حال رایزنی هستیم تا دستگاه دیگر رادیوتراپی را نیز خریداری کنیم، فضا نیز برای این کار آماده است.

 

این مسؤول ادامه داد: بیش از ۲۵۰ دستگاه رادیوتراپی در کشور نیاز داریم که باید وارد شوند، دست‎کم سه دستگاه دیگر رادیوپراتی نیز برای مازندران نیاز داریم.

 

وی اظهار کرد: نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان از بیمه‌ها طلب داریم که از سال ۹۴ تا پایان خردادماه جاری مانده است و با تزریق آن، بسیاری از مشکلات بخش سلامت در این استان حل می‎شود.

 

جان‎بابایی افزود: داروی شیمی‎درمانی و داروهای مهم دیگری را خریداری می‎کنیم و در اختیار بیمار قرار می‎دهیم، بیمارستان‎ها زیر فشار هستند، از یک‎سو از بیمه‌ها طلب داریم و از سوی دیگر، تکلیف داریم که چیزی از بیماران دریافت نکنیم، در چنین شرایطی با جابه‌جایی منابع فعالیت‌های خدماتی را پیش می‎بریم.‎

 

این مسؤول در پایان، استعفای دکتر عباس قدیر رئیس بیمارستان امام رضا(ع) آمل را مشکل قلبی و مصرف داروهای قلبی او عنوان کرد و گفت: این مدیر، خودش استعفا داده است  و اگر بخواهد می‌تواند بماند.

 

 

جان‎بابایی در پایان گفت: سند توسعه بخش سلامت در مازندران نیز در دست تهیه است تا برای تمامی دوره‎ها استفاده شود./فارس

 

1 نظر
  1. کاربر می گوید

    خسته نباشید واقف هستیم که برای بخش سلامت استان بخصوص ساری زحمات زیادی کشیدید خسته نباشید تشکر از شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.