پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مازندران نبض تپنده تولید برنج کشور

0

برنج در جیره سبد غذایی مازندرانی‌ها به‌عنوان غذای اصلی محسوب می‌شود، کشت برنج از جمله شغل‌های سنتی قدیمی است که امروزه نیز رواج دارد و به جرأت می‌توان گفت برنج مازندران با کیفیت‌ترین برنج کشور است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، کشت برنج به صورت یک سنت در میان مازنی‌ها نسل به نسل منتقل شده و مالکیت سرانه زمین در اراضی کشاورزی مازنی‌ها پایین و هزینه تولید آن زیاد است. امروزه پایدار بودن کشاورزی مازندران بستگی به قیمت تمام شده ی برنج دارد.

*نبود صنایع تبدیلی در حوزه برنج/لزوم توجه به برندسازی برنج، موثر در رشد اقتصاد مازندران

«رحمان عرفانی» دکترای زراعت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با ورود سرمایه‌گذار در تولید محصول داخلی و با توجه به توصیه مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی می‌توان با برنامه‌ریزی درست و دقیق جانب تولید را رعایت کرده و واردات را متناسب با نیاز و زمان در کشور داشته باشیم.

وی افزود: واردات متناسب برنج در کشور انگیزه را در کشاورز برای تولید برنج بیشترکرده و رغبت برای ادامه کار باعث منتقل شدن این سنت قدیمی به صورت نسل به نسل و در نهایت یک کشاورزی پایدار در مازندران ایجاد می‌شود.

معاون موسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران گفت: مازندران بهترین شرایط اقلیمی و آب و خاک را برای تولید برنج دارد و با توجه به قدمت اراضی کشاورزی در بسیاری از شرایط خود کشاورز یک اقتصاددان خرد است.

عرفانی خاطرنشان کرد: محصول برنج نسبت به محصولات دیگر مانند پنبه با وجود کمبود منابع آب‌های زیرزمینی هم‌چنان باعث رونق توسعه اقتصادی در استان شده است. تولید برنج اگر مورد حمایت مسئولان واقع شود زمینه اشتغالزایی بیشتر در سطح استان مازندران را به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه با وجود تولید انبوه برنج در مازندران هنوز صنایع تبدیلی متناسب در بخش برنج نداشته و با توجه به روندی که برای برندسازی و شناسنامه‌دار کردن واحدهای بسته‌بندی در نظر گرفته شده صنایع تبدیلی می‌تواند در توسعه اقتصادی محصول برنج موثر باشد.

دکترای زراعت تصریح کرد: برنج یک محصول استراتژیک و تولید آن برای مازندران بسیار مهم است. اگر بتوانیم از سبوس برنج روغن‌کشی کنیم در واقع صنایع تبدیلی را وارد کشاورزی کرده و یقیناً شرایط مناسب‌تری از لحاظ اقتصادی برای کشاورز مازنی به وجود می‌آید.

*3000 بهره‌بردار به طور مستقیم در زراعت مازندران نقش دارند

«مرتضی نصیری» دکترای زراعت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برنج یکی از پایدارترین محصولات باغی در شمال کشور بوده که حدود 3000 بهره‌بردار به طور مستقیم در زراعت نقش و به طور غیرمستقیم 70 درصد مردم مازندران ارتباط تنگاتنگ با تولید برنج دارند.

وی افزود: به طور متوسط حدود 6000 میلیارد تومان درآمد ناخالص از اراضی کشاورزی مازندران است، یعنی به ازای هر نفر تولید ناخالص دو میلیون تومان که 50 درصد به طور مستقیم و 30 درصد به طور غیر مستقیم با آن در ارتباط هستند.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران گفت: اقلیم مناسب آب و هوایی مازندران، طول دوره رشد کوتاه مدت برنج، میزان مصرف کمتر به ازای هر کیلوگرم تولید و یک محصول خشک بدون تاریخ مصرف باعث تقویت تولید برنج در مازندران می‌شود.

دکترای زراعت خاطرنشان کرد: تولید برنج با تجارت بازرگانی ارتباط تنگاتنگی دارد و اگر این حلقه خوب به هم متصل شود مزیت‌های تولید برنج را در سطح استان بیشتر خود را نشان می‌دهد.

  *کشت مکانیزه، تولید بیشتر با کیفیت بهتر

«محسن عمران» کارشناسی ارشد کشاورزی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برنج یک تک محصول بوده که اکثر خانوارهای مازنی از راه تولید برنج امرار معاش می‌کنند و با توجه به زمین‌های زیر کشت برنج هر منطقه برای هر خانواده تقریباً هفت دهم هکتار زمین زیر کشت در نظر گرفته شده است.

وی افزود: تولید برنج در مازندران به علت این‌که محصول استراتژیک محسوب می‌شود در توسعه اقتصادی و صنایع تبدیلی نقش بسزایی دارد از جمله آرد برنج و سبوس برنج که با توجه به خواص زیاد آن بسیار مورد استفاده است.

محقق معاونت موسسه تحقیقات برنج مازندران گفت: کشاورزان با کشت ارگانیک برنج در مزارع خود هم می‌توانند با قیمت بیشتری برنج را فروخته و هم از سبوس آن به‌عنوان صنایع تبدیلی با بسته‌بندی‌های بهداشتی و شکیل فروش فراوانی داشته باشند.

استاد دانشگاه تصریح کرد: طرح تجهیز و نوسازی زمین‌های زیر کشت برنج مازندران از جمله طرح‌های خوب در حوزه کشاورزی است و هر چه کشاورزی استان به سمت کشت مکانیزه و نوسازی مزارع پیس برود تولیدات برنج بیشتر با کیفیت بهتر را شاهد خواهد بود.

  *برنج در اراضی شمال کشور توجیه اقتصادی ندارد

«شهرام طاهرنژاد» کارشناسی ارشد کشاورزی و باغات در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: واردات برنج در کشور توسط دولت با تعرفه زیاد باز هم ارزان‌تر از برنج داخلی است و هزینه تمام شده محصول برنج در مازندران به‌علت نیروی انسانی و ارزش افزوده اراضی زیاد است.

وی افزود: محصول برنج کشاورز مازندرانی به اندازه گذران زندگی خودش توجیه اقتصادی دارد و چون برنج در جیره سبد غذایی جامعه به عنوان غذای اول است،  کشور باید خود را در تولید برنج تأمین کند تا از لحاظ اقتصادی وابسته به کشوری دیگر نباشد.

طاهرنژاد گفت: ایده کشت دوم چند سالی است که در میان کشاورزان مازنی رواج پیدا کرده تا با فروش مجدد کشت دوباره برنج بتوانند از نظر اقتصادی تأمین شوند. نشأ مجدد باعث درآمد بالاتر کشاورز می‌شود و در وضع کنونی به یک درجه  سوددهی نسبی برای گذران زندگی رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: اجرای طرح ایران و ژاپن که در سال‌های پیش متوقف شد می‌توانست به مدیریت و دسترسی کشاورز به آب در سطح زمین زراعی و کشت برخی سبزیجات و کلزا کمک کند و در فصل زمستان نیز از زمین استفاده بهینه شود.

گزارش از «بهناز مقدس» خبرنگار خبرگزاری ایسنا مازندران

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.