پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مازندران| مقدمات ثبت جهانی شدن باغ 33 هکتاری رامسر فراهم شود

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رامسر، محمد آزاد شامگاه پنجشنبه در مراسم رونمایی از یافته‌های 3000 ساله ایزگام دشت جنت رودبار اظهار داشت: با این کاوشگری و یافته‌های تاریخی قدمت شهرستان برهمگان مشخص شد.

وی افزود: شرایط زیست محیطی شهرستان رامسر به‌گونه‌ای است که اقوام گوناگونی از دیرباز در آن زندگی می‌کردند که قدمت آن از امروز با رونمایی این کاوش‌ها سه هزار سال اعلام می‌شود.

فرماندار رامسر گفت: رامسر دارای ظرفیت‌های متعددی است که باید برای ارتقا و بالفعل کردن این ظرفیت همت بیشتری صورت بگیرد.

آزاد بر لزوم ثبت جهانی مجموعه باغ 33 هکتاری و بلوار معلم در یونسکو تاکید کرد و گفت: 150 اثر تاریخی و فرهنگی در رامسر به‌دست آمده که 25 اثر آن ثبت تاریخی شده است.

تدوین کتاب کاوش‌های باستان شناسی رامسر

محمدرضا خلعتبری سرپرست تیم پژوهشی و کاوشگری رامسر با اشاره به محوطه گورستانی ایزگام دشت این شهرستان گفت: کتاب باستان‌شناسی کاوش‌های این منطقه در حال تدوین است.

وی افزود: این باستان‌شناسی توسط تیمی علمی از برترین‌های باستان‌شناسی بین‌المللی صورت گرفت.

خلعتبری با بیان اینکه مقدمه این کاوشگری در سال 68 شروع شد اما بنا به دلایلی 28 سال مغفول مانده است، گفت: در دولت دهم بحث کاوش در این منطقه مطرح شد اما وضعیتی نامشخص پیدا کرد که به دلیل کاوش‌های غیرقانونی در سال‌های اخیر نشستی اضطراری صورت گرفت تا کاوش‌ها به سرانجام برسد.

سرپرست هیئت علمی باستان‌شناسی گفت: از کاوش گورستان یاد شده نمونه‌های بسیاری از بقایای انسانی، حیوانی، زغال و بقایای درون ظروف برای آزمایش آنالیز مواد، سالیابی مطلق، ژنتیک، ایزوتوپ دندان برای شناخت امراض، نوع تغذیه و مهاجرت جمع‌آوری شده است.

سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران نیز گفت: آموزش‌های باستان‌شناسی باید مورد توجه قرار بگیرد تا هویت تاریخی منطقه برهمگان روشن شود.

وی با انتقاد از عدم به‌کارگیری نیروهای علمی و دانشگاهی در حوزه میراث فرهنگی، افزود: کاوش علمی و پژوهشی ایزگام دشت جنت رودبار هویت تاریخی مردم رامسر را نمایان کرد.

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.