پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مازندران تحت تاثیر 5 گسل فعال البرز/زمین‌لغزش مخاطره ثانویه منطقه کوهستانی البرز مرکزی و غربی

0

عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله لرزه‌خیزی استان مازندران را متاثر از گسل‌های “البرز شمالی” و “البرز مرکزی” دانست و گفت: هر رخداد زلزله شدید با بزرگای بیش از 6 در این منطقه با وقوع زمین‌لغزش‌های مهم می‌تواند همراه باشد که به عنوان مخاطره ثانویه در منطقه کوهستانی البرز مرکزی و غربی در اثر رخداد زلزله می‌تواند موجب خسارت و تلفات به‌ویژه در “جاده‌ چالوس” شود.

دکتر مهدی زارع در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به لرزه‌خیزی استان مازنران، گفت: بررسی مهمترین زمین‌لرزه‌های مازندران در تاریخ حدود 1000 ساله اخیر آن، نشان می‌دهد که بیشتر این زمین‌لرزه‌ها در بخش‌های شرق البرز مرکزی در “فریم” و منتهی الیه غربی آن در “طالقان” ثبت یا گزارش شده است.

وی ادامه داد: لرزه‌خیزی مازندران بیشتر تحت تاثیر گسل “البرز شمالی” و گسل “مازندران” در بخش‌های مرکزی “نور” و “بلده” و گسل “شمال البرز مرکزی” و همچنین گسل “بهشهر” و قطعه شرقی گسل “البرز شمالی” در بخش‌های شرقی البرز مرکزی است.

به گفته زارع بر این اساس مهمترین مناطق با پتانسیل خطر بالای رخداد یک زمین‌لرزه بزرگ در مازندران عبارتند از مناطق مرکزی و تلاقی گسل‌های “بهشهر” و “مازندران” در جنوب “ساری” و “بابل” و منطقه مرکزی “البرز مرکزی” که پتانسیل رخداد زمین‌لرزه با بزرگای 7.5 در آنها بر پایه زمین‌لرزه‌های تاریخی و شواهد گسلش و ریخت زمین‌ساختی سطحی وجود دارد.

زلزله‌های قبلی در این منطقه در جدول ذیل آمده است:

سال رخداد به میلادی بزرگای زلزله منطقه
1127 6.8 فریم
1301 6.7 فریم
1485 7.2 دیلم
1608 7.6 طالقان
1665 6.5 دماوند
1678 6.5 مازندران
1809 6.5 آمل
1825 6.7 هراز
1830 7.1 دماوند
1935 6.3 کسوت
1907 6.8 سنگچال
2004 6.5 فیروزآباد-کجور

زلزله‌های البرز مرکزی

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به زلزله‌های البرز مرکزی، توضیح داد: مهمترین گسل‌های لرزه‌زا در منطقه البرز مرکزی شامل گسل‌های “شمال البرز”، گسل “خزر” (مازندران)، گسل “لاریجان”، گسل “لار”، گسل “مشا”، گسل “کندوان” و گسل “بلده” می‌شود.

نقشه گسل‌های البرز مرکزی

وی ادامه داد: گسل خزر (مازندران) از حدود 12 کیلومتری جنوب شهر نور و در مرز بین کوه و دشت “مازندران” موجب تغییر شکل و واژگونی آبرفت‌های جوان شده است. در کیلومتر 23 جاده “رویان –بلده” مقطع گسل “شمال البرز” که از روستای “وازک” عبور می‌کند، با ایجاد یک زون خورد شده به پهنای حدود 1000 متر مشهور است.

پهنه خردشده البرز شمالی در جاده رویان-بلده (کیلومتر 23) در جنوب رویان در وازک

زارع خاطرنشان کرد: این گسل زلزله 8 خرداد 1383 “فیروزآباد کجور” با بزرگای 6.5 را موجب شد که با 27 کشته همراه بود و در منطقه‌های “بلده” و “کجور” به شدت احساس شد.

این محقق حوزه زلزله همچنین یادآور شد: بخش شرقی این گسل همان گسل مسبب رخداد زمین‌لرزه 11 تیر 1336 (2 ژوئیه 1957) “سنگچال” (جنوب آمل) است که حدود 1200 نفر کشته بر جای گذاشت. بزرگای زلزله سنگچال در مقیاس امواج سطحی Ms– از 6.8 تا 7.5 گزارش شده است.

وی تاکید کرد: از این رو گسل شمال البرز، گسل مهمی است که پتانسیل لرزه‌زایی مهمی نیز دارد، به گونه‌ای که این گسل در سال‌های اخیر در 21 شهریور سال 92، سه زمین‌لرزه کوچک را در جنوب غرب موجب شده است.

زارع با بیان اینکه این زلزله‌ها همگی زلزله‌های کوچکی بودند که در حوالی “کلاردشت” رخ داده است، اظهار کرد: هر رخداد زلزله شدید (با بزرگای بیش از 6) در این منطقه با وقوع زمین‌لغزش‌های مهم می‌تواند همراه باشد که به عنوان مخاطره ثانویه در منطقه کوهستانی البرز مرکزی و غربی در اثر رخداد زلزله می‌تواند موجب خسارت و تلفات به‌ویژه در جاده‌های مهم نظیر “جاده چالوس” و روستاها و شهرهای واقع در منطقه کوهستانی مانند “کلاردشت” شود.

وی خاطر نشان کرد: وجود دریاچه “ولشت” در نزدیکی کلاردشت نمایانگر سدی زمین‌لغزشی است که به احتمال زیاد به رخداد یک زمین‌لرزه مهم قبلی (با تاریخی که هنوز مشخص نشده است) در همین منطقه این سه زمین‌لرزه کوچک مربوط بوده است. بنابراین چه بسا زمین‌لرزه تاریخی مهمی در همین منطقه در زمانی قبل از ثبت دستگاهی زمین‌لرزه‌ها رخ داده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.