پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مازندران به کارخانه جدید آرد نیاز ندارد

0

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 گفت: احداث کارخانه جدید در صنعت آرد ضربه مهلکی به کارخانجات آرد مازندران می زند.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، سید محمد جعفری، مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 در نشست هم اندیشی دستگاه های اجرایی با کارخانجات آردسازی استان که به همت شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 برگزار شد، به غیراقتصادی بودن راه اندازی کارخانه جدید آردسازی در استان اشاره کرد و گفت: احداث کارخانه جدید در صنعت آرد ضربه مهلکی به کارخانجات آرد مازندران می‌زند. راه اندازی هر واحد جدید در واقع تعطیلی 2 کارخانه قبلی و حذف 80 اشتغال مستقیم و غیرمستقیم است.

وی اظهار کرد: انجمن صنفی کارخانجات آرد سازی استان باید برنامه های سال 97 خود را تدوین و اولویت های خود را مشخص کند.

وی با بیان این که تحریم های خارجی و افزایش قیمت ارز نباید ما را دچار اختلال کند، یادآور شد: برای همه دولت ها امنیت غذایی اولویت درجه اول بوده و دیپلماسی گندم بسیار مهم است.

جعفری با اشاره به این که غلات به عنوان یک کالای استراتژیک و راهبردی به استقلال دولت ها و ملت ها کمک می کند، تصریح کرد: ظرفیت تجارت کارخانجات آردسازی استان در سال گذشته با مدیریت اصولی افزایش یافته است. با توجه به اقدامات صورت گرفته ضریب ارزش افزوده کارخانجات آرد از 28 درصد به 35 درصد افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 با اشاره به افزایش ظرفیت تبدیل گندم به آرد در  استان خاطرنشان کرد: در سال گذشته 144 هزار تن گندم 900 تومانی نسبت به مدت مشابه سال قبل آن آسیاب شده است که این رشد چشم گیر موجب افزایش فعالیت کارخانجات و همچنین افزایش اشتغال شده است. در سال 97 باید ظرفیت تبدیل گندم 982 تومانی به آرد را به 2 برابر برسانیم.

جعفری با اشاره به  بستر سازی برای کارخانجات مازندران در جهت آرد کردن 350هزارتن گندم آزاد یادآور شد: با توافق صورت گرفته در خصوص خرید گندم غرب استان گلستان و به همین تناسب خرید گندم غرب کشور و تزریق آن در بورس مازندران این کار قابل انجام است.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2  با بیان این که برای نخستین بار آرد تولیدی استان به کشورهای همسایه صادر شد خاطرنشان کرد: در سال گذشته 98 هزار و 414 تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان بصورت تضمینی خریداری گردید که  این میزان یک چهارم نیاز استان است و مابقی آن از طریق استان گلستان و سایر استان ها تامین خواهد شد.

وی افزود: در سال گذشته 465 هزار تن گندم داخلی وارد استان شد که از این میزان 278 هزار تن گندم از استان گلستان برای مصارف داخلی وارد مازندران شد که در نوع خود بی سابقه بود.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 با اشاره به این که در سال گذشته از 465 هزار تن گندم داخلی وارده به استان 123 هزار تن گندم از طریق حمل ریلی به استان های مقصد ارسال شد، تصریح کرد: 212 هزار تن آرد یارانه ای نیز در سال گذشته در استان توزیع شد.

وی با بیان این که شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران 20 میلیون تن ظرفیت ذخیره سازی گندم را در اختیار دارد خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته حدود 100 هزار تن به ظرفیت ذخیره سازی سیلو در استان مازندران توسط بخش خصوصی اضافه شد.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 همچنین به خرید دانه روغنی کلزا در سال زراعی گذشته اشاره کرد و گفت: 19 هزار و 586 تن دانه روغنی کلزا از طریق 18 مرکز در استان خریداری شد.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.