پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مازندرانی‌ها میزبان ارواح نیاکان در نوروز

0

اهمیت به ارواح مردگان از دیرباز در مازندران وجود داشته به طوری که ارواح مردگان قابل احترام بودند، از این‌رو مازندرانی‌ها در مراسم و مناسبت‌های مختلف یاد ارواح مردگان خویش را گرامی می‌دارند.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، در قلب زندگی ماشینی امروزی همچنان تپش‌هایی از آئین‌ها و رسوم کهن مازندران را می‌شنویم تپش‌هایی از نوع حضور مردم برای پاسداشت و حفظ میراث گذشتگان، آئین عید مردگان را می‌توان از آن جمله سنت‌ها نام برد. عید مردگان و یا عید نیاکان در بسیاری از فرهنگ‌های سنتی سراسر جهان نیز برگزار می‌شود، مازنی‌ها نیز پس از برداشت محصول هم‌چنین درعید نوروز یاد درگذشتگان خود را گرامی می‌دارند. مردم دیار سبز مازندران معتقدند که ارواح مردگان همیشه حضور دارند و گرامی داشت یاد آن‌ها موجب آرامش روح گذشتگان و برکت زندگی آن‌ها خواهد بود. یاد از مردگان و مرگ که در آموزه‌های دینی نیز مورد تأکید فراوان است، انسان را متوجه زمان اندک حضور می‌کند تا با مدد از دگرگون‌کننده قلب‌ها و چشم‌ها و گرداننده و تنظیم‌کننده روزها و شب‌ها، حال آینده خود را به بهترین حال دگرگون کند.

«حسین اسلامی» پژوهشگر مازندرانی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: یکی از مراسم نوروز در مازندران اجرا می‌شود بازدید اهل قبور و نیاکان و بازدید از مزار شهدا است، بر اساس این در نوروز میزبان ارواح نیاکان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مازندرانی‌ها اعتقاد دارند میزبان نیاکان خود در نوروز بوده و ارواح نیاکان میهمان آن‌ها در نوروز هستند.

اسلامی ادامه می‌دهد: نوروز برای مازندرانی‌ها از گذشته جشن آئینی و اجتماع مقدس بوده و معتقدند بدترین کاردر نوروز مسافرت رفتن است و این از دیرباز نوعی بی‌احترامی به ارواح نیاکان تلقی می‌شود.

این پژوهشگر مازندرانی یادآور می‌شود: مازندرانی‌ها از گذشته اعتقاد داشته‌اند در عید نوروز، خانه باید پاکیزه و مرتب شود تا از ارواح نیاکان در آن جا پذیرایی شود اما مسافرت رفتن بی‌احترامی به ارواح نیاکان است.

اسلامی می‌گوید: در این صورت بدترین حرکت خالی کردن خانه است که در طول تاریخ هرگز مازندرانی‌ها خانه را خالی نمی‌کردند.

وی تصریح می‌کند: از این‌رو در روز نخست سال مردم به زیارت اهل قبور و مزار شهدا می‌روند تا تجدید میثاق و پیمان با آرمان‌های شهدا و همین طور مهمان‌نوازی‌های خود را در خصوص دعوت ارواح نیاکان انجام دهند.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، آداب و رسوم در مازندران به‌علت روحیات معنوی مردم این دیار جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد و در این میان مازنی‌ها اهمیت ویژه‌ای به درگذشتگان خود می‌دادند که موجب شده این رسم هنوز به قوت خود باقی بماند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.