پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مازندران|کم آبی شالیزارهای مازندران و رنج کشاورزان؛ بی‌توجهی مسئولان حوزه آب به تامین منابع+فیلم

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، شالیزارها این روزها باید باتلاقی باشد تا آب کافی در ساقه‌‌ها شرایط را برای باروری خوشه‌های برنج مهیا کند اما شرایط کنونی به نفع کشاورزان نیست.

زنگ خطر خشکسالی در مازندران از نخستین روزهای آغاز سال جدید در استان با کاهش چشمگیر 50 درصدی بارش باران به صدا درآمد و بسیاری از شالیزارها در آغاز فصل کشاورزی به دلیل نبود آب به زیر کشت نرفت.

با توجه به بحران کم آبی برای کشاورزان استان، به سراغ چند تن از کشاورزان رفتیم تا از نزدیک با دغدغه این قشرزحمت کش و تلاشگران عرصه تولید آشنا شویم.

کشاورزی صرفا برای دلخوشی است

حاج حسین‌علی اسماعیلی پیرمرد کشاورز میانرودی  به تسنیم گفت: مشکل ما کمبود آب است  واقعا در مضیغه هستیم  و اکنون زراعت ما 99 درصد حاصل کافی را نمی‌دهد. هر کود سفید را 50  هزار تومان و  75 هزار تومان  پول مزد  کارگر می‌دهیم. کشاورزی ما فقط برای دلخوشی ماست دلمان خوش است که چهار خروار برنج به خانه می‌بریم.

وی ادامه داد: مسئولان توزیع آب از ما تعمیر رودخانه، پول  میرابی اداره آبیاری پول  بهره‌برداری را از ما می‌گیرد هنوز خبر ندارند کشاورز آب دارد یا نه.

این کشاورز گفت: گلایه ما از دولت بیش از پیش است دولت به کشاورزان کمکی نمی‌کند و تنها میکروفن به دست مدام اعلام می‌کند به روستاییان وام می‌دهیم و فلان کار را انجام  می‌دهیم اما ما چیزی ندیدیم. هر کسی می‌آید می‌گوید من کدخدا هستم روز گذشته بابت آب دعوا شد. زمین آب ندارد تراکتور بیاید تا کار ما پیشرفت کند.

آقای جمالی آبیار روستاهای منطقه اسفیورشورآب ساری نیز گفت: آب کشاورزی نسبت به سال‌های گذشته بسیار کم شد و از 7 صبح تا 7 عصر آب برای کشت نداریم.

جلال اکبری کشاورز دیگر نیز با اظهار تاسف از وضع موجود بیان داشت: کشاورز  به عنوان یک عنصر مهم تولید نیاز به حمایت جدی مسئولان دارد.

وی ادامه داد: کار کشاورزی کار اجدادی ماست که برای حفظ آن باید مشکلات اصلی ما که کمبود آب است برطرف شود.

سال سخت کشاورزان و بی‌توجهی دولتی‌ها

خانم رعیت‌پرور کشاورزی که مشغول نشا بود نیز گفت: امسال سال سختی برای کشاورزی و کاشت نشا بود مسئولان به فکر ما باشند.

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران به خبرنگار تسنیم گفت: بیش از 190 هزار هکتار آب تخت انجام شد که تاکنون بیش از 187 هزار هکتار نشاکاری انجام شد و با توجه به اینکه کشت مکانیزه هزینه تولید را کاهش می‌دهد از این میزان نیز 45 هزار هکتار به صورت مکانیزه کشت شد.

ابراهیم قربان‌نژاد با بیان اینکه به برخی مناطق اعلام کردیم عملیات نشا را زودتر انجام دهند و برخی از مناطق دیگر که سال گذشته در خطر بودند کشت جایگزین انجام دهند، افزود: با توجه به شرایط آبی برخی مناطق در معرض خطر قرار دارند که شش هزار هکتار در حالت بحران قرار دارد از این میزان هزار و 500 هکتار سویا، آفتابگردان پنبه و دیگر محصولات  به عنوان کشت جایگزین کشت شد.

وی بیان کرد: برنج گیاهی آب دوست است که کشاورزان به جز  سه مرحله حساس گیاه  یعنی مرحله پایه‌گیری، پنجه‌گیری و خوشه‌گیری می توانند آبگیری تناوبی را انجام دهند که این امر توصیه تحقیقاتی ما بوده تا بتوانیم  با این روش آب را ببندیم صبر کنیم تا مزارع آب بگیرند. همچنین با این روش می‌توانیم هم در مصرف آب صرفه جویی کنیم و عملکرد محصولات  با پنجه‌های بیشتری که می زند افزایش دهیم.

این مسئول ادامه داد: کشاورزان باید کود پتاسه و سیلیس دار استفاده کنند تا  استرس زمین شالیزاری را کاهش دهند و  با انهدام علف‌های هرز در زمین و حاشیه زمین مصرف آب را کنترل کنند و با از بین بردن علفهای هرز در کانال‌ها می توانیم انتقال آب را سریعتر انجام دهیم که با این روش هدررفت ما کم می‌شود.

این کارشناس کشاورزی تصریح کرد: کشاورزان می‌توانند با نایلون کشی مرزها از نشت آب به زمین مجاور جلوگیری کنند.

قربان‌نژاد گفت: با توجه به بحران آب تنها راه دریافت غرامت بیمه است که کشاورزان نسبت به این امر مهم اقدام کنند.

آنچه دیدیم و شنیدیم نشان می‌دهد آینده تولید برنج به فعالیت‌ها و اتخاذ استراتژی درست متولیان امور بستگی دارد تا برای حفظ میراث ماندگار کشاورزی و نجات خوشه‌های طلایی استان قطب تولید برنج کشور، برنامه‌ریز ی‌های اصولی ،درست و موثر را به کار گیرند.

مصاحبه و گزارش از قدسیه السادات شعبانپور

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.