پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

لزوم شکل گیری دولت الکترونیک در مازندران

0

وی، توجیه پذیری ایجاد سامانه مدیریت دانش را مهم برشمرد و تاکید کرد که دلایل و ضرورت های ایجاد سامانه احصاء و ارائه شود.

*نهادینه شدن دانش در سازمان ها در گرو ایجاد یک سیستم مدیریت دانش

حسن هدایتی شیرسوار رئیس مرکز علمی کاربردی بابل نیز با بیان این که مدیریت دانش، پلت فرم اصلی تمام زیرمجموعه ها است تصریح کرد: برای این که در این حوزه خوب عمل کنیم نیاز به یک مطالعه کامل داریم.

وی با  اشاره به این که یکی از مشکلات پدیده تعویض و تغییر سریع مدیران و گم شدن دانش است یادآور شد:در سازمان های مختلف تمامی دانش حول یک محور می گردد و در نبود این شخص تمامی اطلاعات از بین می رود.

هدایتی شیرسوار  با یادآوری این امر که برای نهادینه شدن دانش در یک سازمان نیاز به یک سیستم مدیریت دانش است افزود:در سیستم مدیریت دانش، مدیریت با افراد و ثبت و نگهداری دانش ضمنی، ویرایشگر پیشرفته جهت رسم جداول، ، درج تصویر و فرمول در متن دانش، پیوست دهی بدون محدودیت و غیره بخشی از کارکردهای بخش چرخه دانش است. بدون داشتن این نرم افزار مسیر توسعه همچنان گم می ماند.

وی با ابراز این نکته که مسیر توسعه به شکل های مختلف پیموده شد اما به نتیجه نرسید تصریح کرد:عدم داشتن پلت فرم اصلی مانع طی کردن ادامه مسیر موفقیت خواهد بود.

هدایتی شیرسوار خاطرنشان کرد:ایجاد ساختار راهبری مدیریت دانش، ایجاد نرم افزاری برای انتقال دانش، تشویق کار تیمی، اطمینان از ارزش و اعتبار دانش ها، آگاهی از میزان اثربخشی دانش ها در سازمان، کاهش زمان آموزش کارکنان و غیره از اهداف استفاده از نرم افزار مدیریت دانش است.

وی با بیان این که مدیریت دانش در وزارت علوم نیز وجود ندارد و استفاده ای از آن نمی شود تصریح کرد:دانش روایی شده و اثر بخشی خاصی ندارد و تمامی این موارد در این سیستم دارای ساختارهایی لازم است، یکی از آنها توانمندسازی مردم و شکل گیری سرمایه های اجتماعی است.

رئیس مرکز علمی کاربردی بابل با بیان این که در بحث توسعه باید مدرن شویم که یکی از شاخص های اساسی آن استانداردسازی است گفت: برای این امر باید اقتصاد مدیریت شده حاکم شود.

* شکل گیری دولت الکترونیک یکی از پارامترهای توسعه است/حرکت لاک پشتی کشور به سمت توسعه

علی فلاح عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گرگان در ادامه این جلسه با بیان این که باید به طور دقیق و شفاف اهداف نرم افزار مدیریت دانش مشخص شود اظهار کرد:در بحث توسعه  دیگر کشورها به سرعت حرکت می کنند اما حرکت کشورمان در این امر لاک پشتی است.

وی با اشاره به این که یکی از پارامترهای توسعه شکل گیری دولت الکترونیک است یادآور شد:شیوه حرکت ما سنتی است و برای افزایش سرعت باید، اهداف، شیوه اجرا و هزینه های آن مشخص شود.

فلاح گفت:اگر کشورهای توسعه یافته رشد کردند و مشکلات کمی دارند دلیل اصلی آن تشکیل گروه های دانشی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گرگان با اشاره به این که هر چه تعداد گروه ها در جامعه زیاد شود توسعه فهم ایجاد خواهدشد خاطرنشان کرد:دلیل اصلی مشکلات کشور این است که فرهیختگان کنار هم ننشسته اند.

وی گفت: فارغ از همه رشته ها و تفکرها به اندیشه همدیگر نیاز داریم و بسترسازی اتاق فکر بسیار قابل اهمیت است.

*استانداری بهترین مکان برای استقرار سیستم مدیریت دانش

محمدکاظم حمزه پور مدرس دانشگاه نیز اظهار کرد: نرم افزارهای مدیریت دانش بر اساس ویژگی های سازمانی پیاده می شود و باید مکان پیاده شدن این نرم افزار دقیقا مشخص شود.

وی افزود: استانداری محلی است که تمامی سازمان های پراکنده زیرنظر آن قرار دارد، اگر  مدیریت دانش آنجا پذیرفته شود قطعا این سیستم به کارگروه ها نیز ابلاغ خواهد شد.

*موانع بیشمار سد راه اجرایی شدن ایده ها در مازندران

مسعود فرجاد متخصص حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی در ادامه با اشاره به این که کمیته تسهیلگران توسعه شهرستان های مازندران سرعت پیدا کرده و شکل تشکیلاتی مشخصی در حال پیدا کردن است گفت:با شهرستان های مختلف در مازندران مکاتبات انجام گرفته و در حال حاضر بستر خوبی در حال شکل گرفتن است.

وی با اشاره به اینکه هسته های فکری شهرستان محور، با همراهی فرمانداران در حال تشکیل شدن است یادآور شد: برندهایی در شهرستان ها جمع آوری کردیم هرچند جای انجمن خیران فکری در استان خالی است و اگر شکل بگیرد بخش مهمی از مشکلات مازندران برطرف می شود.

فرجاد با بیان این که در حوزه ایده ها مشکلی وجود ندارد افزود: در بحث اجرای ایده ها موانع و مشکلات فراوانی وجود دارد که باید با کمک اتاق فکر این موانع مرتفع شود.

*لزوم وجود مدلی برای توانمندسازی و توسعه

هما رضایی‌قلعه رئیس آموزش و پژوهش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران نیز گفت: برای توانمندسازی و توسعه باید مدل وجود داشته باشد.

وی  افزود:در کمیته تسهیلگران باید مدل توانمندسازی استفاده شود و در کارگروه مدیریت دانش باید مباحث آن مطرح شود.

* بانک ایده توسعه استان مازندران  مکانی طلایی برای طراحی تا اجرای ایده

محسن غلامی عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی مازندران  در ادامه جلسه اولویت را به بحث مدیریت دانش فرهنگ سازی داد و اظهار کرد: باید این نشست های گروهی افزایش یابد و باید کارهای صورت گرفته در ادارات بررسی شود تا مشکلات مشخص و نتایج به دست آید.

وی تصریح کرد: نبود فرصت برای مدیران و کارشناسان باعث می شود از یکدیگر دورتر باشند و مشکلات استخراج نشود.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی مازندران با اشاره به این که در بانک ایده توسعه استان مازندران ایده های مختلف جمع آوری و منتج به فعالیت کارگروه ای اتاق فکر می شود یادآور شد: ثبت ایده به صورت آزادانه، بررسی توسط مدیریت کارگروه، ارسال ایده به کارگروه ها، نمایش ایده های برتر به صورت عمومی و غیره از اهداف این سایت است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.