پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

لزوم توجه به آب بندان ها در رونق گردشگری روستایی مازندران

0

حسن رزاقی در گفت ‌وگو با ایسنا اظهار کرد: فلسفه ایجاد آب بندان‌ها در روستاهای مازندران ذخیره آب در فصول پربارش است تا در زمان کم بارش کشاورزان بتوانند از آن استفاده کنند.

وی با بیان این که آب بندان‌ها می تواند کارکردهای متفاوتی مانند پرورش ماهی، آبزی پروری و گردشگری داشته باشد، تصریح کرد: با توجه به فراوانی آب بندان ها در مازندران، در حوزه ذخیره آب و آبرسانی می تواند بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

این کارشناس کشاورزی با اشاره به این که از آب بندان ها در حوزه های ورزش های آبی نیز می توان استفاده کرد، گفت: در حال حاضر بسیاری از آب بندان های مازندران نیاز به لایروبی دارند اما هزینه این لایروبی ها در مقایسه با سدسازی بسیار ناچیز است.

رزاقی گفت: با هزینه یک سد می توان تمامی آب بندان ها را لایروی کرد و نتیجه مطلوب گرفت به طوری که به اندازه دو سد بزرگ کاربرد داشته باشد.

 وی خاطرنشان کرد: بسیاری از آب بندان ها که می تواند در زمینه آبزی پروری ظرفیت مورد توجه قرار بگیرد بلااستفاده مانده است.

رزاقی با اشاره به این که در حوزه گردشگری نیز از آب بندان ها استفاده ای نشده است، تصریح کرد: جای خالی گردشگری در روستاها با استفاده از آب بندان ها پررنگ است.

این کارشناس کشاورزی با تاکید بر این که گردشگری روستایی را می توان بر پایه آب بندان ها استوار کرد، گفت: در بسیاری از روستاها آب بندان ها هیئت امنایی اداره می شود و شوراها درآمد حاصل از آن را برای مسائل عمران و آبادانی منطقه خود استفاده می کند.

رزاقی در پایان افزود: میان آبزی پروری و حوزه گردشگری هیچ منافاتی وجود ندارد و حتی مکمل یکدیگر نیز محسوب می شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.