پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فیلبند؛ روستایی بر فراز آسمان + تصاویر

0

پایگاه خبری چهاردانگه: فیلبند روستایی از توابع شهرستان بابل در استان مازندران است، این روستا در دهستان خوشرود قرار دارد.

روستای فیلبند از شمال‌غربی به روستای سنگچال آمل، از جنوب به ییلاق ونه بن و از جنوب‌شرقی به روستاهای شیخ موسی و لهه بابل ختم می‌شود، راه  دسترسی به این روستا از جاده هراز و سنگچال آمل آسان‌تر است.

ارتفاع این روستا از سطح دریا حدود 2300 متر است و به همین دلیل به بام شرقی مازندران معروف شده‌ است.

روستای فیلبند از روستاهایی است که طبیعت نابی را در مقابل چشم همگان به نمایش گذاشته‌است، روستایی که برای رسیدن به آن باید از مسیری پر پیچ و خم عبور کرد.

در بین راه، درختان کهنی به چشم می‌خورند که گویا با لبخندی خالصانه به استقبال مسافران آمده‌اند، درختانی که گاه در لابه‌لای شاخ و برگ آنان، پرندگانی به نغمه‌سرایی می‌پردازند، درختانی که ریشه‌های‌شان اعماق خاک را پیمودند تا در فراز و نشیب‌های روزگار، استقامت شاخ و برگ خود را حفظ کنند.

در میان راه، چشمه‌های کوچکی به چشم می‌خورد که از دل زمین، مسیری برای طلوع خود یافته‌اند و صفای باطنی خویش را به رخ طبیعت می‌کشانند.

در مسیر فیلبند به سنگچال، قله حصین بن قرار دارد، در غرب این قله، امامزاده قاسم واقع شده‌است که مقصد بسیاری از کوهنوردان است.

گونه‌های گیاهی متعددی در میان راه دیده می‌شوند، گل‌های تازه شکفته‌ای که نوید بهار هستند و رنگ‌های ناب الهی را در بطن وجودی خویش به تصویر کشیده‌اند.

بوته‌های کوچک و بزرگ که از موهبتی الهی سرمستند و در میان هیاهوی طبیعت، به پچ‌پچ‌های عاشقانه خویش می‌پردازند.

پس از گذر از این همه زیبایی، دیدن روستای فیلبند شوری دیگر دارد، روستایی که تپه‌های پوشیده از فرش زمردی‌اش، رویای دویدن‌های کودکانه‌ای را در ذهن، جانی دوباره می‌دهد، دویدن با پاهای برهنه، لطافت این سرسبزی را در درون شکوفا می‌کند و خوشبختی را در آسمان آبی روستا فریاد می‌کند.

بر روی تپه‌ها، گله گوسفندان و بره‌ها به چشم می‌خورند که در حال چرا هستند، چوپانی با لباسی ساده و چهره‌ای آرام، مشغول جمع‌کردن گوسفندان است و صداقت در چهره‌اش فریاد حک شده‌است.

بر روی تپه‌های کوچک و بزرگ فیلبند گویا آسمان به زمین چسبیده است، ارتفاع زیاد این روستا از سطح دریا باعث می‌شود که گاهی پدیده اقیانوس ابر تحقق یابد و حجم عظیمی از ابرهای رقصان در زیر پاهایت جای گیرند.

با قدم بر داشتن بر روی زمین، گویا جای گام‌هایت بر روی ابرهاست و بر فراز آسمان، این همه زیبایی را نفس می‌کشی، انگار خود را در آسمانی مملو از ابرهای سفید پشمالو رها کرده‌ای و بال پریدن یافته‌ای.

آن هنگام است که گویا فیلبند، روستایی افسانه‌ای می‌شود که بنایش بر روی ابرها ساخته شده‌است و با نردبانی خیالی باید خود را به آن رساند، وجودت آسمانی‌تر می‌شود وقتی این همه زیبایی خالق را در یک قاب به چشم، نظاره می‌کنی.

ایستادن بر فراز این روستا، رویایی است که بسیاری از افراد در سر می‌پرورانند بدون آنکه تصور تبدیل شدن به واقعیتش را در ذهن تجسم کنند.

زیبایی‌هایی که از طرف پروردگار رحمت برای صیقل روح بندگان آفریده شده‌است و بی چشم‌داشتی در اختیارمان قرار داده شده‌ است.

فیلبند منظره‌ای است که خالق جهان آن را به مانند تابلویی جادویی نقاشی کرده‌است و گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند، طبیعتی که برای رهگذران آرام جانی می‌شود و قدرتی الهی را به رخ می‌کشاند.

تنها کمی توجه به این جاذبه‌های کم‌نظیر و تلاش برای حفظ آن، می‌تواند روزی آرزوهای فرزندان‌مان را به واقعیت بدل کند و رویای پرواز در میان انبوه زیبایی‌های طبیعت را در مقابل دیدگان‌ آیندگان به تصویر کشد.

صائمه یوسفی گل‌افشانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.