پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فصل گاوبانگی و خطر بیخ گوش مرال ها

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، رئیس اداره حیات وحش اداره کل منابع طبیعی مازندران گفت: فصل گاوبانگی در جنگل های هیرکانی از نیمه دوم شهریور ماه شروع می شود و تا اواخر نیمه اول مهرماه ادامه دارد.

کوروس ربیعی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: گاوبانگی، سرفصل جدید زندگی طبیعی برای مرال های نر است که در این زمان این گونه های جانوری برای ایجاد قلمرو و همسرگزینی در ستیز با رقبا هستند.

وی گفت: در چنین شرایطی مرال نر از لحاظ جسمی دچار ضعف شده و سطح هوشیاری آنها در مواجهه با خطر کاهش می یابد و این وضعیت نامناسب جسمی و روحی شکارچیان متخلف را برای شکار به طمع می اندازد.

ربیعی اظهار داشت: محیط زیست با درک شرایط حساس و حفاظت از حیات وحش همه ساله گروههایی را برای محافظت از این گونه ها راهی 12 منطقه زیستگاهی مرال ها در جنگل های هیرکانی می کند.

وی از جنگل نشینان مازنی خواست تا در فصل گاوبانگی برای حمایت ازحیات دوباره زندگی جانوری به خصوص مرال با محیط زیست همکاری کنند و هر گونه تحرک شکارچیان متخلف را اطلاع رسانی داشته باشند.

ربیعی تعداد مرال در جنگل های هیرکانی را براساس سرشماری سال گذشته 400 راس اعلام کرد.

 

 استقرار 30 چادر در زیستگاههای مرال

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران هم گفت که همزمان با شروع گاوبانگی 30 چادر در 12 نقطه از زیستگاههای احتمالی مرال از تنکابن در غرب تا گلوگاه در شرق مستقر شد.

مسلم آهنگری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یگان حفاظت به صورت شبانه روزی در این زیستگاهها تا آبان ماه حضور دارند و با شکارچیان متخلف برخورد خواهند کرد.

مرال یا گوزن قرمز ، نماد تنوع زیستی مازندران و از گونه های حمایت شده در جنگل های شمال است که قلمرو آن از شمال غرب تا ارسباران و از شمال شرق تا بخش های از خراسان شمالی امتداد دارد.

مناطق جنگلی هزارجریب بهشهر و نکا ، پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه ، کیاسر و محدوده امن منطقه حفاظت شده البرز مرکزی از مهم ترین زیستگاههای مرال در کشور است.

گاوبانگی به فعالیت پر سر و صدای گوزن های نر همزمان با فصل جفت گیری برای تعیین قلمرو گفته می شود .

گوزن های نر برای تعیین قلمرو به جنگ با دیگر نرها می روند و با ایجاد صدایی شبیه صدای گاو اهلی، گوزن های ماده را در محدوده قلمرو خود جمع می کنند.

در فصل گاوبانگی اگر گوزن نر صدای گوزن نر دیگری را در محدوده قلمرو خود بشنود با سرعت به سمت صدای مربوطه حرکت می کند تا گوزن مهاجم را از قلمرو خود خارج کند.

شکارچیان در این زمان در نقطه ای کمین کرده و به وسیله ابزارهایی همچون شاخ قوچ، کدو و غیره صدای گوزن ها را تقلید می کنند و گوزن نری که شکارچیان در قلمرو آن حضور دارند بلافاصله به سمت صدا حرکت کرده و در مقابل شکارچیان ظاهر شده و به راحتی شکارش می کنند.

همچنین در فصل گاوبانگی گوزن های نر جوانی که موفق به تعیین قلمرو نمی شوند، از قلمرو نرهای بزرگ تر رانده شده و به حاشیه مناطق پناه جنگلی می آورند و به همین خاطر گوزن های نر و جوان در طول فصل گاوبانگی بسیار آسیب پذیر هستند.

در ضمن گوزن ها در این فصل به دلیل ترشح هورمون های مربوطه از هوشیاری و تمرکز بالایی در شناسایی و فرار از دست شکارچیان برخوردار نیستند و به سهولت شکار می شوند.

به دلیل آسیب پذیر شدن گوزن ها در فصل گاوبانگی، محیط بانان زیستگاههای مرال در مناطق جنگلی شمال کشور اقدام به برپایی پست های موقت گاوبانگی به وسیله چادر در نقاط حساس نموده و حفاظت از گوزن ها را تشدید می کنند. در سایر ایام سال شکار مرال به دلیل پوشش انبوه زیستگاه های جنگلی و هشیاری گوزن ها با مشقت بیشتری همراه است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.