پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فروش مرگ در داروخانه و عطاری‌ها اکید ممنوع !/ قرصی که در مازندران درجا می‌کشد

0

قرص برنج را در رده سیانور که برای خودکشی استفاده می شود قرار داده اند، برخلاف باور عموم این قرص برای خودکشی زجرآورترین و دردناک ترین انتخاب است چرا که مرگی سخت را به همراه خواهد آورد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، چند روز پیش باز هم قرص برنج یک جوان مازندرانی را به کام مرگ کشاند، قرص‌های برنج در نواحی شمال کشور به‌منظور حفظ و نگهداری برنج در انبارها و جلوگیری از تخریب آن‌ها توسط حشرات هم‌چنین دفع آفات سایر غلات انبار شده استفاده می‌شود، امروزه به‌علت موجود بودن‌ این قرص‌ها در منازل و دسترسی آسان،‌ به‌عنوان وسیله‌ای برای خودکشی استفاده شده و جوانان با درگیری‌های بسیار جزئی برای خلاص شدن از زندگی این مرگ دردناک را انتخاب می کنند.

حال اگراین قرص‌ها خطرناک است چرا به راحتی در دسترس عموم قراردارد؟

*سمی در لفاف یک قرص

«شهربانو فرحمند» مهندس کشاورزی در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: اشتباه بزرگی است که یک سم آفات کشاورزی  با نام قرص عرضه شود.

وی افزود: نام علمی این قرص فسفیدآلومینیوم بوده، ماده‌ای که با ترکیب فسفید به صورت قرص‌های سه گرمی و به رنگ‌های خاکستری تیره در بسته‌های استوانه‌ای به میزان 10قرص در هر بسته عرضه و با قیمت نازلی به فروش می‌رسد.

این مهندس کشاورزی تصریح کرد: گاز خارج شده از این قرص سبب از میان رفتن حشرات و آفات غله می‌شود.

فرحمند یادآورشد: این قرص هیچ فایده‌ای جز کنترل و از میان بردن حشرات ندارد و هیچ گونه علائم نشاط‌انگیز یا توهم‌زایی ایجاد نمی‌کند بعلاوه انرژی‌زا هم نیست.

وی گفت: قرص برنج سمی کشنده با بوی بسیار نفرت‌انگیز که ظرف مدت کوتاهی می‌تواند انسان را به کام مرگ بکشاند.

*مرگ هولناک در کمتر از نیم ساعت با قرص برنج

«مینا امینی» دکتر داروساز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قرص برنج ترکیبی خطرناک از فسفیدها است که به‌عنوان یک حشره‌کش برای جلوگیری از آلودگی و آفت‌زدگی برنج ، غلات و خوراک دام استفاده می‌شود.

وی یادآورشد: این قرص ماده شیمیایی خطرناکی بوده که استعمال و حتی استنشاق آن خطرناک است و گویا چند دهه‌ای به عنوان راهی برای خلاص شدن از زندگی به کار می‌رود.

امینی تصریح کرد: برگشت شخص مصرف‌کننده قرص برنج بسیار پایین و نحوه مرگ با این قرص دردناک و زجرآور است.

این داروساز یادآور شد: قرص برنج با تولید گاز فسفین سبب نارسایی و مسمومیت کبد، نارسایی کلیه، تخریب سلول‌های ریه، سکته قلبی و در نهایت در عرض نیم ساعت به مرگ ختم می‌شود.

وی گفت: فروش قرص برنج چه در داروخانه‌ها و چه در عطاری‌ها ممنوع است و با فروشندگان این قرص مرگ‌آور برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

امینی خاطرنشان کرد: کشاورزان برای جلوگیری از آفات ذخیره انبارهای خود می‌توانند به جای قرص برنج که ماده‌ای خطرناک و کشنده است از قرص سیر که ماده اولیه آن از گیاه سیر تشکیل شده استفاده کنند، این قرص گیاهی بوده و هیچ خطری برای انسان ندارد.

* پایتخت مازندران رکورددار خودکشی با قرص برنج

«علی عباسی» مدیرکل پزشک قانونی مازندران در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در9 ماهه  سال 95  تعداد ۵۰ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در استان جان خود را از دست دادند در حالی که در 10 ماهه امسال تعداد 72 نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را ازدست دادند.

وی با اشاره به افزایش شمار خودکشی با قرص برنج در مازندران افزود: از این تعداد 40 مرد و مابقی زن بوده و بیشترین شهر هم ساری با 17 و کمترین تنکابن، نور، جویبار هر کدام با یک مورد هستند.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا مازندران، با توجه به اثرات مرگبار این قرص و افزایش آمار مسمومیت با آن، در این زمینه باید اقدامات پیشگیرانه جدی از سوی مسئولان انجام و در این حوزه  باید درباره خطرات استفاده از این قرص به نوجوانان و جوانان هشدارهای جدی داده شود.

گزارش:«سارا ربیعی» خبرنگار ایسنا مازندران

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.