پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فرصت خوردن بهترین برنج دنیا را از دست ندهید

0

شاید در نگاه نخست مکانی مشخص در فریدونکنار نظرتان را جلب نکند اما همین که به دور از هیاهوی شهرهای بزرگ، در خیابان‌های سنتی و رو به مدرن این شهرستان قدم بزنید و هوای تازه بخورید، انگار 10 سال جوان تر شده‌اید، شاید دلیل اصلی برخی تغییر کاربری‌های اراضی ساحلی و کشاورزی و یا افزایش مهاجرت به این شهرستان نیز همین موضوع باشد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، فریدونکنار یکی از سیاسی‌ترین شهرهای مازندران است، با وجود اینکه وسعت کمی دارد اما همواره نقش تعیین کننده‌ای در مناسبت‌های سیاسی اجتماعی ایفا می‌کند.

آنهایی که دوران دفاع مقدس را به یاد دارند، جانفشانی‌ها و معبر بازکردن‌های رزمندگان فریدونکناری را همواره تحسین می‌کنند، در دفاع از حرم و وطن نیز کم نگذاشتند و نتیجه این بصیرت و سیاست در یک شهرستان حدود 60 هزار نفری، وجود 352 شهید دفاع مقدس، وطن و حرم است.

همواره انتخابات برای فریدونکناری‌ها به عنوان یک اصل به حساب می آید، دلیل این ادعا نیز، حضور حداکثری و انتخاب کاندیداهای مدنظرشان است. آخرین انتخاباتی هم که در کشور برگزار شد، انتخابات ریاست جمهوری بود که فریدونکناری‌ها حدود 90 درصد در آن مشارکت داشتند.

هر چند انتخابات در این شهرستان برخلاف بسیاری از نقاط مازندران، سنتی است و گرایش به احزاب هنوز شکل نوینی به خود نگرفته اما حضور در صحنه‌های مختلف نظام است که از فریدونکنار به عنوان یک شهر سیاسی نام می‌برند.

فریدونکنار کجاست؟

شهری مرزی که شمال آن به دریای زیبای خزر منتهی می شود و جنوب آن به شهرستان آمل و بابل، از شرق با بابلسر و از غرب با شهر سرخرود محمودآباد همسایه است.

با وجود اینکه اقوام ترک آذری و اردبیلی در این شهرستان بیشتر از سایر اقوام حضور دارند، مردم فریدونکنار مازندرانی صحبت می‌کنند.

در فریدونکنار تقریبا تعادل جمعیتی بین شهر و روستا حاکم است و همچنان بافت اصلی این شهرستان را روستائیان تشکیل می‌دهند. بیشتر مردم فریدونکنار دو یا چند شغله هستند و در کنارشان نیز جوانان بیکار به وفور یافت می شوند.

کشاورزی، بازار تجاری و خدمات، اینها سه نوع اصلی اشتغال در فریدونکنار است که اگر فعالیت‌های اداری و صیادی در برخی از فصل‌های سال را به آن اضافه کنید، ترکیب مشاغل در این شهرستان کامل خواهد شد.

مردم سختکوشی که به رنج فراوان “مرغوبترین برنج دنیا را تولید می‌کنند و برای صید ماهیان لذیذ و خوشمزه دل به “دریا” می زنند.

خطه مبارک

امروز فریدونکنار دارای یک نام مستعار دیگر هم هست، تعبیری که رهبر انقلاب در دیدار با اعضای ستاد یادواره شهدای این شهرستان از سردار شهید حاج حسین بصیر و شهدای فریدونکناری کردند. مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته با دست نوشته‌ای شهرستان فریدونکنار را خطه مبارک خواندند و علو درجات را برای سردار عزیزمان حاج حسین بصیر و دیگر شهیدان منطقه از درگاه خداوند مسئلت کردند.

گردش در فریدونکنار

اگر از مردم فریدونکنار بپرسید چند نقطه گردشگری این شهرستان را برای شما معرفی بکنند و یا اینکه برای گذران اوقات فراغت خود، به کدام نقطه از شهر خواهید رفت و چه انتخابی خواهید داشت، شاید در نگاه خوشبینانه دو یا سه منطقه به شما معرفی شود اما آیا این موضوع واقعیت دارد؟

شاید در نگاه نخست مکانی مشخص در فریدونکنار نظرتان را جلب نکند اما همین که به دور از هیاهوی شهرهای بزرگ، در خیابان‌های سنتی و رو به مدرن این شهرستان قدم بزنید و هوای تازه بخورید، انگار 10 سال جوان تر شده‌اید، شاید دلیل اصلی برخی تغییر کاربری‌های اراضی ساحلی و کشاورزی و یا افزایش مهاجرت به این شهرستان نیز همین موضوع باشد!

اگر از نقاط تاریخی اصفهان و یزد و اماکن مقدس و مذهبی قم و مشهد و یا مهمان‌نوازی فارس‌ها و ترک‌ها خاطره خوشی دارید، پیشنهاد می کنیم لذت حضور در فریدونکنار را هم تجربه کنید.

فریدونکنار؛ شهری با دو میدان

گردشگری در فریدونکنار از بدو ورود به این شهرستان آغاز می شود. شاید در نگاه نخست نبود یک ورودی مشخص و زیبا از هر سه جاده مواصلاتی به شهرستان، در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد اما به محض ورود به فریدونکنار از غرب، در سمت چپ خود دریا و سواحل زیبای خزر را خواهید دید و در سمت راست، اراضی کشاورزی. اگر کمی هم حوصله به خرج دهید و جلوتر بیاید، نمادهایی از یک ماهی را خواهید دید که نوستالژی مردم فریدونکنار با آن رقم می‌خورد. “میدان ماهی”، معروف‌ترین میدان این شهرستان است که برخی کارشناسان معتقد هستند، اگر در وسط این میدان بایستید و دو دست خود را در راستای افق باز کنید، فاصله از آن نقطه به شرق و غرب ایران به یک اندازه است.

میدان دیگری در فریدونکنار که در شرق این شهر قرار دارد ساخت آن شاید به 10 سال هم نرسد، میدان درنا است. درنا، پرنده کمیاب و مهاجری است که کیلومترها مسیر را از روسیه برای زمستان‌گذری خود پرواز و این شهرستان را برای استراحت انتخاب می کند، درنایی که با توجه به کمیاب و نادر بودن، دیگر آن را در فریدونکنار نبینیم، اما میدان آن یادآور تک درنای سیبری است.

هر چند با گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت، بعد از دو میدان ماهی و درنا، شاهد رونق منازل و مغازه‌های تجاری هستیم اما پس از این دو میدان از شرق و غرب بافت سنتی این شهر، بیش از پیش، به چشم می‌خورد.

سینما پیوندی که امروز هم دیدنی است!

کمی که از میدان ماهی جلوتر بیائید، در سمت چپ جاده، خرابه‌ای به نام سینما پیوند را مشاهده می‌کنید که امروز محل گذر موش و مار شده است، مکانی که روزگاری سیل جمعیت را در خود می‌دید، امروز هم دیدنی شده است، می توانید بایستید و بر تبدیل شدن این مکان فرهنگی به یک خرابه، ببینید و حسرت بخورید.

فریدونکنار شهر مسجدها!

قطعا وقتی تا بدین جای شهر وارد شده‌اید، چندین مسجد را هم از نزدیک دیده‌اید، بله، برخی، فریدونکنار را شهر مسجدها می‌نامند. در شهر فریدونکنار با وسعت کوچکش، 17 و در روستاهای آن 35 مسجد بنا شده است که در نوع خود جالب توجه است. شاید یکی از دلایلی که این شهر در کنار خطه مبارک، به قم مازندران هم معروف شده است، همین امر باشد.

مسجد امام حسن مجتبی، امام حسین، مهدیه، جامع، ولیعصر، امام جعفر صادق، سجاد و فاطمه‌الزهرا دم دست شماست و این امر کار را برای شما راحت می‌کند.

پلی با قدمت 80 سال

یکی دیگر از نقاط دیدنی فریدونکنار، پل مرکز شهر است که قدمت 80 ساله دارد، این پل، رودخانه‌ای که فریدونکنار را به دو قسمت تقسیم کرده است را به هم مرتبط می‌کند.

کمی از پل وسط شهر جلوتر بروید، در سمت راست خود، گلزار شهدای تکیه معصوم‌زاده را مشاهده خواهید کرد، اینجا مزار اصلی تدفین شهدای شهرستان فریدونکنار بوده است. این مکان، یک جاذبه دیگری هم دارد و آن، آستانه امام زاده سید محمد از نوادگان امام موسی کاظم(ع) است. در اینجا می توانید لحظاتی را استراحت کنید و به راز و نیاز با خداوند مشغول شوید.

اگر هم به دنبال اسراحت و تفریح در یک فضای روباز هستید و می خواهید در کنار لذت بردن از هوای آزاد، در کنار درختان و طبیعت و اسباب بازی برای کودکان از ساحل زیبای این شهرستان هم بهره ببرید، آدرس پارک لاله را به شما می‌دهیم. از گلزار شهدا حدود یک کیلومتر به سوی میدان درنا حرکت کنید، سپس به سمت چپ بروید و در آخرین نقطه، سرتان را بالا بیاورید، بر روی تابلو قطعا این جمله را خواهید خواند. “پارک لاله فریدونکنار”.

اگر تابستان به پارک لاله فریدونکنار سفر کنید، از ساعت 17 تا 22 شاهد برنامه‌های شاد و مفرح خواهید بود، برنامه‌هایی که به دنبال شاد کردن محیط و شما هستند.

اراضی کشاورزی

این روزها اراضی کشاورزی هنوز زیبایی خود را به صورت کامل به دست نیاورده است اما به طور قطع آنهایی که از دل کویر و یا استان‌هایی که برنج تولید نمی کند به فریدونکنار آمدند، مجذوب احداث خزانه برنج و تخت و شیار کردن اراضی شالیزاری خواهند شد.

اگر از حامیان محیط زیست هستید و حیات پرندگان برایتان اهمیت دارد، تالاب فریدونکنار را از دست ندهید، هر چند این روزها پرنده‌ مهاجری در این شهرستان یافت نمی شود اما دیدن تالاب خود جاذبه های فراوانی به همراه دارد، تالاب در فریدونکنار همان اراضی شالیزاری هستند که صاحبانشان آن را غرقاب می‌کنند.

تجربه شاد گردشگری مزرعه در فریدونکنار

گردشگری در مزرعه یکی از پیشنهادهای ما به مسافران نوروزی در فریدونکنار است، دیدن آب‌بندان‌های زیبا، اراضی کشاورزی و جنگل در کنار یکدیگر دل هر طبیعیت دوستی را می لرزاند. برای رفتن به این اماکن، آدرس جنگل “جزین” را بگیرید.

ساحل و دریا شاید اصلی ترین جاذبه های گردشگری فریدونکنار باشد. از هر کوچه ای که به شمال منتهی می شود، دریا را خواهید یافت هر چند در برخی از نقاط دسترسی به دریا به شدت سخت شده است اما دو نقطه را به صورت ویژه به شما پیشنهاد می کنیم، پلاژ غرب و پلاژ شرق.

لذت حضور در پهنای دریا با قایق موتوری را نیز از دست ندهید، برای این کار، به مدت 15 دقیقه، 20 هزار تومان باید بپردازید، قطعا پشیمان نمی شوید.

مجتمع های خرید جاذبه ای بی‌پایان برای بانوان

مجتمع های خرید که این روزها در اراضی کشاورزی فریدونکنار با تغییر کاربری های گسترده و بدون نظارت مسئولان و با پرداخت هزینه های جریمه ناچیز در حال گسترش روز افزون است، می تواند برای افرادی که علاقه زیادی به خرید در بازار دارند، گزینه مناسبی باشند. در این مجتمع‌های خرید می توانید هر کالایی که مورد نیازتان هست را بیابید اما باید توجه کنید که پول زیادی به همراهتان باشد!

لذت تماشای صید ماهی در فریدونکنار را از دست ندهید

در فریدونکنار تماشای صید ماهی بیشتر از ماهیگیری لذت دارد، برای دیدن زحمت صیادان فریدونکناری، می توانید از کنار پل وسط شهر به سمت خیابان صیادان و پل میلاد حرکت کنید. گروه های چند صد نفره را خواهید دید که تورهای ماهیگیری را از دل دریا و رودخانه بیرون می کشند تا روزی خود را از آن خارج کنند.

اگر تمایل به تجربه صید ماهی دارید یک قلاب ماهیگیری تهیه کنید، به خمیر نان و وقت آزاد هم نیاز دارید.

امام زاده قاسم در مسیر جاده تهران

در فریدونکنار؛ جاذبه‌های گردشگری تنها به طبیعت ختم نمی‌شود، برای رفتن به این امام زاده باید به سوی آمل در مسیر رفتن به تهران از جاده هراز حرکت کنید.

حدود 5 کیلومتر پس از میدان ماهی به سوی آمل حرکت کنید، گلدسته‌های حرم، از راه دور مشخص است. نائب الزیاره باشید.

بازار روز فریدونکنار

اگر میوه و غذایی از شهر خود به فریدونکنار نیاوردید و اهل غذای فست فود و رستورانی نیز نیستید، برای تهیه اقلام مورد نیازتان، بازار روز شهید رسولی این شهر را پیدا کنید. کار سختی نیست، حدود 700 متر از پل وسط شهر به سمت محمودآباد حرکت کنید، ماشین خود را در پارکینگ کنار بازار پارک کنید و با خیالی راحت، به خرید بروید.

 در فریدونکنار چه بخوریم؟

برنج طارم وحشی و ماهی سفید شکم پر فریدونکنار را از دست ندهید، دون انار با برنج هم پیشنهاد بعدی ما به شماست، آشپزخانه‌ها و رستوران‌های زیادی در فریدونکنار این غذاها را سرو می کنند. بخورید نوش جانتان.

پیشنهاد بعدی ما این است که برنج فریدونکنار را به عنوان سوغات به شهر خودتان ببرید. برای هر کیلوگرم برنج طارم وحشی باید در این شهر حدود 17 هزار تومان پول بپردازید. در خیابان ولیعصر(عج) و یا بلوار نامجو برنج مورد نیازتان را می توانید تامین کنید.

 

گزارش از ابوالقاسم فرجی خبرنگار ایسنا مازندران

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.