پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

عواملی که مرگ مازندرانی‌ها را زودرس می‌کند

0

یک متخصص قلب و عروق در رابطه با افزایش شیوع بیماری‌های قلبی در استان مازندران هشدار داد.

مهدیه مهدی نژاد شانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بیماری‌های قلبی عروقی یکی از مشکلات عمده بهداشتی و اجتماعی و مهم‌ترین عامل مرگ و میر در کشور است، اظهار کرد: در کشورهای در حال توسعه‌ای چون ایران، به دلیل فرآیند افزایش سن جمعیت و تغییر شیوه‌های زندگی به سمت الگوهای صنعتی، بیماری‌های قلبی – عروقی رو به افزایش بوده که در این راستا برخی عوامل تغذیه‌ای و غیر تغذیه‌ای با آن ارتباط مستقیم دارد.

وی، شیوع بالای بیماری قلبی در مازندران را به دلیل کم‌تحرکی و مشکلات ژنتیکی دانست و خاطرنشان کرد: در این راستا طرح خطرسنجی سکته قلبی از سال گذشته به صورت رایگان آغاز شده که از برنامه‌های طرح تحول سلامت در راستای کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی است.

وی، علت شیوع بالای بیماری‌های مربوط به قلب در مازندران را مربوط به کم تحرکی، مصرف برنج فراوان و عادات بدغذایی دانست و تاکید کرد: تغییر رژیم غذایی و ذائقه مردم مازندران مهم‌ترین راهکار در پیشگیری از بیماری‌های قلبی است.

مازندران دارنده رتبه اول کشور در زمینه چاقی

متخصص قلب و عروق و دارنده بورد تخصصی دانشگاه ایران با استناد به گزارشات وزارت بهداشت و درمان، مازندران را دارنده رتبه اول کشور را در زمینه چاقی، معرفی و تصریح کرد: چاقی و کم تحرکی موجب شده تا ۱۰ درصد از جمعیت این استان به بیماری دیابت مبتلا شوند و رتبه هفتم کشور را در این زمینه به خود اختصاص دهد.

وی در ادامه افزود: استان مازندران در بیماری فشار خون نیز که از بیماری‌های کُشنده در جهان محسوب می‌شود، رتبه پنجم کشور را دارا است که اگر تغییر سبک زندگی در این استان در دستور کار قرار نگیرد، در آینده از لحاظ بیماری، مشکلات زیادی گریبانگیر مردم این خطه شمال کشور خواهد شد.

تغییر رژیم غذایی راهکاری مطمئن

مهدی نژاد نمونه‌ای از یک رژیم غذایی مناسب را اینگونه معرفی کرد: کاهش مصرف روغن‌های مایع، کاهش مصرف نمک، سوسیس، کالباس، کره و خامه، استفاده و پرهیز از غذاهای چرب و فست فودی، جایگزین کردن غذاهای دریایی و آب پز به جای غذاهای چرب و پر خطر، کاهش مصرف گوشت‌های قرمز و جانشین کردن آن با گوشت سفید و نیز مصرف مداوم میوه و سبزی‌ها در رژیم غذایی می‌تواند در پیشگیری و پایین آوردن آمار بیماران قلبی مثمرثمر باشد.

وی در ادامه اضافه کرد: همچنین مصارف چاشنی‌هایی مانند آبغوره و آب نارنج در غذاهای پر چرب و پرکالری می‌تواند از انباشت چربی دور قلب جلوگیری کند.

این متخصص قلب و عروق با یادآوری جایگزینی مصرف غذاهای آب پز به جای غذاهای روغنی و پرچرب، در مجموع مصرف روغن را برای سلامتی مضر دانست و خاطرنشان کرد: روغن گردو، کنجد و زیتون گزینه‌های مناسبی به عنوان جایگزین روغن‌های مایع هستند اما باید توجه داشت این روغن‌ها نباید تحت حرارت زیاد قرار گیرند چرا که ممکن است عامل بروز بیماری سرطان شوند.

رابطه مصرف برنج و چاقی در مازندران!

مهدی‌نژاد مصرف برنج و غذاهایی با نشاسته فراوان را سبب قرارگیری مازندران در رتبه نخست چاقی در کشور عنوان کرد و افزود: ۵۶ درصد از شهرنشینان و ۵۳ درصد روستانشینان مازندران اضافه وزن داشته و مستعد بیماری‌های قلبی هستند.

وی، اصلاح عادت‌های غذایی و استفاده از رژیم غذایی متعادل و متنوع را ضامن سلامتی افراد دانست و با بیان اینکه این فرهنگ سازی باید در دانشگاه‌ها و رسانه‌ها انجام گیرد، اضافه کرد: استفاده زیاد از مواد قندی باعث افزایش وزن، بالا رفتن فشار خون و در نهایت دیابت شده که از جمله عوامل خطرآفرین در بیماری‌های قلبی و عروقی محسوب می‌شود.

افزایش فعالیت بدنی راهکاری دیگر

عضو انجمن آترواسکلروز ایران، بهبود شیوه زندگی از طریق افزایش فعالیت بدنی را در پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی مؤثر قلمداد کرد و گفت: انجام فعالیت‌های فیزیکی و ورزش روزانه به مدت نیم تا یک ساعت در دستور کار مردم ضروری است و مسئولان حوزه سلامت باید در امر فعالیت‌های ورزشی پیش قدم باشند تا مردم علاوه بر آشنا شدن با نقش تأثیر گذار آن، تحرک بیشتری در زندگی خود داشته باشند.

مهدی‌نژاد با اشاره به اینکه باید برنامه ریزی جدی تری برای ترویج فرهنگ سلامت با بهره‌گیری از مزایای فوق العاده ورزش انجام شود، گفت: با گسترش فرهنگ ورزش می‌توان آمار مرگ و میر بیماری قلبی و عروق در استان را به شدت کاهش داد لذا تعامل و همکاری بیشتر دستگاه‌های متولی همچون دانشگاه علوم پزشکی و تربیت‌بدنی استان مازندران برای ارتقای فرهنگ سلامت در جامعه ضروری است.

بیشترین مشکل مراجعه بیماران قلبی چیست؟

متخصص قلب و عروق و دارنده بورد تخصصی دانشگاه ایران، بیشترین مشکل مراجعه کنندگان بیماری‌های قلبی را در حوزه کرونر و تصلب شرائین اعلام کرد و افزود: رسوب در رگ‌های قلبی و به اصطلاح باز کردن رگ بیشترین مشکل مردم مراجعه کننده در بیمارستان‌های قلب مازندران است.

بیش از یک سوم مرگ و میر در مازندران سالانه به دلیل سکته قلبی و مغزی

مهدی‌نژاد با هشدار به اینکه بر اساس آمار بیش از یک سوم مرگ و میر در مازندران سالانه به دلیل سکته قلبی و مغزی است، خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت به منظور کاهش تلفات ناشی از سکته مغزی برنامه بیمارستان ۷۲۴ و برای سکته قلبی هم برنامه ۲۴۷ را به اجرا گذاشته و این در حالی است که سکته مغزی تا چند سال پیش سومین علت مرگ و میر در دنیا بود، اما اکنون در کشورهای پیشرفته به پنجمین علت تنزل یافته است.

مهدی‌نژاد، مراکز مجهز قلبی و مغزی را دارای امکانات مناسب و برخوردار از داروهای مورد نیاز، اعلام و اذعان کرد: مراجعه بیماران در ساعت طلایی یعنی رساندن فوری آنان به بیمارستان و انجام اقدامات فوری با استفاده از تجهیزات و داروها می‌تواند به نجات بیمار و بهبودی وی کمک شایانی کند.

این متخصص قلب و عروق، خواستار آموزش همگانی علل و علائم بیماری‌های قلبی شد و تاکید کرد: در این راستا باید آموزش به مردم در زمینه عوامل خطرناک بیماری قلبی، نشانه‌ها و علائم سکته حاد قلبی، مزایای مراجعه زودرس و آموزش احیای اولیه در سطح مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد، اداره‌ها، مراکز بهداشت و هلال احمر انجام شده که این مسیر می‌تواند از طریق رسانه‌های عمومی بهتر و راحت تر شکل گیرد.

دخانیات عاملی تأثیرگذار بر تشدید بیماری‌های قلبی

مهدی نژاد مصرف دخانیات به ویژه سیگار کشیدن را عامل مهمی برای ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی معرفی و تصریح کرد: بیماری عروق کرونر با تعداد سیگارهای کشیده شده، میزان استنشاق دود سیگار و سن شروع سیگار کشیدن ارتباط دارد و احتمال بروز سکته‌های مغزی و حملات قلبی در افراد سیگاری ۲ تا ۳۳ برابر بیشتر از غیر سیگاری‌ها است.

وی در تشریح علت افزایش ضریب سکته در افراد سیگاری با ذکر مثالی گفت: در طی سال‌های زندگی، به دلیل فرآیند طبیعی پیری، دیواره عروق به تدریج تنگ می‌شوند که در سیگاری‌ها این فرآیند بسیار سریع‌تر از افراد طبیعی پیشروی کرده و این افراد در سنین پایین‌تری دچار تصلب شرایین یا آترواسکلروز می‌شوند.

متخصص قلب و عروق و دارنده بورد تخصصی دانشگاه ایران با تصریح اینکه در هنگام سیگار کشیدن، عروق خونی منقبض شده و در نتیجه ضربان قلب ۱۰ تا ۲۰ ضربه در دقیقه و فشار خون ۵ تا ۱۰ میلی متر جیوه افزایش می‌یابد خاطرنشان کرد: افزایش ضربان قلب و افزایش فشار خون سبب بالا رفتن میزان کار قلب می‌شوند و دود سیگار که در خون جای اکسیژن را گرفته باعث کمبود اکسیژن در قلب و سایر ارگان‌ها می‌شود.

این پزشک متخصص به بررسی دیگر مضرات مصرف دخانیات و فواید ترک آن پرداخت و ادامه داد: از هر چهار مرگی که بر اثر تنگی عروق کرونر رخ می‌دهد، یک مورد به علت مصرف دخانیات است، خطر حمله قلبی طی یک سال بعد از ترک سیگار نصف می‌شود که این خطر پس از پنج سال برابر با افراد غیر سیگاری خواهد شد و باید گفت ترک سیگار بعد از یک حمله قلبی می‌تواند شانس حمله بعدی را نصف کند.

عضو انجمن آترواسکلروز ایران از ارائه برخی آمار دیگر در مورد مصرف دخانیات و رابطه آن با بیماری‌های قلبی خبر داد و افزود: بنا بر اعلام دبیرخانه ستاد ملی کنترل و مبارزه با دخانیات، هر ۲.۵ دقیقه یک نفر بر اثر مصرف و عوارض ناشی از دخانیات در ایران فوت می‌کند و تعداد مرگ‌های ناشی از سیگار کشیدن در ایران حدود ۶۰ هزار مورد در سال تخمین زده می‌شود.

مهدی نژاد با یادآوری علل و عوامل تأثیرگذار بر بیماری‌های قلبی گفت: علاوه بر مصرف دخانیات، زندگی ماشینی و بی‌تحرکی، تغذیه نامناسب، چاقی، استرس‌های زیاد در زندگی و محل کار، وراثت، افزایش سن و همچنین آلودگی هوا از دیگر عوامل ایجاد بیماری‌های قلبی هستند که در سال‌های اخیر افزایش یافته‌اند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.