پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

عملکرد راه آهن ایران به 45 میلیون تن رسید

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، غلامرضا نجفی اظهار کرد: بالغ بر 18 هزار میلیارد دلار حجم تجارتی که در دنیا اتفاق می افتد که از این میان حدود 17 هزار تن پتانسیل عبور حجم تجارتی از طریق ایران وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر راه آهن ایران 11 هزار کیلومتر خط دارد و به واسطه رشدهایی که در سال های متوالی داشته در سال جاری عملکرد راه آهن کشور به 45 میلیون تن می رسد و در نظر داریم با توجه به منابع و پشتوانه های موجود؛ سهم حمل و نقل ریلی از 12 درصد به 30 درصد افزایش پیدا کند.

مدیرکل بازرگانی بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در حال حاضر 1500 کیلومتر خطوط ریلی در دستور کار قرار دارد، گفت: ایجاد اشتغال، افزایش امنیت، همبستگی و صلح میان کشورها و ارتقاء صادرات از مزایا و منافع ترانزیت ریلی است.

نجفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر واگن های ایرانی نمی توانند به کشورهای مقاصد تجاری بروند و معمولا واگن هایی که از کشورهای(سی آی اس) به صورت ترانزیت به ایران می آیند و بار خود را تخلیه می کنند در بازگشت فرصتی برای صادرات را فراهم می کنند که واگن ها خالی برنگردند.

وی افزود: با سیاست گذاری هایی که توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته و با سرمایه گذاری هایی که بخش خصوصی در حوزه راه آهن کشور انجام داده است سن ناوگان ریلی کشور کاهش می یابد.

مدیرکل بازرگانی بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در کشور 27 سازمان در حوزه ترانزیت دخیل هستند که همه این فعالیت ها منجر به درآمد ارزی برای ایران می شود و قابل توجه است.

نجفی یادآور شد: از سال 1379 با توجه به فرموده مقام معظم رهبری در سیاست های کلی کشور؛ حمل و نقل ریلی به عنوان اولویت اول حمل و نقل مطرح شد و در برنامه ششم توسعه نیز به مزیت های حمل و نقل ریلی اشاره شده است.

وی گفت: تا سال 1392 سهم ترانزیت ریلی کشور روند کاهشی داشت اما از 92 تا 94 رشد 100 درصدی صورت گرفت و سال 95 مقداری کاهش پیدا کرد و در سال جاری دوباره روند افزایشی یافت و طبق تکلیف قانون باید سهم ترانزیت ریلی به 30 درصد برسد.

مدیرکل بازرگانی بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: 15 کشور همسایه ایران هستند و 8 مرز ریلی در کشور داریم که شاید کمتر کشوری این شرایط جغرافیایی و پتانسیل ریلی را داشته باشد و این موقعیت جغرافیایی فرصت های بسیاری را فراهم کرده که فقط با استفاده از کریدورهای شمال- جنوب عملی و محقق می شود.

نجفی بیان کرد: برای ترانزیت کالا از کریدور شمال- جنوب کم استفاده می شود در حالی که حدود 520 میلیارد یورو حجم تجارت چین با اروپا و حدود 77 میلیارد یورو حجم تجارت هند با اروپا است که تجارت این کشورها فرصت خوبی برای ترانزیت ایران فراهم می کند.

وی افزود: سالانه 30 میلیون تن حجم ترانزیت قابل عبور از ایران به صورت جاده ای و ریلی است و کشورهای(سی آی اس) می توانند از طریق دریای خزر به ایران و سپس با دریاهای آزاد ارتباط داشته باشند.

مدیرکل بازرگانی بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه کریدور شمال- جنوب به صورت ریلی بندر عباس را به بندر امیرآباد متصل می کند و فرصت بزرگی را در اختیار توسعه مازندران و کشور قرار می دهد، تصریح کرد: راه آهن از بابت منافع کلان و ملی قابل قیاس با حمل و نقل جاده ای نیست و همچنین راه آهن از لحاظ صرفه سوخت و حمل و نقل سبز نیز حائز اهمیت است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.