پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

عدالت پولی دانشگاه‌ها!

0

برخی از دانشجویان و خانواده‌های آنان، پولی شدن دانشگاه‌ها و دریافت شهریه را خلاف عدالت اجتماعی می‌دانند و معتقدند حجم پول دریافت شده از سوی دانشگاه، همسو و برابر با میزان خدماتی که ارائه می‌شود نیست و این امر گلایه‌های فراوانی را ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، یکی از مسائلی که این روزها دغدغه خانواده‌ها و به‌ویژه دانشجویان شده، پرداخت شهریه و واریز وجه برای انتخاب واحد به منظور حضور در کلاس‌های درسی دانشگاه‌ها است، موضوعی که در برخی از دانشگاه‌های کشور به طور بسیار سرسام‌آوری عرصه را برای برخی از دانشجویان تنگ آورده و حتی بسیاری از آنها مجبور به ترک تحصیل شده‌اند.

هرچند برخی از تسهیلات کوتاه و بلندمدتی که دانشگاه‌ها برای پرداخت شهریه به دانشجویان می‌دهند، مرهمی بر این زخم شده، اما تهیه “پول” برای پرداخت شهریه معضلی است که دانشجو در آغاز ترم تحصیلی با آن رو به‌رو شده و بحث قابل انکاری نیست.

برخی از دانشجویان و خانواده‌های آنان، پولی شدن دانشگاه‌ها و دریافت شهریه را خلاف عدالت اجتماعی می‌دانند و معتقدند حجم پول دریافت شده از سوی دانشگاه، همسو و برابر با میزان خدماتی که ارائه می‌شود، نیست و این امر گلایه‌های فراوانی را ایجاد کرده است.

برخی نیز معتقد بودند به دلیل آنکه دانشگاه‌ها پولی شده‌اند کیفیت آموزشی با افت رو به رو بوده است و برخی دیگر به کل، این موضوع را رد کرده‌اند و معتقدند کیفیت آموزشی حتی در دانشگاه‌های دولتی نیز کاهش یافته است، عده‌ای دیگر نیز دریافت وجه دانشگاه‌های دولتی از دانشجویان را تعجب‌برانگیز و شگفتی‌آور دانستند و بررسی بیشتر در این زمینه را خواستار شدند. 

بنابراین بحث پولی شدن دانشگاه‌ها این روزها به مسائل اجتماعی چون عدالت گره خورده است و باید با بررسی زوایای مختلف این موضوع، راهکار مشخصی در اختیار مسئولان قرار داد.

مرضیه گرجی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی چالوس در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این موضوع، اظهار کرد: از آنجائی‌که جامعه‌شناسی به عنوان علم دانش اجتماعی در پی تبیین و فهم چگونگی یافتن راه حل مسائل و مشکلات این بخش است، بنابراین در تعریف عدالت اجتماعی رعایت تناسب و شایستگی‌ها در این مسئله مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: در این تعریف، هرگروه باید در جایگاه متناسب با خود جای بگیرند، بنابراین روابط اجتماعی اگر بر اساس معیارهای انسانی استوار نباشد، موجب پیدایش گروه‌های نابرابر در جامعه می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی چالوس با بیان اینکه اگر امکانات، امتیازها و تسهیلات جامعه در اختیار گروهی باشد و گروهی محروم از آن باشند، بی عدالتی در جامعه رواج می‌یابد، تصریح کرد: بر اساس اصل سی‌ام قانون اساسی، دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش را به صورت رایگان برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم کند و وسایل تحصیلات عالی را تا اندازه خودکفایی کشور به صورت رایگان گسترش دهد.

گرجی اظهار کرد: بنابراین در موازات دانشگاه‌های دولتی، وجود دانشگاه‌های خصوصی یا ملی می‌تواند به رشد آموزش عالی کمک کند، اما این بدان معنا نیست که دولت از وظیفه خود قصور کرده و تحصیلات عالی که در قانون اساسی به آن اشاره شده است را برای متقاضیان فراهم نکند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه پولی کردن دانشگاه‌های دولتی مغایر با قانون اساسی جمهوری اسلامی باشد، گفت: اگر گروه عظیمی که متقاضی حضور در دانشگاه‌های دولتی هستند، اگر این دانشگاه‌ها شهریه دریافت کنند و این افراد از تحصیل باز بمانند، مغایر با عدالت اجتماعی است.

وی گفت: همچنین در قانون مشخص شده است دانشجویانی که از تحصیل رایگان استفاده می‌کنند و شهریه پرداخت نمی‌کنند در قبال میزان تحصیل تعهد پس از خدمت تحصیل داشته باشند که متاسفانه به علت عدم برنامه‌ریزی صحیح هیچ گونه استفاده‌ای از این دانشجویان جهت ارائه خدمت رایگان صورت نمی‌گیرد.

گرجی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های توسعه آموزش عالی کشور این بوده که آموزش را از مراکز استان‌ها به شهرستان‌های دور و نزدیک تسهیل کرده است و این امر موجب اشتیاق افراد برای تحصیل در شهر خودشان شده است و موجب به اجرا درآمدن عدالت اجتماعی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی چالوس اظهار کرد: متاسفانه دغدغه‌های مردم در دهه‌های اخیر در خصوص ورود جوانان به دانشگاه‌ها، استفاده از امکانات، تحصیلات و سهمیه‌ها برای قشرهای محدودی است که گریبانگیر خانواده‌ها شده است.

وی با بیان اینکه توزیع دانشگاه‌ها در استان‌ها به توسعه عدالت می‌انجامد، گفت: این امر در برخی مواقع خلاف عدالت است، به طور مثال شهر تهران سهمیه مناطق است و پایتخت‌نشینان این امکانات را دارند تا وارد دانشگاه‌ها شوند، چرا اینگونه امکانات برای شهرستان‌ها که باید از سهمیه‌ها برخوردار باشند وجود ندارد.

گرجی تصریح کرد: عبارت “چرا ما نمی‌توانیم به دانشگاه‌هایی وارد شویم که پولی نباشند” با توجه به تعریف عدالت اجتماعی به عنوان معیار برابری فرد در جامعه، عدم عدالت اجتماعی را می‌رساند و این امر جوانان زیادی را معترض کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی چالوس گفت: مسئولان جامعه باید با دیدگاه آکادمیک و علمی درباره تقسیم عدالت قوانینی در نظر بگیرند تا گروه‌های مختلف جامعه با توجه به توانایی علمی و با انجام مصاحبه به رقابت سالم بپردازند و وارد دانشگاه‌های مورد نظر شوند تا فشارهای مالی و نابسامانی اجتماعی صورت نگیرد.

گرجی در پایان تاکید کرد: بنابراین حمایت‌های علمی، بهتر است برای تمام گروه‌های جامعه به منظور  ارتقای علم و پژوهش صورت گیرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.