پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

طرح مطالعات ژئو فیزیک در منطقه وستمین چهاردانگه آغاز می‌شود

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از استان مازندران، روستای وستمین تا همین چند سال پیش چندان شناخته شده نبود پس از بحث انتقال گاز و عملیات حفاری برای انتقال لوله، گورهای دست جمعی دوره اشکانیان در این منطقه کشف شد.

تعداد گورهای کشف شده در ابتدا 15 مورد بوده که پس از بررسی های اولیه 9 گور به صورت دست نخورده باقی مانده بود. در جریان حفاری برای لوله شرکت گاز این بنای باستانی تخریب شد، با این حال از نیمه دوم سال 94 عملیات لوله گذاری برای انتقال گاز دامغان به ساری متوقف شده بود.

اشیاء کشف شده در این مسیر سفالیه، ابزار جنگی، سرپیکان، سرنیزه، شمشیر، اشیای تزئینی، گوشواره، دست‌بند، گردن‌بندهای مهره‌ای بود. کاوشگران برای دست یابی به نتایج مطلوب در این زمینه چندین روز اجرای پروژه لوله گذاری را به تعویق انداختند. تاخیر در اجرای لوله گذاری هم کاوشگران این منطقه را قانع نکرد و طرح تغییر مسیر لوله در برنامه کاری قرار گرفت.

با توجه به حساسیت‌های که در این بخش ایجاد شد،کاوش برای پیدا کردن دیگر آثار باقیمانده از دوران اشکانیان در منطقه ادامه پیدا کرد.

بر اساس اطلاعاتی که روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مازندران، در اختیار پایگاه خبری علم و فناوری از مازندران قرار داد، عبدالمطلب شریفی  مسئول کاوشگری در منطقه وستمین چهاردانگه مازندران از آغاز فصل دوم کاوش‌های باستانی در محوطه وستمین کیاسر با هدف 12 گور دخمه‌ای باقی مانده خبر داد.

 

رئیس هیأت باستان‌شناسی وستمین کیاسر با اشاره به کشف 60گور دخمه در محوطه  وستمین چهاردانگه، بیان کرد: 48 گور دخمه در فصل گذشته کاوش و مستندنگاری شده است.

شریفی با اشاره به ویژگی‌های خاص گور دخمه‌های این محوطه که نیازمند بررسی‌های ژئوفیزیک است خاطرنشان کرد: مطالعات ژئوفیزیک در این محوطه با دستگاه‌های تخصصی در آینده نزدیک صورت می‌گیرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.