پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

طرح جدید مرزبندی زمین‌های کشاورزی با ابتکار یک شرکت مازندرانی

0

مهدی محمدی در گفت و گویی با ایسنا بیان کرد: برنج از قدیمی‌ترین گیاهان زراعی بوده و پس از گندم بیشترین سطح زیر کشت اراضی کشاورزی جهان را به خود اختصاص داده است.

 مدیرعامل مازرون فوم تصریح کرد: کشورهای مهم تولیدکننده برنج در دنیا چین، هند، اندونزی، ویتنام، برمه، بنگلادش، سریلانکا، برزیل، آمریکا و فیلیپین هستند اما تقریبا 95 درصد برنج تولیدی در همان کشورهای تولیدکننده مصرف می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به این که برنج نقش بارزی در تغذیه، درآمد و اشتغال زایی مردم جهان، از جمله کشورایران دارد، اهمیت پرداختن به این محصول استراتژیک هرچه بیشتر نمایان می شود؛ به همین دلیل گروه صنعتی مازرون فوم مدلی کاربردی و نوین جهت بهینه سازی مرزهای زمین شالیزاری ارائه داده است.

محمدی درباره مدل پیشنهادی بهینه سازی مرز با استفاده از ژئو فوم و بلوک سیمانی گفت: با توجه به تحقیقات صورت گرفته در واحد تحقیق و توسعه گروه صنعتی مازرون فوم و در نظر گرفتن راحتی اجرا و صرفه اقتصادی حداکثری، مدل ترکیبی ژئو فوم و بلوک سیمانی برای بهینه سازی مرزهای زمین شالیزاری پیشنهاد شد.

وی با اشاره به روش اجرای این طرح عنوان کرد: در این طرح ابتدا در محل تعیین شده برای مرز، پی به عرض 50 سانتی متر و عمق 50 سانتی متر حفر می شود.

محمدی یادآورشد: مرحله بعد ژئو فوم های مثلثی شکل در آن جایگذاری می شود و سپس فضای خالی بین ژئو فوم و دیواره پی با خاک پرشده؛ درانتها بر روی بستر آماده شده از ژئو فوم، یک ردیف بلوک چیده می شود.

مدیرعامل مازرون فوم با بیان فواید بهینه سازی مرز زمین شالیزاری با استفاده از ژئو فوم و بلوک سیمانی بیان کرد: جلوگیری از اتلاف آب، مبارزه با علف های هرز،  کاهش دوباره کاری و مرمت هر ساله مرزها،  ارتقای بهداشت نیروی کارگری، کاهش هزینه و جلوگیری از رانش زمین استفاده بهینه از فضای زمین از فواید این طرح است.

وی ادامه داد:  نیاز آبی برنج در سطح مزرعه در مقایسه با دیگر محصولات زراعی  مثل غلات  به دلایل نیاز فراوان به آب در آماده سازی زمین، نشت و فرونشت دائمی و تبخیر آب  زیاد است.

محمدی افزود: بهینه سازی مرز کمک شایانی به مدیریت و جلوگیری از اتلاف آب می کند،پرورش ماهی به طور همزمان در زمین های شالیزاری از روش های نوینی است که امروزه در بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی بکار می رود؛ لازمه اجرای این روش علاوه بر رعایت پاره ای مسائل، داشتن مرز مناسب است.

مدیرعامل مازرون فوم  خاطرنشان کرد:وجود علف های هرز در مزارع برنج موجب افزایش آفات و بیماری های گیاهی می شوند؛ از آنجایی که امکان از بین رفتن علف های هرز کنار مرز در زمان شخم وجود ندارد، با این روش امکان رشد علف های هرز بر روی مرزها از بین می رود.

وی تصریح کرد:از آنجایی که کاشت برنج در جلگه های رسوبی، دشت های سیلابی و در تراس های زمین های کوهپایه ای انجام می‌شود بهینه سازی مرز در تراس های کوهپایه ای از رانش آن جلوگیری می کند.

محمدی گفت :از آنجایی که استان مازندران با دارا بودن بیشترین سطح زیر کشت برنج کشور، نقش عمده ای درجهت رسیدن به خوداتکایی هر چه بیشتر در تولید این محصول استراتژیک ایفا می کند، توجه به رویکردهای نوین در همه ابعاد در این حوزه مهم و ضروری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.