پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

طرح تنفس جنگل در مازندران اجرا شود

0

به گزارش پاپگاه خبری چهاردانگه، به نقل از مهر، حسینعلی ابراهیمی کارنامی صبح یکشنبه در نشست حفاظت خاک با اشاره به کاهش سطح جنگلهای شمال از ۴.۳ میلیون هکتار به ۲ میلیون هکتار تاکید کرد: بخش اعظمی از جنگلهای هیرکانی در چند دهه اخیر از بین رفته است و اگر وضع به همین منوال سپری شود، تا چند دهه آینده چیزی از جنگلهای شمال کشور باقی نخواهد ماند.

وی در خصوص طرح تنفس جنگل نیز گفت: خوشبختانه اکثر دستگاههای ذیربط با اجرای طرح تنفس جنگل موافق هستند و این طرح باید در مازندران نیز اجرا شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران  با توجه به اهمیت حفاظت از خاک به عنوان یکی از ارزشمندترین منابع افزود: برای تشکیل یک سانتی متر خاک۶۰۰ تا ۷۰۰ سال زمان نیازاست و هرگونه تخریب منابع خاک، ازجمله فرسایش، تغییر بی‌رویه کاربری زمین‌های حاصلخیز و اقدامات عمرانی نامناسب می‌تواند تعادل موجود در خاک را به‌هم زده و خسارات جبران‌ناپذیری ایجاد کند.

وی میزان فرسایش خاک در کشور را ۱۵ تا ۱۶تن در هکتار و در برخی موارد با توجه به شرایط اقلیمی  به ۳۳ تن در هکتار دانست و افزود: این میزان دو ونیم برابر استاندارد جهانی و سه برابر استاندارد در قاره آسیاست.

ابراهیمی با اشاره به به آتش زدن کاه وکلش در فصل تابستان افزود: آتش زدن کاه و کلش علاوه برمخاطرات زیست محیطی و آلودگی، موجب از بین رفتن میکروارگانیسمها و کیفیت خاک شده و موجب تشدید گازهای گلخانه‌ای، مشکلات بهداشتی برای مردم و آلودگی هوا می‌شود.

ابراهیمی در پایان سخنانش تاکید کرد: همه باید در قبال حفظ مواهب الهی و نعمتهای خدادای، امانتداران خوبی برای نسلهای آینده باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.