پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ضرورت افزایش مشارکت اجتماعی در جامعه ایرانی

0

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد بابل گفت: نبود مشارکت اجتماعی و فضای مثبت و سازنده، جامعه ناتوان و سالخورده‌ای را به همراه خواهد داشت.

منوچهر پهلوان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه مشارکت اجتماعی یک پدیده جدید و مدرن نیست بلکه از گذشته‌ها شرکت در مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به نوعی وجود داشته است، اظهار کرد: در وضعیت کنونی با ایجاد شرایط مناسب توسط رسانه ها، مطبوعات و فضای مجازی باید مشارکت جوانان و کهنسالان افزایش یابد؛ جوانان با توجه به زندگی شغلی و فردی و آینده خود، انگیزه و علاقه بیشتری برای مشارکت اجتماعی نشان می‌دهند و اگر شرایط توسط بزرگترهای جامعه مانند سازمان‌ها، نهادها، اداره‌ها و دفاتر کل به گونه‌ای فراهم شود تا جوانان بیشتر بتوانند از جانب NGO ها در مسائل زیست محیطی و حتی در مناسبت‌ها و شرایطی که احتیاج به حضور گسترده طیف‌های مختلف جامعه دارد، شرکت کنند می‌تواند در مشارکت اجتماعی تاثیرگذار باشند.

استاد دانشگاه آزاد بابل با اشاره به اینکه کشورهای توسعه یافته از کهنسالان بنابر فراخور حالشان در مشارکت‌ها و تصمیمات جامعه استفاده می‌کند، خاطرنشان کرد: ایجاد امکانات و فضایی مناسب به افراد بالای 60 سال آنها را ترغیب می کند تا در پاکسازی سواحل به فاصله 2 تا 3 کیلومتر بدون اینکه خم شوند به پاکسازی بپردازند.

وی در ادامه افزود: می توان از نخبگان، مدیران، نظامیان، ورزشکاران و قهرمانان ملی، دانشجویان و همچنین خیرین با کمک‌های مالی و ایجاد بسترهای مناسب در مشارکت اقتصادی کمک گرفته شود.

پهلوان، افزایش سازمان های مردم نهاد را بسیار مهم دانست و بیان کرد: افزایش سمن ها مانند برخی کشورهای توسعه یافته و دامن زدن به امورخیر با تبلیغات رسانه‌ها و نشان دادن نتایج آن می‌توان بستر را برای تمام طبقات و آحاد جامعه فراهم آورد و شاهد حضورحداکثری باشیم.

این جامعه شناس، تشویق به ایجاد صندوق های خیریه در سطح محلات را یکی دیگر از مشارکت های اجتماعی عنوان کرد و افزود: با ایجاد صندوق های خیریه توسط نخبگان اقتصادی می توان بخشی از نیازهای مالی افراد بی بضاعت، بدسرپرست، بی سرپرست و کودکان خیابانی را با مشارکت همگانی و ایجاد فضای مثبت تامین کرد تا استان های شمالی و خطه کنار دریا به عنوان استان‌های معین و مدل برای جوامع در نظر گرفته شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار کرد: در جامعه پویا، خلاق و با نشاط تمام طبقات و اقشار در آن مشارکت جدی و ممتد دارند و برای جلوگیری از آسیب‌هایی مانند اعتیاد، مواد مخدر، فحشا، بیکاری و سرقت باید کاری کنیم که تمام طبقات و اقشار بالاخص جوانان و نوجوانان که بیشتر در معرض خطر قرار دارند، در سازمان های اجتماعی ورود پیدا کنند.

وی در ادامه گفت: هرچه مسئولیت بیشتری به جوانان به دلیل اینکه مشارکت حداکثری را دوست دارند داده شود، انرژی بیشتری مصرف می‌کنند و می‌توانند از ظرفیت و پتانسیل خود به صورت بالفعل در مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و محیط زیستی استفاده کنند.

پهلوان با اشاره به اینکه ورود جوانان به سیستم‌های مشارکتی در هر جامعه‌ای موفقیت آن را بالاتر برده است، اظهار کرد: با افزایش میزان مشارکت از طریق دادن انگیزه های مالی، غیرمالی و منزلت اجتماعی جامعه دچار آسیب‌های کمتر و رستگاری و توسعه جامعه، دو چندان می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه کاهش مشارکت اجتماعی، آسیب کودکان و نوجوانان و همین طور کهنسالان و سالخوردگان را بیشتر خواهد کرد، یادآورشد: مشارکت اجتماعی و حفظ صیانت از ارزش‌ها و هنجارها و استفاده از جوانان در مناسبت‌ها و اعیاد ملی، جامعه را به تعادل و توازن و توسعه می‌رساند که می تواند انسان های فرهیخته را برای جامعه خلق کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.