پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

صندوق‌های زردرنگی که به خاطره‌ها می‌پیوندد

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، در سال‌های نه چندان دور نوشتن نامه برای جویا شدن از احوال یکدیگر از مرسوم‌ترین شیوه‌های ارتباط میان افراد بود، نداشتن یا کمبود سیستم‌های ارتباطی همانند تلفن موجب شده بود نوشتن نامه به صورت عادی در میان مردم برای پرسیدن احوال و رساندن خبری در برقراری ارتباط با دیگران مرسوم شده باشد.

با یادآوری نوع ارتباط‌های قدیمی و نگه داشتن نامه‌ها پس از سال‌ها به عمق ارتباط عاطفی در گذشته و حال پی برده می‌شود.

بیان عشق و علاقه، غم ها و شادی ها از طریق نامه بیشتر از زبان گفتاری طرفدار داشت اما امروزه پیشرفت علم و تکنولوژی همه چیز را آسان و هیجان و عاطفه را کمرنگ تر کرده است.

آن روزها را خیلی‌ها به خاطر دارند، همان ایام خوب نزدیک بودن دل‌ها، بوی کاغذ و نوشتن سطرها، خرید تمبر و انداختن نامه ای در صندوق زردرنگ پستی که نسل امروز آن را نمی شناسد، آن دوران سخت اما خوش و ماندگار.

پستچی شهر ما

مجید محمودی متولد 1362 از شهروندان محمودآبادی و یکی از نامه‌رسان‌های این شهر است که در اداره پست محمودآباد چند سالی است فعالیت می‌کند و نامه‌ها و بسته‌های پستی را به دست صاحبانش می رساند.

وی در گفت‌و‎گو با ایسنا، اظهارکرد: در گذشته نامه‌های فراوانی از صندوق پستی شهر جمع آوری و برای تحویل به درب خانه‌های مردم برده می‌شد اما امروزه ارسال نامه خیلی کمرنگ شده است.

وی افزود: از سال 83 در اداره پست محمودآباد مشغول به کار شدم و در حال حاضر در خیابان‌های معلم و امام بسته‌های پستی را توزیع می کنم، 4 پستچی در سطح شهر هستیم که کار روزانه دریافت نامه‌ها، بسته های پستی و ارسال آن به مشتری را انجام می‌دهیم.

مجیدی ادامه داد: هنوز هم مانند گذشته نامه در صندوق‌های پستی اما به تعداد کم وجود دارد و بیشتر خریدهای اینترنتی، کارت ماشین، اشیاء گم شده و سیم کارت های ایرانسل جای نامه‌ها را گرفته است.

این پستچی پیشرفت تکنولوژی و فراگیری امکانات مختلف در فضای مجازی که وارد زندگی مردم شده است را عامل کارایی کمتر ارسال نامه دانست و گفت: رساندن نامه های اداری، رسمی مختلف یا کارت های مالکیت خودروها عمده ای از فعالیت‌های پستچی‌ها را در حال حاضر شامل می شود.

وی با اشاره به خاطره‌هایی از دوران کاری خود، اظهار کرد: نامه ها و بسته های پستی را با موتور سیکلت شخصی‌ام جا به جا می کنم، یکی از خاطراتی که در این شغل دارم مربوط به دزدی موتورسیکلت می‌شود، زمانی که نامه‌ها را توزیع کردم و برگشتم اثری از آن نبود.

مجیدی افزود: روزی دیگر هنگام توزیع قبض‌ها تمام آن به جوی آب ریخته شد و مجبور شدم روی بخاری خشک کنم و دوباره برای توزیع بروم.

ابراهیم ناطقی یکی از شهروندان محمودآبادی است که متولد 1335 بوده و به واسطه شغل خبرنگاری نامه های بسیاری را به صندوق پستی زرد رنگ شهرش انداخته است، مردی که کوله باری از خاطرات دیروز را برای‌مان زنده کرد.

موبایل، تلفن و اینترنت نامه نگاری را از بین برد

وی با 40 سال سابقه فعالیت در این حرفه را دارد و در گفت‌وگو با ایسنا مازندران از ارسال خبرهای خود به صورت نامه می گوید: از سال 1352 مشغول کار شدم، در آن زمان مانند امروز امکاناتی همچون اینترنت و تلگرام برای ارسال خبر ها نبود، حتی تلفن هم در شهر کوچک‌مان در دسترس برای ارتباط نداشتیم.

این خبرنگار محمودآبادی خاطرنشان کرد: تمامی خبرها پس از نوشته شدن به اداره پست برده می‌شد و به صورت نامه با تمبر پست می کردم، پس از آن دفتر روزنامه در تهران بعد از دریافت متن خبر، روزنامه را از طریق پست برایم ارسال می کرد.

شهروند محمودآبادی ادامه داد: آن روزها همه چیز حال و هوای دیگری داشت، آمدن موبایل، تلفن و اینترنت، نامه نگاری را از بین برد، روزهای چشم انتظاری مردم برای رسیدن یک نامه به سر رسید.

این خبرنگار امروز اگرچه برای ارسال خبرها نیاز به نوشتن روی کاغذ و ارسال آن با پست ندارد اما هنوز لذت نوشتن را دوست داشتنی تر می داند و امیدوار است همچنان صندوق های پستی شهرش حامل دریافت نامه ها باشد.

15 صندوق پستی فعال در سطح شهرستان محمودآباد

اسماعیل قربانی رئیس اداره پست محمودآباد در گفت و گو با ایسنا مازندران، اظهار کرد: در سال های گذشته 26 صندوق پستی فعال در سطح شهر محمودآباد وجود داشت که این میزان امروز به 15 صندوق پستی رسیده است.

وی افزود: صندوق های فعال محمودآباد هر روز با دو پستچی در تمام نقاط شهر بازدید شده و سالی دوبار بحث تخلیه و رنگ آمیزی صندوق ها نیز در دستور کار قرار دارد.

رئیس اداره پست محمودآباد با بیان اینکه هنوز نامه های عادی وجود دارد که درون صندوق‌های پستی می‌گذارند، گفت: روزانه نامه‌های تمبر خورده داخل صندوق پستی وجود دارد هر چند تعداد آن ها کم شده اما بر اساس روال گذشته فعال است.

این مسئول ادامه داد: فضای اتوماسیون و الکترونیکی پیشرفت کرده، همه به سمت ارسال نامه های مجازی رفته اند و نیاز به ارسال فیزکی نامه ها به صورت قبل نیست، ترافیک نامه های دستی کمتر و بحث جابه جایی کالا در سازمان پست بیشتر شده است.

قربانی با بیان اینکه پست مازندران بحث امانت کشاورزی و تجاری را مطرح کرده است، خاطرنشان کرد: برای کشاورزان نرخ مخففه در نظر گرفته و امروزه برنج با نرخ 400 تومان در حال توزیع در سطح کشور است که کمکی به عرضه محصولات کشاورزی می‌شود.

رئیس اداره پست محمودآباد تصریح کرد: امانت تجاری در پست بحث دریافت و ارسال بسته های خاص محصولات است که از این طریق برای مشتریان ارسال می شود.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا مازندران، با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ورود تلگرام و سایر امکانات اینترنتی در زندگی روزمره مردم ارسال نامه های شخصی کاهش پیدا کرده است.

شاید نسل جدید با صندوق پستی قدیمی آشنا نباشند، اما عده ای دیگر به خاطر دارند که در سال‌های گذشته صندوق‌های زرد رنگ پست در نقاط مختلف شهر نصب بوده و هر روز تعدادی از نامه های مردم به داخل آن انداخته می‌شد.

حال امروزه با کمک وسایل ارتباطی مدرن حتی با ارسال یک پیامک در جای جای جهان از حال یکدیگر باخبر می‌شویم، نمی‌دانیم آیا در سال های آینده ردپایی از این صندوق‌های قدیمی پست در خاطره‌ها می‌ماند.

گزارش از: بهناز مقدس خبرنگار ایسنا مازندران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.