پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

صدای مهیبی که موجب رعب و وحشت اهالی منطقه دوسرشمار شد!

اسماعيل اميني، بخشدار چهاردانگه: منشاء و علت این صداهای مهیب حاصل انفجار معدن فلورین سفيدكوه اراء و همچنین انفجار برای حفاری مربوط به اجرای خطوط لوله گاز و لوله گذاری خط لوله ی دامغان به نکا است که اکنون در حال پیگیری است.

0

 

به گزارش پايگاه خبري چهاردانگه نيوز، به نقل از وب سايت دوسرشمار، یکی از مشخصه های اصلی کوهستان و علت اینکه همه برای رسیدن به آرامش بیش از هر چیز پناه بردن به دامان آن را ترجیح می دهند، آرامش و سکوت آن است. خوشبختانه منطقه ی دوسرشمار هم به واسطه ی قرار گیری در بستر کوهستان از این آرامش برخوردار است.

 

در روزهای گذشته اما اهالی منطقه ی دوسرشمار ( روستاهاي بالاده ، پايين ده ، تيله بن ، قلعه ، ميرافضل واوسر ، واوسرنو – از توابع دهستان چهاردانگه بخش چهاردانگه ) از شنیده شدن صداهای مهیبی خبر داده اند که علاوه بر بر هم زدن این آرامش، موجب رعب و وحشت آنها نیز شده است. صداهایی که شاید تا کنون با این شدت نشنیده بودند. اما واقعاً منشاء تولید این صدای مهیب از کجا بود؟

 

در این رابطه آقای سید عقیل ساداتی لطف کردند و با آقای امینی بخشدار چهاردانگه تماس گرفتند و علت و منشاء ابن صداها را جویا شدند. آقای امینی در پاسخ به این سوال گفت: منشاء و علت این صداهای مهیب حاصل انفجار معدن فلورین سفيد كوه اراء و همچنین انفجار برای حفاری مربوط به اجرای خطوط لوله گاز و لوله گذاری خط لوله ی دامغان به نکا است که اکنون در حال پیگیری است. 

 

ایشان در ادامه گفت: صداهای مهیبی که روز گذشته ( ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ ) شنیده شده مربوط به حفاری های لوله گذاری خطوط انتقال گاز از دامغان به ساری بوده و صداهای روزهای گذشته مربوط به انفجارهای حفاری معدن فلورین سفيدكوه اراء است که کار خود را دوباره آغاز کرده است.

 

بخشدار چهاردانگه ادامه داد: شرکت های مربوطه در پروژه ی حفاری خطوط انتقال گاز و همچنین مسئولین معدن فلورین سفيد كوه اراء به بخشداری در مورد این انفجارها و اینکه ممکن است صدای مهیبی ایجاد کند گفته بودند و بخشداری هم این موضوع را به اطلاع پاسگاه تلمادره رسانده بود. پاسگاه تلمادره هم علاوه بر بستن جاده های ورودی به منطقه ی حفاری معدن سفيد كوه اراء این موضوع را به شوراهای روستای مجاور این معدن اطلاع داده بود. ولی فکر نمی کردیم که انفجارها به حدی باشد که صدای آن تا منطقه ی دوسرشمار هم شنیده شود. به همین دلیل متاسفانه به شوراهای روستاهای این منطقه اطلاع نداده بودیم و این امر متاسفانه موجب رعب و وحش اهالی این منطقه از صداهای مهیب به وجود آمده از انفجار شده است.

 

آقای امینی در پایان گفت: حتماً در زمان انفجارهای بعدی که مسئولان این دو پروژه در آینده انجام خواهند داد زمان دقیق آن را به شورای روستاهای منطقه ی دوسرشمار هم اطلاع خواهیم داد.

 

چهاردانگه نيوز: اما نكنته ي اصلي اينكه هر دو منطقه انفجار در نزدیکی منطقه پارک ملی کیاسر (شاهدژ) و نیز منطقه حفاظت شده چهاردانگه و دودانگه قرار دارند و بعید است در هیچ جای دنیا چنین مجوزی برای انفجارهایی با این شدت داده شود.
وحشت حیوانات وحشی این منطقه کمتر از انسان های روستاهای منطقه دوسرشمار و سایر روستاها نبوده و چه بسا موجب فرار حیوانات از زیستگاه شان در دامنه های جنگلی قله شاهدژ و چهارنو به مناطق زیست انسانها و جاده ها و دشت های باز و به دنبال آن شکار غیر مجاز توسط سودجویان و نابودی نسل این حیوانات شود.
جا دارد مسئولان محترم سازمان محیط زیست چهاردانگه و جناب بخشدار به این موضوع اساسی یعنی احترام به حق حیات و آرامش حیوانات در زیستگاه حفاظت شده شان و محدودیت های قانونی انفجار در پارک های ملی و مناطق حفاظت شده نیز توجه لازم را بنمایند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.