پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

شکار و صید پرندگان در مناطق آلوده به آنفلوانزا ممنوع می‌شود

0

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس هماهنگی‌های اخیر با سازمان دامپزشکی کشور در هر منطقه‌ای که این سازمان مستنداتی از شیوع بیماری ارائه دهد و خواستار ممنوعیت شکار و صید پرندگان شود، در آن منطقه پروانه صید وشکار پرندگان صادر نخواهد شد. 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا حمید ظهرابی در کارگروه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان سازمان حفاظت محیط زیست که با حضور مجید خرازیان مقدم – مدیرکل دفتر حفاظت شکار و صید، مدیران کل و مسئولان ادارات کل حفاظت محیط زیست سه استان گلستان، مازندران و گیلان برگزار شد، گفت: ممنوعیت شکار و صید پرندگان، تنها یکی از اقداماتی است که برای مهار آنفلوانزای پرندگان انجام می‌شود. اقداماتی دیگر مانند رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه مرغداری‌ها نیز بسیار مهم‌تر و تاثیرگذارتر هستند که باید توسط سازمان دامپزشکی انجام شوند. 

وی در ادامه اظهارکرد: آنفلوانزای پرندگان علاوه بر آسیب‌های اقتصادی به جمعیت‌های گونه‌های ارزشمند پرندگان مهاجر و پرندگان بومی کشور نیز آسیب وارد می‌کند بنابراین باید اقدامات همه‌جانبه در این مورد صورت گیرد. 

همچنین مجیدخرازیان مقدم – مدیرکل دفتر حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست – که به عنوان سخنگوی ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شده است در این جلسه گفت: در ابتدا تصور می‌شد که آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تاثیری بر پرندگان مهاجر ندارد اما برای نخستین بار در سال ۱۳۸۴ تلفاتی از پرندگان مهاجر بر اثر این بیماری در تالاب انزلی مشاهده شد. 

وی گفت: بعدها تلفات دیگری در میان پرندگان مهاجر مشاهده شد اما شیوع این بیماری در کشور تنها با ورود پرندگان مهاجر رخ نمی‌دهد بلکه ویروس در کشور وجود دارد و خارج از فصل مهاجرت نیز مشاهده می‌شود. 

خرازیان مقدم اضافه کرد: پرندگان ممکن است سویه‌های جدیدی از این بیماری را به کشور وارد کنند اما اینکه شیوع بیماری در کشور صرفا به دلیل ورود پرندگان مهاجر باشد، تصوری اشتباه است. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست در این جلسه مقرر شد که پروانه شکار و صید پرندگان در استان‌ها، با تاخیر صادر شود و در صورت اعلام سازمان دامپزشکی مبنی بر وجود بیماری در مناطق، پروانه‌های صادر شده باطل شود.

حفاظت فیزیکی قوی‌تر از زیستگاه‌ها و مناطق آلوده، آموزش گروه‌های مختلف ذینفع و رصد مناطق مختلف زیستگاهی برای پایش پرندگان و موارد احتمالی آلودگی به ویروس و اطلاع رسانی صحیح و به موقع به ستاد و دامپزشکی منطقه نیز از جمله اقدامات سازمان برای کنترل بیماری در فصل مهاجرت است. 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.