پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

شورای شهر ساری به لحاظ عملکرد ضعیف و خنثی است

0

دکتر همت محمد نژاد کلکناری ؛ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری ؛ دارای مدرک دکترای تکنولوژی آموزشی می باشد که تا کنون بیش از 12 جلد کتاب و دارای تعداد زیادی دست نوشته و مقاله است . وی از سال 82 تا 84 در شهرداری ساری مدیر و مشاور فرهنگی شهردار بوده است. متن گفتگوی کامل دکتر محمد نژاد با نگاه را میتوانید در ادامه بخوانید:

 -فعالیت سیاسی یا تشکیلاتی را از چه زمانی شروع کردید؟ از سوابق خود برای مخاطبین ما بگویید.

 بنده در هیچ حزبی فعالیت سیاسی نداشتم ؛‌ در مدت 4 سال حضورم در خارج از کشور در مقطع دکتری  مسئول انجمن اسلامی دانشجویان در تاجیکستان بودم در مقطع دکترا ؛‌ بعد از حضور در کشور دو سال از طرف دانشگاه در شهرداری ساری بعنوان مشاور فرهنگی و مدیر روابط عمومی مامور بودم

بنده در مسر ولایت هستم و پشت خط ولایت قدم برمیدارم ؛‌اصولگرا و اصلاح طلبی که در مسیر ولایت حرکت کنند از آنها حمایت میکنم در غیر اینصورت مسیر ما از آنها جداست.

– وضعیت فعلی ساری را به لحاظ توسعه و پیشرفت چگونه ارزیابی میکنید؟

 ساری ظرفیت و پتانسیل بالایی دارد که میتواند به یک شهر توریستی و یک مرکز اقتصادی قوی تبدیل شود چرا که شهر من از یک سو در مسیر دریا قرار دارد و از یک سو به جنگل ؛‌ رودخانه تجن از وسط شهر میگذرد و چشمه ها و دشت های بسیاری داریم ؛‌ یکی از بزرگترین سد های کشور ( سلیمان تنگه ) در ساری قرار دارد ؛ چشمه سورت از زیبایی های چشم گیر ساری میباشد که متاسفانه همه ی این ظرفیت ها مغفول مانده است و هنوز نتوانستیم قدر این نعمت های خدا دادی را به درستی درک کنیم و از آن بهره ببریم.

همه این ظرفیت ها در کنار آب و هوای معتدل و خاک حاصل خیز حسرت ما را بیش از پیش میکند که چرا نتوانستیم از اینهمه زیبایی جهت توسعه و پیشرفت ساری و تولید در آمد پایدار استفاده کنیم.

 – به عقیده شما چرا ظرفیت های ساری مغفول مانده است؟

 متاسفانه در ساری بیش از 30 هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد و نزدیک به 100 هزار نفر زیر خط فقر میباشند؛ این بدین معناست که هنوز در ساری کاری در خور نام بزرگ ساری نشده است ؛ خیلی از افرادی که شعار میدهند و مدعی هستند بجای دلسوزی برای مردم برای منافع خود دلسوزی میکنند.

به واسطه همه موارد ذکر شده ساری غریب و مظلوم است و یکی از مراکز استانی است که نسبت به همتایان خود از قطار توسعه و پیشرفت بسیار عقب مانده است .

 -اگر مسیر فعلی ادامه یابد چه دورنمایی را میتوان برای ساری متصور بود؟

 مردم ساری همه اعضای یک خانواده بزرگ شهری به نام ساری هستند و باید دقت نظر به خرج دهند و در انتخابهای خود معیارها و شاخصهای مناسب را در نظر بگیرند و چهره های فرهیخته و نخبه را در هر حوزه ای انتخاب کنند ؛ شهر را نباید در اختیار نا اهلان و نا بابان قرار دهیم که اگر مسیر فعلی ادامه یابد شهر دچار رکود فراگیر خواهد شد.

– نظر شما در باره عملکرد مدیریت شهری بالاخص شورای اسلامی شهر ساری چیست؟

 یک بخشی از افراد متاسفانه وارد شورای شهر شدند که نه کارآمدی لازم را دارند و نه عملکرد قابل دفاعی از خود به جای گذاشته اند بلکه صرفا جهت تامین منافع شخصی خود قدم بر میدارند.

 احساس میکنم شورای شهر باید یک پالایش اساسی شود ؛ افرادی باید وارد شورا شوند که خوش فکر ، جوان , پویا و فعال باشند خلاق باشند به مردم تعهد داشته باشند ؛ متخصص و دلسوز باشند ، دارای پشتکار باشند و برای مردم وقت بگذارد یعنی اگر وقت ندارند اصلا وارد این عرصه نشود ؛ ممکن است فردی دارای کارآمدی باشد و متخصص هم باشد اما وقت کافی برای رسیدگی به مطالبات مردم را نداشته باشد فردی باید وارد این عرصه شود که بتواند خود را وقف مردم کند و برای توسعه و پیشرفت شهر تلاش کند و تحقق مطالبات مردم را در راس امورات خود قرار دهند.

– اما در شورای شهر فعلی هم نیروی جوان کم ندارید؟

 بله درست میگویید ما الان در شورای شهر افراد جواد و فعال کم نداریم اما همانطور که گفتم احساس میکنم برخی از این عزیزان دغدغه مردم را ندارند ؛ درگیر مسائل شخصی خود هستند ؛ حتی گاها علاوه بر اینکه در طول روز در شورا حضور ندارند در جلسات رسمی شورا هم غیبت میکنند ؛ بعضی از آقایان در مدت این 4 سال هیچ فکر و برنامه جدیدی وارد شورا نکرده اند و هیچ ایده ی نویی نداشتند و صرفا فقط به دنبال کارهای شخصی خود بودند .

– عملکرد شورای فعلی را چگونه ارزیابی میکنید؟

 وقتی یک فرد کاندید می شود و اعتماد مردم را کسب میکند باید وقت بگذارد و فکر کند و قوانین مدونی برای پیشرفت شهر تنظیم کند و بتواند ایراداتی که در مجموعه مدیریت شهری و شورا میبیند  نقد کند نه اینکه خنثی باشد ؛ متاسفانه  شورای ما یک شورای خنثی بود ؛ در دوره های مختلف به همین شکل بود و این دوره بیش از هر دوره ای این موضوع نا مبارک نمود خارجی پیدا کرد و مردم پی بردند به این مساله که شورای شهر عملا نتوانست برای آبادانی شهر گامی موثر بردارد. شورای چهارم از نظر عملکرد ضعیف بود ؛ شورا باید بر امور شهرداری نظارت میکرد که متاسفانه در این موضوع کاملا عقیم ماند.

 شورا باید به سمتی میرفت که با نظارت دقیق بر عملکرد شهرداری میتوانست منابع جدید در آمدی برای شهرداری تعریف میکرد که متاسفانه گام مثبتی در این زمینه برداشته نشد.

– آیا در سایه شورای چهارم عملکرد شهردار ساری قابل قبول بود؟

 بنده به شخص شهردار با توجه به شرایط موجود چون عملکرد قابل قبولی از خود به جای گذاشته است نمره مثبت میدهم اما این نافی این مساله نیست که انتقادهایی هم به مجموعه تحت امر ایشان وارد است  و شهرداری میتوانست به سمت و سوی بهتری پیش برود و اگر امروز میبینیم که در برخی از حوزه ها شهرداری دچار مشکل هست تردید نکتید که حتما شورا مقصر است چرا که شورای ما ضعیف است ؛ ضعف عملکرد شورا و عدم نظارت کافی و دقیق بر امورات مدیرت شهری مسیر توسعه و پیشرفت را کند و گاها منحرف میکند.

 شورای شهر یک مجلس محلی است و میتواند با وضع قوانین و اهرم نظارتی که در اختیار دارد مسیر توسعه شهر را همورا نماید اما متاسفانه شورای شهر ساری دوره چهارم شورای شهرداری بود و ما شاهد شورایی بودیم که به کلی در دست شهردار بود.

– ویژگی های یک شورای خوب چیست؟

 شورای شهر باید استقلال رای داشته باشد چون نماینده مرد است ؛ اعضای شورا باید منافع مردم را در نظر بگیرند و صدای مردم باشند ؛ نه اینکه برای خوشایند فرد یا گروهی منافع شهری را نادیده بگیرند ؛ اعضای شورای شهر باید عزت نفس داشته باشند و زیر بلیط کسی نباشند.

– کسی که درعرصه شورای شهر وارد میشود باید به لحاظ اخلاق و سلامت چه مسائلی را در نظر بگیرد و نقش دستگاه های نظارتی چیست؟

 دستگاه های نظارتی باید جدی وارد بشوند کسانی که مشکلات مالی دارند و کسانی که سوابق خوبی در پرونده شان نیست نباید وارد این عرصه  بشوند چون این افراد ممکن است به واسطه مشکلاتشان به مردم نیز خیانت کنند و دستگاه های نظارتی در تایید این افراد باید دقت بیشتری به خرج دهند.

– ساری تقریبا بعد از رفتن حجازی و آمدن عبوری دو قطبی شد ؛ آیا ساری دو قطبی را قبول دارید؟

 خیر این مساله را قبول ندارم ؛ اما جدیدا کمی این فضا به وجود آمده و منشا آن هم انتخابات پیش رو است که ممکن است دو قطبی حامیان شهردار و افرادی که در تقابل با مجموعه فعلی مدیریت شهری هستند شکل بگیرد. ولی در مجموعه ساری دو قطبی را نمیپذریم.

– جو قالب با کیست؟

 هنوز چیزی مشخص نیست و باید فضا را رصد کنیم ؛ ثبت نام کاندیدا باید صورت بگیرد و کاندیدا مشخص شوند و به عقیده بنده بعد از اعلام صلاحیت ها میتوانیم تحلیل درست تری داشته باشیم.

– 13 عضو فعلی بر آیند همه ی اقشار ساری هستند؟

 خیر اینگونه نیست و این افراد کل جامعه را پوشش نمیدهند.

 – چند نفر از اعضای فعلی شانس رای آوری دارند؟

 در یک شرایط خوب 3 نفر شانس ورود دارند و در این بین جوان تر ها شانس بیشتری دارند و افراد جدیدی که خارج از شورا هستند شانس بیشتری برای را آوری دارند.

– نقش طیفهای سیاسی در انتخابات شورای شهر را چگونه ارزیابی میکنید؟

 برخلاف شهرهای بزرگ در مازندران و بالاخص ساری این نقش را کمرنگ میبینم ، نمیگویم تاثیر گذار نیست اما جریان ها خیلی تاثیر گذارنیستند.

-نماینده های مجلس چطور؟

 نماینده مجلس ساری تجربه نشان داده که در این مسائل ورود نمیکنند.

-برنامه دکتر همت محمد نژاد برای مدیریت شهری چیست؟

 فعلا تصمیمی برای حضور در این زمینه ندارم و بیشتر سعی میکنم بعنوان یک منتقد آنچه را که میبینم و احساس میکنم اشتباه هست به مردم اطلاع بدم ؛ حتما برنامه های مختلفی داریم و اگر وارد این عرصه شوم تمام وقتم را صرف تحقق مطالبات مردم میکنم ؛ سعی بنده بر این است که اگر توفیق داشتیم و تصمیم بر حضور شد بتوانیم فکر و ایده ای نو در مسیر توسعه و پیشرفت ساری وارد عرصه مدیریت شهری کنیم و برای مردم وقت بگذاریم و به وظیفه شرعی و ذاتی خود عمل کنیم.

 به مردم قول میدهم که تمام تلاشم را به کار گیرم تا مردم را در همه زمینه ها مشارکت دهم و حاکمیت مردم بر مردم را در مدیریت شهری ساری تبلور عینی ببخشم.

 باید مردم را در همه عرصه ها وارد کرد و اگر بتوانیم این فکر را عملی کنیم حتما شاهد توسعه و پیشرفت شهر خواهیم بود ؛ اینکه نخبگان ؛ فرهنگیان ؛ فعالین اقتصادی ، علمی و ورزشی و رسانه ای را بتوانیم ساماندهی کنیم و از همه ظرفیت های برای پیشرفت و توسعه شهر بهره بگیریم و در بحث آموزش شهروندی باید بصورت مدون و قوی با مردم کار کنیم و فکر شهروندان را توسعه یافته کنیم و یک فکر توسعه یافته میتواند به یک شهر توسعه یافته کمک کند.

-برنامه های شما برای تعریف مانبع مالی جدید و پایدار برای شهرداری چیست؟

 شهرداری توان مالی کمی دارد ؛ باید بتوانیم در ساری که بستر های سرمایه گذاری در آن فراهم است اعتماد سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی را جلب کنیم میتوانیم با منابع در آمدی جدید قدمهای نویی در توسعه و پیشرفت شهر برداریم برای مثال مقوله زباله میتواند یک منبع در آمدی برای شهرداری باشد اگر بتوانیم آن را درست مدیریت کنیم.

– عملکرد کمیسیون ماده صد را چگونه ارزیابی میکنید؟

 عمده در آمدهای شهرداری از این راه تامین میشود ؛ متاسفانه اصلا ماده صد چیز خوبی نیست ؛ چرا باید تخلف صورت بگیرد که پرونده وارد ماده صد شود ؟ باید جلوی تخلف گرفته شود .

 وقتی منابع جدید در آمدی وارد شهرداری شود شاهد این مقوله هم نخواهیم بود ؛ متاسفانه امروز شاهد این موضوع هستیم که خود شهرداریها هم مشوق هستند که پرونده ها وارد کمیسیون ماده صد شوند. باید به سمت در آمدهای پایدار قدم برداریم .

– حرف آخر؟

 بنده یک ساروی هستم و شهرم را دوست دارم ؛ ما ساروی ها باید به هم کمک کنیم تا شاهد توسعه و پیشرفت ساری باشیم ، انشالله همه بتوانیم در کنار یکدیگر به رشد ساری کمک کنیم و به پویا شدن اقتصاد شهر قدم برداریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.