پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

شعر و موسیقی غنای فرهنگی مازندران است

0

به گزارش خبرنگار مهر، سعید یزدانی چهارشنبه شب در آئین تجلیل از فرهیختگان شهر زیراب، دین، فرهنگ و زبان را سه عامل ایجاد انسجام و پیوند میان انسان‌ها و قومیت‌ها برشمرد و گفت: از دید میدو اشترواس فرهنگ به معنای کلیه دستاوردهای مادی و معنوی بشر در طول تاریخ است و هنر جزو دستاوردهای مادی و معنوی بشر است.

فرماندار شهرستان سوادکوه، ادبیات را بخش معنوی فرهنگ عنوان کرد و با بیان اینکه موسیقی و شعر و ترانه مجموعه‌ای هستند که همدیگر را کامل می‌کنند، گفت: شعر فولکلور تبری، موسیقی و ترانه مازندرانی عامل پیوند است چرا که با مخاطب خود حس عاطفی براقرار می‌کند و موجب همزاد پنداری میان شاعر، نوازنده و خواننده با مخاطب می‌شود.

وی با اشاره به کتاب جامعه‌شناسی عشق، از حذف عشق بواسطه توسعه ارتباطات نام برد و افزود: در قرن بیستم دیگر چیزی به نام عشق وجود ندارد و تنها امر ازدواج وجود دارد.

یزدانی با بیان اینکه مضامین شعری در حوزه فرهنگی و زمینه‌های اجتماعی است؛ یکی از زمینه‌های شعر محلی و فولکور مازندران را “عشق و دوست داشتن” برشمرد و افزود: این شعرها میان افراد همزادپنداری ایجاد می‌کرده است.

وی با اذعان بر اینکه زمینه اجتماعی شعرهای محلی درباره مشاغل است، افزود: در بخش‌های کوهستانی بیشتر اشعار در رابطه با چوپانی و همچنانکه از کوهستان به سمت جلگه و دشت می‌رویم سمت و سوی اشعار به شالیزار و پنبه‌زاری و تا گیلان که بیشتر مضامین اشعار در حیطه شغلی به صید و صیادی می‌پردازد.

یزدانی با تأکید بر آموزش خرده فرهنگ مازندرانی به نسل بعد و فرزندان خود، آن را عاملی برای استواری و پایداری دانست و گفت: ما خرده فرهنگ‌های خود را فراموش کرده‌ایم، از زبان محلی به عنوان عامل پیوند گریزان هستیم؛ هرچند شاید آنها خرد باشند اما به اندازه حجم زندگی بر ما اثرگذار هستند.

فرماندار شهرستان سوادکوه با اشاره به فرهنگ ایرانی، خرده فرهنگ‌های مازندرانی، سوادکوهی و روستاهای شهرستان، این امر را یک تنوع فرهنگی برشمرد و بزرگ‌ترین آسیب را عدم شناخت نسل جدید و تحصیلکرده با عناصر این خرده فرهنگ‌ها عنوان کرد.

وی با بیان اینکه هر فرهنگ از مجموعه‌ای از عناصر تشکیل شده است، گفت: بی‌توجهی به این عناصر، موجب استحاله فرهنگ شده و با تداوم این امر، زمانی می‌رسد که از فرهنگ مازندران تنها کالبدی بدون روح باقی می‌ماند و از این رو، از متولیان امر فرهنگ درخواست دارم تا جلساتی با مضامین فرهنگی برگزار کنند و مجموعه خرده فرهنگ‌ها را کنار هم قرار دهیم تا خرده فرهنگ مازندران را حفظ کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.