پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

شباهت گل محمدی دودانگه با کاشان/ گل‌محمدی منطقه دودانگه چشم انتظار دریافت پروانه بهداشتی

گل محمدی منطقه دودانگه ساری به لحاظ کمی و کیفی شباهت کاملی به گلاب کاشان دارد و این موضوع از سوی مراکز تحقیقاتی مورد تأیید قرار گرفت اما برای اقتصادی شدن نیازمند دریافت پروانه بهداشتی است که هنوز محقق نشده است.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: در چند سال اخیر شاهد کشت گل‌محمدی در منطقه دودانگه ساری هستیم که توسعه این موضوع در رونق اقتصادی و در نتیجه بهبود وضعیت اشتغال از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

 

همچنین با توجه به مشکل بیکاری مهاجرت روستاییان به شهرها نیز بیشتر شده است اما توسعه کشت گل‌محمدی در باغ‌های منطقه دودانگه ساری و صرفه اقتصادی می‌تواند به کاهش معضل بیکاری کمک کرده و فرصت شغلی برای جوانان منطقه فراهم کند.

 

بخشدار منطقه دودانگه ساری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در سالی‌ که مزین به اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل است در گام نخست به سمت ظرفیت‌های موجود در منطقه سوق یافتیم که آن را به بستر اقتصادی و درآمدی برای مردم تبدیل کنیم.

 

لطف‌الله عباسی بیان کرد: یکی از این روش‌ها کشت گل‌محمدی در منطقه که به گلاب تبدیل می‌شود اما از توزیع مناسبی برخوردار نیست به این معنا که دارای پروانه بهداشتی نیست و کمکی از جانب مسؤولان استان به این موضوع نشده است.

 

وی با اشاره به اینکه قصد داریم این تولید کشاورزی به محصول صنعتی و درآمدزا تبدیل شود، گفت: فروش این محصول به صورت گل سودی ندارد و تنها تبدیل به گلاب دارای صرفه اقتصادی است.

 

بخشدار منطقه دودانگه ساری یادآور شد: در صورت گرفتن پروانه بهداشتی و ایجاد کارگاه‌های کوچک، محصول منطقه با برند و پروانه در سراسر کشور توزیع شده و در نتیجه برای مردم منطقه مقرون به صرفه است.

 

عباسی با بیان اینکه منطقه دودانگه ساری دارای اراضی شیب‌دار بسیاری است که قابلیت کشت گندم و جو را ندارد و البته کشت آن اقتصادی نیست، تصریح کرد: بهترین کار کشت گونه‌های مثمر و گل‌ده است که گل‌محمدی به‌دلیل ویژگی خاص از جمله مقاومت به خشکی، آفات کمتری و نداشتن نیاز به سم‌پاشی برای مردم درآمدزا بوده و به بستر اقتصادی تبدیل شود.

 

وی ادامه داد: گل‌محمدی اگر به‌خوبی فرآوری شود می‌تواند به کالای صادراتی و گردشگری تبدیل شود؛ با توجه به اینکه قصد داریم منطقه دودانگه را به سمت گردشگری سوق دهیم گردشگرانی که وارد منطقه می‌شوند این محصول می‌تواند به‌نوعی سوغات این سفر باشد.

 

بخشدار منطقه دودانگه ساری اظهار کرد: گل‌محمدی منطقه به لحاظ کمی و کیفی شباهت کاملی به گلاب کاشان دارد و این موضوع از سوی مراکز تحقیقاتی مورد تأیید قرار گرفت.

 

عباسی به برگزاری جشنواره گلاب‌گیری با حضور معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی و مسؤولان استانی و شهرستانی از ساعت ۹ صبح روز جمعه ۳۱ اردیبهشت ماه امسال، اظهار کرد: در کنار این جشنواره مراسم آئینی همراه با برنامه‌های فرهنگی برگزار شده و نمایشگاه محصولات تولیدی مردم منطقه نیز در ۳۰ غرفه دایر می‌شود.

 

وی با اعلام اینکه در حال حاضر ۳۰ هکتار از اراضی بالادست به کشت گل‌محمدی اختصاص دارد، گفت: ایجاد یک‌هزار هکتار باغ گل‌محمدی در شهرستان ساری در دستور کار قرار دارد که ۵۰۰ هکتار آن مربوط به منطقه دودانگه است که در سال‌های آینده توسعه می‌یابد.

 

* حمایت جهادکشاورزی برای توسعه باغات گل‌محمدی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه کشت گل‌محمدی یکی از برنامه‌های توسعه باغ‌ها در اراضی شیب‌دار است، اظهار کرد: در زمینه امکانات تأمین آب و یارانه برای نهال در ارتفاعات و اراضی شیب‌دار حمایت لازم صورت می‌گیرد.

 

دلاور حیدرپور بیان کرد: توسعه کشت گل‌محمدی در یک‌هزار هکتار از اراضی ارتفاعات شهرستان سای در دستور کار قرار دارد که این موضوع برای حفظ، تثبیت و جلوگیری از رانش و فرسایش، درآمد و اشتغال موثر است.

 

وی با تأکید برگزاری این جشنواره نتیجه اقداماتی بوده که در سال‌های گذشته صورت گرفته است، گفت: برگزاری این جشنواره اقدامی در زمینه توسعه، شناسایی و رونق کشت گل‌محمدی در اراضی شیب‌دار استان است.

 

به گزارش فارس، امیدواریم با برنامه‌ریزی مناسب مازندران به‌عنوان قطب دیگر گلاب‌گیری البته با برند و پروانه در کشور شناسانده شوند تا مردم مناطق محرومی از جمله دودانگه بتوانند مشکلات اقتصادی خود را حل کنند و از همه مهم‌تر صاحب شغل شوند./فارس

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.