پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سکوت جنگل‌های بولا شکست/”بولا” پارک ملی می‌شود/پیشنهاد ابتکار برای تاسیس دهکده هنرمندان در “بولا”

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه نیوز به نقل از ایسنا،روز جنگل‌ها، فرصتی برای مسئولان و دوستداران طبیعت بود تا با بازدید از بکرترین جنگل‌های مازندران در منطقه دودانگه ساری، برای این جنگل‌ها که موسوم به منطقه “بولا” است تدابیری اندیشیده شود.

 

 

9520معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست هفته پیش که به بهانه جشن تیرگان و این هفته نیز برای بازدید از جنگل‌های کسلیان و بولا به مازندران سفر کرده است.

محیط زیست مازندران به دلیل داشتن مناطق بکر و دست‌نخورده اما مورد تجاوز همیشگی انسان‌ها با چالش‌هایی مواجه بوده است.

 

در هشتم مردادماه روز جنگل‌ها، حضور ابتکار در مازندران تنها یک دغدغه‌ای منطقه‌ای را بیان می‌کند و آن اینکه سکوت مناطق بکر جنگلی مازندران با تیشه و اره برقی سودجویان اقتصادی شکسته است.

 

پنج‌شنبه هشتم مردادماه سکوت جنگل‌های مازندران در ساری و سوادکوه با فریاد حمایت دوستداران طبیعت شکست که می‌خواستند کسی فکری برای حمایت از این جنگل‌ها بکند.

 

ظهر پنج‌شنبه هشتم مردادماه، پس از اینکه رئیس سازمان محیط زیست با فعالان زیست محیطی در منطقه کسلیان سوادکوه و زنجیره انسانی آنها در جنگل‌های این منطقه بازدید کرد، با ورود به منطقه دودانگه، ساختمان سرمحیط بانی این منطقه را افتتاح کرد.

 

 9524

افتتاح یک سرمحیط‌بانی در ساری

 

رئیس محیط زیست شهرستان ساری در این باره گفت: این محیط‌بانی با متراژ 90 متر مربع با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون ریال به مدت شش ماه ساخته شد.

 

بهرام فغانی گفت: در منطقه دودانگه 5 نفر به صورت شبانه‌روز از مناطق حفاظت شده و جلوگیری از شکار و صید در منطقه حضور دارند و داشتن یک مکان برای این افراد لازم بود.

وی افزود: اعتبارات این سرمحیط‌بانی از اعتبارات ملی تامین شده و باید برای حفظ محیط زیست همه مردم خود را مسئول بدانند.

 

مدیریت زباله وظیفه شهرداری‌ها است

 

به گزارش ایسنا، پس از افتتاح ساختمان سرمحیط‌بانی برخی از مسئولان محلی شهر محمدآباد به صورت حضوری از نابسامانی در دفع زباله در این منطقه گله‌مند شدند که رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به آنها گفت: از قدیم روستاها بسیاری از مصارف دور ریختنی خود را خوراک دام و طیور می‌کردند اما برای زباله‌های غیر خوراکی باید ضمن آموزش مردم جهت تفکیک آن بورس شیشه و پلاستیک در مناطق ایجاد شود و به بازیافت برسد.

 

معصومه ابتکار افزود: این قبیل مشکلات در حیطه وظایف شوراها و شهرداری‌ها است و آنها موظف به حل مشکلات زیست محیطی مردم هستند و در این راستا مردم نیز باید نهایت همکاری را با مسئولان داشته باشند.

 

جشنواره‌ای در قلب بولا

 

نزدیک‌های ساعت 12 ظهر بود و جمع بازدیدکنندگان و همراهان رئیس سازمان بعد از پذیرایی مختصر به سمت جنگل بولا حرکت کردند.

 

پس از تقریبا 10 کیلومتر به این منطقه رسیدیم که حاشیه روستا بود، در این منطقه از سوی هنرمندان دوستدار محیط زیست از سراسر کشور جشنواره‌ طبیعت با رویکرد هنر مفهومی برپا شده بود و ظاهرا هنرمندان از روز چهارشنبه در این منطقه مستقر شدند و رئیس سازمان محیط زیست از همه آثار نمادین این هنرمندان بازدید و آنها را تحسین کرد.

 

در این فضا هنرمندان زیادی با ابتکار خود بر روی زمین و درخت طرح‌های نمادین نقش زده بودند که هر کدام دارای پیام‌های مختلفی بود.

 

ابتکار مقصد بعدی بازدیدش را قلب جنگل بولا و رویت محوطه‌های تخریب شده این جنگل قرار داد.

 9527

 

بازدید ابتکار از درختان قطع شده در بولا

این مسیر که تقریبا 5 کیلومتر به داخل جنگل بود، مسیر سخت و صعب‌العبور بوده و معاون رئیس‌جمهور به همراه نبیان، معاون عمرانی مازندران درختان تنومندی که قطع و در کنار جاده افتاده بود را رویت کردند.

 

هزار هکتار از جنگل‌های بولا در  معرض تهدید

 

ناصر مهردادی مدیر کل حفاظت از محیط زیست مازندران نقشه منطقه را گشود و ضمن تعیین موقعیت آن منطقه گفت: هزار هکتار از اراضی این منطقه در معرض تهدید است و این اداره کل با احداث جاده در این منطقه مخالفت کرده بود ولی موثر واقع نشد.

 

وی افزود: بر اساس قانون نباید در منطقه هزار هکتاری جنگل بولا بهره‌برداری صورت گیرد ولی شرکت چوب فریم همچنان بهره‌برداری از این منطقه را برای خود مجاز می‌داند.

 

مهردادی گفت: ما در نظر داریم 4 هزار هکتار جنگل بولا و 8 هزار هکتار پارک ملی را تحت عنوان پارک ملی در قالب طرح به سازمان ارایه کنیم.

 

در ادامه نماینده اداره کل منابع طبیعی مازندران به ارایه توضیحاتی درباره قطع درختان پرداخت و افزود: اغلب درختای که قطع شده بیمار بوده و این بیماری از خارج تسری یافته است.

 

 9523

 

خشکسالی پاسخ طبیعت به تخریب

 

ابتکار با ابراز نگرانی از قطع درختان گفت: هر گونه بهره‌برداری از درختان باید به گونه‌ای باشد که از عواید آن برای حفاظت از محیط زیست بوده و جایگزینی درختان نیز دیده شود.

 

وی افزود: باید از تجارب کشورهای روسیه و فنلاند در کاشت درختان تجاری بهره گرفت و به این کار اقدام کرد تا در آینده نزدیک شاهد افت کیفیت و مساحت منابع طبیعی نباشیم.

 

رئیس سازمان محیط زیست ایجاد خشکسالی و تغییر آب و هوا را از  عوارض ظلم به طبیعت عنوان کرد.

 

بعد از این بازدید خودروها از جنگل خارج شدند و رئیس سازمان محیط زیست برای مصاحبه مطبوعاتی که در چهاردانگه ساری برنامه‌ریزی شده بود حرکت کرد.

 9528

قرار گرفتن محل نشست مطبوعاتی ابتکار در منطقه‌ای دوردست اما دردسری برای خبرنگاران شد و تعدادی از خبرنگاران مازندرانی و خبرنگارانی که از تهران آمده بودند به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه به این نشست نرسیدند.

 

معطلی چندین ساعته خبرنگاران تا رسیدن ابتکار و عدم هماهنگی مناسب در این زمینه موجب تاخیر و ایجاد مشکلاتی برای اهالی رسانه مازندران شد.

 

نخستین جشنواره طبیعت با محوریت هنرهای مفهومی در جنگل بولای ساری پس از سه روز متوالی از چهارشنبه تا ظهر جمعه به کار خود پایان داد.

 

عبدالرضا احمدی دبیر جشنواره طبیعت با رویکرد هنرهای مفهومی گفت: نخستین جشنواره طبیعت با محوریت هنرهای مفهومی با شرکت 100 هنرمند از 11 استان در جنگل بولای ساری پس از سه روز متوالی از چهارشنبه تا ظهر جمعه به کار خود پایان داد.

 

وی با بیان اینکه 5 نفر برای انتخاب آثار برگزیده داوری کردند، افزود: فراخوان این جشنواره از فروردین 94 اعلام شد و 10 تیر ماه آخرین مهلت ارسال آثار برای شرکت در این جشنواره بوده است.

 

دبیر جشنواره طبیعت تصریح کرد: اهداف زیست محیطی و نحوه استفاده درست از طبیعت و اطلاع‌رسانی و هشدار به مخاطبان از اهداف این جشنواره است.

 

وی با اشاره به اهمیت هنرهای مفهومی و رویکرد جهانی نسبت به این هنر، افزود: همه هنرمندان تلاش کردند در قالب یک اثر نمادین هنری چالش‌های محیط زیست را به نمایش بگذارند.

 

احمدی با بیان اینکه هزینه کامل این جشنواره حدود 100 میلیون تومان است،  اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی همه ادارات به ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد و گردشگری نهایت همکاری داشتند ولی ما از سازمان‌های مسئول همچون محیط زیست و منابع طبیعی بیشتر انتظار داریم.

 

 

9521

وی با بیان اینکه از هر هنرمند 70 هزار تومان و از بازدیدکنندگان همراه هنرمندان 180 هزار تومان دریافت شد، افزود: یکی از حامیان این جشنواره سازمان یونسکو است و این جشنواره از لحاظ نگاه اثر بین‌المللی است و مطمئنا در سال‌های آینده با گستردگی بیشتری برگزار می‌شود.

 

این هنرمند عنوان کرد: ظهر دیروز معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست از جای جای این جشنواره بازدید کردند و ما پیشنهاد تاسیس دهکده هنرمندان را در این منطقه دادیم.

 

وی افزود: عبدالرضا احمدی، فاطمه پری‌نژاد، فروغ نجفی، داود دارسونی، علی افتخاری‌نسب، محمود کاظمیان، پرنیا پزشکی، محمد رضا حسن‌پور، منیره عمادی‌نژاد، مرتضی احمدی از مجموعه عمامل اجرایی این جشنواره هستند.

9522

 

9525

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.