پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سورت شاهکار طبیعت؛ محروم از ابتدایی‌ترین امکانات

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از فارس، چشمه سورت یکی از شاهکارهای طبیعت است که در منطقه چهاردانگه ساری واقع شده است.

با توجه به اینکه هیچ‌گونه امکانات رفاهی و تفریحی در منطقه مستقر نیست با این روش عملاً گردشگری سورت را تعطیل کرده و از طرفی آن را منطقه گردشگری اعلام می‌کند که تناقض دارد.

هیچ‌گاه نباید بکر بودن را فدای ارائه خدمات کنیم، چشمه سورت شاهکار طبیعت است و باید اکوسیستم آن حفظ شود و از تخریب آن جلوگیری شود.

جلوگیری از تخریب با عدم ارائه امکانات یکی است؛ چرا که سال‌های سال بومیان منطقه استفاده می‌کردند و تخریبی در کار نبود.

نکته مهم این است چشمه سورت از سال 86 به ثبت ملی رسید با وجود گذشت 10 سال از این زمان می‌بینیم عملاً اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاد که باید امکانات زیرساختی در نظر گرفته شود.

نکته‌ای که سؤوالات بسیاری در ذهن به وجود می‌آورد اینکه اداره کل گردشگری چه امکانات حفاظتی و زیرساختی برای چشمه سورت تعیین کرده و براساس قانون چه خدماتی برای این منطقه باید در نظر شود و اینکه این اعتبارات در چه زمینه‌ای هزینه می‌شود؟!؟

موضوعی دیگر مردم برای رسیدن به چشمه باید مسیری طولانی را طی کنند و جاده آن برای تردد خودرو مناسب نیست تنها خودروهایی از جمله نیسان و تراکتور برای جابه‌جایی افراد و مشاهده این منظره بی‌نظیر در نظر گرفته است که باید در این زمینه تمهیدات جدی اندیشیده شود.

در حال حاضر این شاهکار طبیعت از ابتدایی‌ترین امکانات که تابلو و جاده دسترسی است محروم بوده که بهسازی و بازسازی آن در اولویت قرار دارد.

 

 

چشمه سورت؛ زیباترین تمثال، تداخل و آمیختگی پدیده‌های طبیعی

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: چشمه سورت یکی از بی‌نظیرترین و زیباترین پدیده‌ها و رخ‌دادهای زمین‌شناسی جهان است که نظیر چنین پدیده زمین‌شناسی را در جهان نداریم.

سید رمضان موسوی با بیان اینکه چشمه سورت پدیده پیچیده زمین‌شناسی است، اضافه کرد: به این معنا که عوامل تکنولوژیکی، ژئولوژیکی و ژئومتولوژیکی و سطحی و طبیعی دست به دست هم دادند تا یک پدیده بسیار بی‌نظیر در منطقه باداب سورت ایجاد کنند که متأسفانه دانشمندان و مسؤولان مطالعه و برنامه‌ای برای این منطقه نداشتند.

وی ادامه داد: این چشمه در نتیجه دخالت عوامل مختلف زمین‌شناسی، زئومتولوژی و تکتونیکی ایجاد شده که سفره‌های منابع آبی، زیرزمینی و تکنوتیکی با هم آمیخته شده تا زیباترین تمثال، تداخل، آمیختگی و امتداد در ارتباط با پدیده‌های طبیعی و مجموعه‌ای از چشمه‌ها در نقطه‌ای بسیار زیبا با زیباترین چشم‌انداز داشته باشیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه این چشمه در هر زمانی از فصول دوره عمر زمین رفتارهای مختلفی داشته و رنگ‌های متنوع ایجاد می‌کند، افزود: اگر به مردم به‌خوبی آموزش داده شود از فاصله دور از دامنه مقابل به منطقه نگاه کنند یک نقاشی بی‌نظیر و منحصری را خواهند دید.

 

حفظ چشمه سورت به‌عنوان ثروت بین‌المللی ضرورت دارد

موسوی با تأکید بر اینکه حفظ این عرصه به‌عنوان ثروت نه تنها ملی بلکه بین‌المللی است ضرورت دارد، چرا که همه مردم جهان علاقه‌مند هستند این منطقه را ببینند، خاطرنشان کرد: مسؤولان موظف هستند علاوه بر مطالعه دقیق، همه‌جانبه و جامع این منطقه بهترین نسخه ژئوتوریستی و اکوتوریستی آن را تهیه کرده و جلوی سوءاستفاده‌ها و بهره‌برداری‌های مختلف را بگیرند.

وی بیان کرد: این چشمه از هزاران هزار سال قبل از خود سنگ کریستال و مرمر درست کرده و باید مراقب باشیم افرادی که به‌دنبال منافع شخصی هستند به این سمت گرایش پیدا نکنند این پدیده شگفت‌انگیز، زیبا، چشم‌نواز و پیچیده از گزند این افراد دور بماند و به نسل‌های آینده به یادگار بگذاریم.

 

چشمه سورت باید از دست‌درازی دور بماند

این زمین‌شناس با اشاره به اینکه خشک شدن این چشمه بحث هیدرولوژیکی پیچیده است و به بحث اقلیم برمی‌گردد، اظهار کرد: با توجه به اینکه رفتار چشمه متنوع است جای نگرانی وجود ندارد و باید مراقب باشیم مردم دخالت نکنند؛ چرا که اطراف این چشمه نباید دخالتی صورت گیرد و نباید سنگ‌های این چشمه دست‌اندازی شود.

موسوی با بیان اینکه عرصه این چشمه بیش از چند 10 هکتار است و در حال حرکت بوده ولی ما متوجه آن نمی‌شویم، اضافه کرد: این چشمه رفتار چند میلیون ساله دارد از زوایای مختلف حرکت‌ها و جابه‌جایی‌های مختلف دارد.

وی یادآور شد: مردم باید به این موضوع توجه کنند که چشمه‌های مختلف در عرصه‌ها دارای رنگ‌ها، مکانیسم و عوامل دخالت کننده متنوع است.

 

مسؤولان بدون نظر اساتید برای چشمه سورت نپیچند

این زمین‌شناس با بیان اینکه باید اداره کل گردشگری در تصمیم‌گیری از نظرات دانشمندان و متخصصان فنی و اساتید دانشگاه بهره ببرند، افزود: نباید خودشان نسخه بپیچند و غیرتخصصی کاری انجام دهند.

وی اظهار کرد: شنیده شده اقداماتی توسط اداره کل گردشگری در منطقه انجام شده که باید گفت این چشمه باارزش است و هرچیزی که باارزش است باید مطالعه همه‌جانبه صورت گیرد چرا که همانند چشمه سورت، این پدیده چندبعدی، چندوجهی و باارزش را در کشور نداریم.

در مراحل نهایی مطالعات به‌سر می‌بریم

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بازدیدهای میدانی با هماهنگی اداره کل گردشگری مازندران از عرصه چشمه سورت انجام شده که براساس ماده 3 قانون حفاظت از منابع طبیعی باید کتابچه آن تهیه شود.

وی بیان کرد: عرصه چشمه سورت 20 هکتار بوده که در مطالعات اخیر به 70 هکتار افزایش یافت.

محمدرضا جهان‌آرا با اشاره به انتخاب مشاور این طرح توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، افزود: این طرح مورد بازبینی قرار گرفت و قرار است در کمیته فنی مورد تصویب قرار گیرد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری  با اعلام اینکه اقدامات حصارکشی توسط اداره کل گردشگری انجام شده است، گفت: در مراحل نهایی مطالعات به‌سر می‌بریم.

 

با ورود سرمایه‌گذار چشمه سورت سامان‌دهی می‌شود     

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: براساس بررسی کارشناسی باید سنگ‌چین می‌شد؛ چرا که بدون نظر میراث طبیعی و فنی کاری انجام نمی‌شود.

دلاور بزرگ‌نیا با بیان اینکه بازدیدهای کارشناسی از منطقه انجام و پیمانکار تعیین شده است، افزود: کارها در حال انجام است و هر اقدامی در منطقه انجام شود باید با نظر گروه فنی میراث باشد.

وی تصریح کرد: امسال نگاه کارشناسی عرصه میراث طبیعی این بوده که تأسیساتی از پیش طراحی کنند که هر لحظه اراده کرده جمع شود و به حالت نخست بازگردد و دخل و تصرفی در طبیعت صورت نگیرد.

مدیرکل گردشگری مازندران با اشاره به اینکه ورودی مجموعه با کمک بخش خصوصی اقداماتی در حال انجام است، افزود: ساخت سرویس‌های بهداشتی نمازخانه و فروشگاه در دستور کار قرار دارد که از پیشرفت خوبی برخوردار است.

بزرگ‌نیا یادآور شد: همچنین با شرکت آب منطقه ای در زمینه احیای فضای گردش آبی مطالعاتی صورت گرفته و پیگیری‌های از طریق منابع طبیعی در حال انجام است

وی با اعلام اینکه در حال حاضر اسکان و پذیرایی بوم‌گردی را در منطقه داریم، افزود: در روستای مالخواست تأسیسات بوم گردی خانه‌های محلی همراه با غذاهای محلی در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد.

مدیرکل گردشگری مازندران با بیان اینکه سرمایه‌گذار ورود پیدا کند عملاً سامان‌دهی می‌شود، تصریح کرد: در بحث تردد نیز مشکلاتی وجود دارد به دلیل اینکه جزو محورهای پرتردد است در قالب تیم مشترک باید سامان‌دهی آن صورت گیرد.

بزرگ‌نیا گفت: یگان حفاظت در منطقه مستقر است چرا که این منطقه نیاز به حفاظت دارد.

چشمه سورت طی 10 سال گذشته شاهد کم‌لطفی بسیاری بوده، از زمانی که مسؤولان برای سامان‌دهی منطقه ورود پیدا کردند نه تنها تغییراتی حاصل نشد بلکه تخریب منطقه نیز بیشتر شده که ادامه این روند به نابودی این شاهکار منجر خواهد شد.

درحال حاضر تنها راهکاری که برای حفاظت از این چشمه زیبا اندیشیده شده سنگ‌چین‌هایی است که اطراف چشمه قرار گرفته که باید سؤوال آیا این سنگ‌چین می‌تواند از این عرضه حفاظت کند؟؟

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.