پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سهام دامداران مازندران به تاراج رفته؟

0

چند سالی از فروش سهام مازندران در صندوق ملی دام توسط بانک توسعه تعاون به یک شرکت اصفهانی می‌گذرد و گزارش‌هایی هر چند مسکوت در این زمینه در رسانه‌ها منتشر شد، اما کاهش سه و نیم درصدی از سهام پنج درصدی دامداران مازندران در صندوق ملی دام تبعاتی داشت که به مرور زمان زخم کهنه آن را چرکین کرده است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، این روزها بسته به افزایش قیمت نهاده‌های دامی که افزایش هزینه تولید را به همراه داشته یادآوری از دست دادن کرسی مازندران در صندوقی که تسهیلات و نهاده‌های دامی ارزان قیمت به اعضای اعطا می‌کند موجب افسوس و حسرت دامداران استان شده است.

اتحادیه صنعت دامپروری مازندران و اتحادیه دامداران دو تشکل بخش تولید دامی استان هستند که در صندوق ملی دام 5 درصد سهم داشتند. اتحادیه دامداران که مربوط به تولید کنندگان دام سنگین است با 3.5 درصد و اتحادیه صنعت دامپروری که نماینده تولیدکنندگان دام سبک مازندران است با 1.5 درصد توانسته بودند با سهم 5 درصدی قدرت چانه زنی و رایزنی استان را در کسب سهمیه تسهیلات ارزان قیمت، نهاده‌های دامی مصوب دولتی، حمایت‌های دولت در زمان بروز بحران و حق رای در کمیسیون تخصصی را افزایش دهند.

در این بین، اتحادیه دامداران مازندران تسهیلاتی چند میلیارد تومانی از بانک توسعه تعاون دریافت می‌کند که اقساط آن توسط هیئت مدیره پرداخت نمی‌شود و با پایان سررسیدهای اقساط، تسهیلات پرداخت شده به اتحادیه دامداران با احتساب سود و جریمه تبدیل به یک معوقه سنگین می‌شود، معوقهای که بانک حق داشت بسته به اسنادی که دبرای ضمانت ریافت کرده بود به اجرا گذاشته و طلبش را نقد کند، اما در ادامه این بانک راهی دیگر را برای دریافت طلبش در پیش می گیرد؛ به گفته بسیاری از دامداران، بانک توسعه تعاون به ازای به اجرا گذاشتن اسناد ضمانت تحویلی اتحادیه دامداران، به سراغ سهام این اتحادیه در صندوق ملی دام رفته و با مصادره قضایی آن، اقدام به مزایده فروش می‌کند که  یک شرکت تعاونی اصفهانی سهام دامداران مازندران را خریداری می‌کند!

رئیس اتحادیه صنعت دامپروری مازندران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بدهی چند میلیاردی اتحادیه دامداران مازندران به بانک توسعه تعاون اظهارکرد: عدم تعهد اتحادیه دامداران  در پرداخت تسهیلات دریافتی از بانک توسعه تعاون بهانه‌ای شد تا بانک به جای بدهی معوق این اتحادیه، سهام آن را در صندوق ملی دام توقیف و به مزایده فروش بگذارد.

الله یار ولیزاده با بیان اینکه سهام اتحادیه دامداران مازندران در صندوق ملی دام به ارزش دو میلیارد و 500 میلیون تومان به مزایده فروش گذاشته شد و یک شرکت اصفهانی آن را خریداری کرد، تصریح کرد: ارزش سهام اتحادیه صنعت دامپروری مازندران در صندوق ملی دام یک میلیارد و 400 میلیون تومان است، متاسفانه از 100 درصد سهام مازندران در صندوق ملی دام 70 درصد در اختیار اتحادیه دامداران بود که به اصفهانی‌ها فروخته شد.

عضو هیئت مدیره صندوق ملی دام با بیان اینکه این واگذاری ضربه سنگینی به صنعت دامپروری مازندران وارد کرد، یادآور شد: آیا در زمان پرداخت تسهیلات، بانک توسعه، اسنادی که برای ضمانت دریافت کرد سهام دامداران مازندران در صندوق ملی دام بود که به خود اجازه داد سهام اتحادیه را مصادره کند؟

وی با انتقاد از عملکرد بانک توسعه تعاون در استفاده از راحت ترین روش ممکن برای دریافت طلبش، تصریح کرد: فروش سهام مازندران توسط این بانک موجب شده تا اصفهان سهامی سه برابر بیشتر از مازندران در صندوق ملی دام داشته باشد.

رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور با بیان اینکه بانک توسعه تعاون به تولید دامی مازندران خیانت کرده است، گفت: چرا بانک توسعه تعاون نامه ای به  تشکل های دامی استان نزد که می خواهد دست به چنین کاری بزند تا دامداران استان نگذارند این سهام از استان خارج شود؟

رئیس اتحادیه صنعت دامپروری مازندران در مورد مزایای سهام داری در صندوق ملی دام افزود: سهامداران صندوق ملی دام می‌توانند برای اعضای خود تسهیلات 4 درصد و علوفه بدون سود دریافت کنند طبیعی است هر عضوی که سهام بیشتری داشته باشد در اولویت قرار می گیرد.

محمود عزیزی یکی دیگر از دامداران مازندران نیز با انتقاد از عملکرد و روش بانک توسعه تعاون در فروش سهام مازندران در صندوق ملی دام اظهارکرد: این حرکت بانک توسعه تعاون، “مازندران فروشی” بود، این بانک استانش را برای دریافت طلبش فروخت. تبعات این حرکت هر سال با افزایش قیمت نهاده های دامی بیشتر نمایان می شود چرا که قدرت چانه زنی مازندران در صندوق ملی دام برای دریافت تسهیلات و نهاده های ارزان قیمت از 5 درصد به 1.5 درصد رسیده است.

این دامدار در ادامه گفت: امیدوارم استاندار جدید مازندران با رویکرد استانی محوری که در دستور کار قرار داده است زمینه بازگشت سهام مازندران را به دامداران استان فراهم کند.

نکته قابل تامل در فروش سهامی است که متعلق به یک اتحادیه یا یک معوقه تشکیلاتی نیست بلکه سهام دامداران یک استان آن هم در یک نهاد قانونی و تاثیرگذار است، چرا بانک توسعه تعاون راه دیگری را در پیش نگرفت؟ چرا به جای اجرای اسناد ارائه شده اتحادیه دامداران اقدام به مصادره سهام دامداران یک استان کرد؟ و آن را به یک استان دیگر فروخت؟ آیا در زمان پرداخت تسهیلات سهام این اتحادیه را به عنوان ضمانت دریافت کرده بود؟ بانک توسعه تعاون به منظور حمایت در توسعه تعاونی های تولیدی ایجاد شده است آیا کاهش سهام یک استان در صندوق ملی دام توسعه نام می گیرد یا پسرفت؟ این پرسش‌ها باید پاسخ داشته باشند که یقینا پاسخ‌های آن مرحمی بر جراحت های دامداران استان نخواهد بود.

  گزارش از حسین زحمتکش، خبرنگار ایسنا 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.