پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سفری نوستالژیک به مزارع

0

استاد گردشگری دانشگاه مازندران گفت: اگر گردشگری مزرعه در مازندران اتفاق بیفتد بی‌شک مهاجرت معکوس مهم ترین مزیت آن خواهد بود.

سیدرضا موسوی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری در توسعه هر کشوری اظهار کرد: با توجه به پراکندگی جغرافیایی و طبیعی که کشور ما از آن بهره مند است به خوبی می‌توان بر روی صنعت گردشگری به صورت علمی کار و سرمایه گذاری کرد.

وی از “گردشگری مزرعه” به عنوان یکی از مهم ترین و جدیدترین نوع گردشگری در دنیا که درآمد زیادی دارد نام برد و گفت: در این نوع گردشگری، گردشگر در فعالیت های زراعی و دامی با زارع و کشاورز مشارکت و زندگی می‌کند و نکته جالب توجه اینکه در کنار زندگی کردن با کشاورز، با فرهنگ زراعی و دامی آشنا می‌شود و از فرآیند آن اطلاعات پیدا کرده و آن را باز نشر می‌دهد.

استاد گردشگری و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران، مهاجرت معکوس را از دیگر مزیت‌های گردشگری مزرعه عنوان کرد و یادآور شد: در این نوع گردشگری روستاییان دیگر به شهر مهاجرت نمی‌کنند و اینکه با ایجاد اشتغال خانگی از جمله تولید ماست، کره و پنیر اقتصاد خانواده شکوفا می‌شود.

موسوی افزود: در گردشگری مزرعه، گردشگر با محیط زیست آشنا شده بنابراین به آن ضربه نمی‌زند و همچنین با آداب، رسوم و فرهنگ کشاورزی و روستایی آشنا می‌شود.

وی تصریح کرد: طبق بررسی‌ها و مطالعات، اوج درآمد کشورهای اسکاندیناوی در بخش گردشگری مزرعه بوده و کشور اتریش دارای 121 هزار واحد اقامتی در حوزه گردشگری کشاورزی است.

استاد دانشکده میراث فرهنگی و گردشگری نوشهر با اشاره به اینکه جغرافیای بی نظیر و طبیعی منطقه کجور، کلاردشت و البرز مرکزی استعداد گردشگری مزرعه را به خوبی دارد، تاکید کرد: در حال حاضر بخش گردشگری کشاورزی ما مغفول مانده است بنابراین اگر در کشور  و خصوصا منطقه شمال به این نوع گردشگری بها داده و توجه شود مهاجرت معکوس روی می دهد.

موسوی ادامه داد: کسانی که سال های گذشته به علت درآمد کم از روستا به شهر آمده اند وقتی ببینند که اقتصاد روستا بهتر شده است به روستای خود بازمی‌گردند زیرا هر انسانی دوست دارد به گذشته خود بازگردد.

وی با ابراز تاسف از اینکه در کشور در زمینه گردشگری مزرعه بسیار کم کار شده است، گفت: شاید در مجموع در کل کشور تنها  10پروژه در قالب علمی  کار شده باشد که بسیار اندک است؛ باید مسئولان با استفاده از نظرات و پیشنهادات اساتید گردشگری در این زمینه کار بیشتری انجام دهند.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.