پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سفره‌ای که در ماه رمضان کوچک‌تر شده است

0

چند روزی از آغاز ماه مبارک رمضان گذشته است و مردم در حال تامین کالاهای مورد نیاز خود هستند؛ در این میان قیمت کالاهای اساسی و پر مصرف ماه رمضان به ویژه محصولات پروتئینی و لبنی با وجود فراوانی در عرضه هرساله روند افزایشی به خود می‌گیرد.

 شنیدن اخباری از افزایش قیمت مرغ، خرما، چای، هندوانه، برنج و غیره در ماه رمضان با وجود این که  برخی از مسئولان وعده کاهش قیمت ها را داده بودند، برای مردم نگرانی ایجاد کرد تا جایی که برخی دیگر اقدام به خرید نمی کنند و البته این عدم تمایل به خرید می تواند ناشی از کمبود نقدینگی نزد بسیاری از اقشار جامعه نیز باشد.

 کالاهایی مانند مرغ، گوشت، خرما، شیر، تخم مرغ، زولبیا و بامیه و شیرینی های خشک و تر که از محصولات پرطرفدار این ماه  رمضان محسوب می شوند در ماه های اخیر تحولات قیمتی متفاوتی را پشت سرگذاشته و همگی با افزایش روبه رو شده اند.

خرما یکی از اقلامی است که در این ماه با تقاضای زیادی از سوی روزه داران مواجه می‌شود؛ به باور متخصصان تغذیه، هر فردی با هر مزاجی برای باز کردن روزه خود از یک استکان آب گرم و یک عدد خرما استفاده کند؛ از این رو در پی افزایش تقاضا برای خرید، امکان افزایش مجدد نرخ خرما در بازار دور از انتظار نیست.

مستندات نشان می دهد قیمت خرما در سال گذشته از کیلویی7 تا 8 هزار تومان متغیر بوده و امسال از مرز 12هزار تومان گذشته که البته این رقم در فروشگاه های زنجیره ای پایین تر اعلام شده است.

مواد پروتئینی همواره از کالاهای پرمصرف و ضروری ماه رمضان محسوب شده که در غالب موارد دولت برای تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت، آنها را ذخیره سازی و در آستانه ماه مبارک و با شروع آن به بازار عرضه می‌کند اما بازار گوشت و مرغ نیز در هفته جاری تحولات بسیاری را پشت سر گذاشت و قیمت گوشت مرغ از کیلویی 8 هزار تومان گذشت.

همین وضعیت برای گوشت قرمز نیز وجود داشته و بر اساس آخرین رصدها از بازار، گوشت قرمز به رقم 52هزارتومان تومان رسیده و تخم مرغ که جز لاینفک سفره های ایرانی است سال گذشته و امسال نوسانات متعددی را تجربه کرد و به گفته کارشناسان نسبت به سال گذشته در همین ماه با افزایش 60 درصدی روبه رو شد که هم اکنون با قیمتی بیش از 600 تومان به فروش می رسد.

زولبیا و بامیه یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌های ماه رمضان هستند که علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب می‌کنند؛ شاید بتوان گفت بعد از خرما،‌ بیشترین چیزی که در این ماه به میزان بالایی مصرف می‌شود همین زولبیا و بامیه است؛ هرچند هرساله متخصصان تغذیه در آستانه ماه رمضان نسبت به مصرف بالای این دو خوراکی به علت سیل کالری اضافی هشدار می‌دهند، اما کماکان در این ماه شاهد هستیم که ایرانیان دقایق زیادی را در صف‌ برای خرید این دو نوع شیرینی سنتی می‌گذرانند.

تقاضای زیاد مشتریان برای خرید زولبیا و بامیه این بار باعث افزایش 60 درصدی آن در بازار شده و قیمت آن نسبت به سال گذشته با 6000 تومان تومان افزایش به کیلویی 18هزارتومان رسیده است.

*قیمت نازل کالاهای اساسی ماه رمضان در کشورهای اسلامی

بابک شکوری، عضو هئیت رئیسه اصناف تنکابن در گفت و گو با ایسنا این افزایش قیمت را با کشورهای اسلامی دیگر مقایسه و تصریح کرد: در کشورهای نظیر فیلیپین، مالزی و عربستان، فراوانی محصولات ماه مبارک رمضان و عرضه با نازلترین قیمت در بازارها نه تنها مشوقی برای مسلمانان به جهت ورود به ماه رمضان و فریضه واجب روزه فراهم کرده بلکه باعث تنوع غذایی برای سفره های سحر و افطار شده و مسلمانان از مزایای ماه مبارک در تمام جوانب بهره مند خواهند شد.

*افزایش غیراصولی کالاهای اساسی ماه رمضان

میثم محتشم از بازاریان، افزایش قیمت در مورد کالاهای پرمصرف در ماه مبارک را غیر اصولی دانسته و معتقد است: با افزایش تقاضا باید میزان عرضه این قبیل محصولات را بیشتر کرد تا قیمت‌ها به شکل متعادل و بدون افزایش در این ماه به دست مصرف کنندگان برسد.

علی جعفری یکی از شهروندان تنکابنی با عنوان این مطلب که هر سال قبل از ماه مبارک رمضان شاهد افزایش قیمت در بازارها  هستیم گفت: قیمت شیرینی به خصوص زولبیا و بامیه بالا رفته و مشتریان روزه دار نخواهند توانست لذت کافی را از ماه رمضان ببرند که این موضوع بر بازار ما نیز اثرات سویی خواهد گذاشت.

احمد غلامی، بازرس اتاق اصناف تنکابن با اشاره به افزایش قیمت گوشت مرغ  اظهار کرد: هر سال در آستانه رمضان قیمت این نهاده با افزایش چشمگیر روبه رو شده و نهایتا دولت با عرضه مرغ منجمد سعی در پایین آوردن قیمت این کالای اساسی دارد که این نوعی ترفند برای بالابردن نرخ گوشت مرغ است.

 *وجود دلالان و رانت خوارها سبب آشفتگی بازار کشور است

سید منصور حسینی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تنکابن با اشاره به سیاست غلط در بالا رفتن کالاهای در دست دولت در آستانه ماه رمضان، آن را امری غیر اصولی به لحاظ قانونی دانست و گفت: این سیاست های غلط صدمات جبران ناپذیری به بدنه بازار وارد کرده و قدرت خرید مردم را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی، وجود دلالان و رانت خوارها در اقتصاد بیمار ایران را مسبب اصلی ناهنجاری و آشفتگی بازار دانست و تصریح کرد: این افراد در از بین بردن ثبات بازار نقش موثر و مستقیم داشته و علاوه بر لطمه به نظام تدوین برنامه های دولت برای تنظیم بازار، باعث برهم زدن قدرت خرید ملت و نهایتا رکود بازار می شوند.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، تامین مایحتاج ضروری هر ساله در ماه رمضان، با وجود برخورداری بازارهای کشور از ذخایر مطمئن کالاهای اساسی جز دغدغه های اساسی مردم بوده است.

حال این سوال ها مطرح می شود که آیا عرضه محصولات استراتژیک و اساسی پرمصرف در ماه رمضان از سوی دولت پیش بینی نشده است؟ که اگر پاسخ مثبت باشد پس دلیل این افزایش قیمت ناگهانی و همیشگی در آستانه ماه خدا در هر سال چه توجیهی می تواند داشته باشد؟ آیا چرخه تکراری سبد کالاهای رمضانی همواره باید روند افزایشی به خود گیرد؟ این در شرایطی است که در تریبون های رسانه همواره صحبت از کاهش قیمت هاست حال اینکه در واقعیت هیچ روند کاهشی وجود ندارد.

انتظار می‌رود با افزایش نظارت‌ها بر بازار و همچنین برخورد جدی با گران‌فروشان شاهد کاهش مشکلاتی همچون افزایش ناگهانی قیمت‌ها در بازار باشیم و مردم راحت‌تر بتوانند خریدهای خود را انجام دهند.     

گزارش از نوید ساداتی خبرنگار ایسنا مازندران

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.