پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سفال ساری را به نام سفال نیشابور می‌شناسند

0

8732t

چهاردانگه نیوز به نقل از ایسنا، نویسنده کتاب سفال ساری با بیان اینکه در بسیاری از کتاب‌ها، سفال ساری را به نام سفال نیشابور می‌شناسند، اظهار کرد: دغدغه داشتم تا دین خودم را نسبت به مردم و وطن خودم ادا کنم  و هنری را که متعلق به استان مازندران بود اثبات کنم.

 

میثم براری عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان  گفت: آثار سفالین یکی از مهمترین گروه‌های آثار هنری در ایران است  که بررسی آنها در دوره‌های تاریخی پیش از اسلام و بعد از اسلام می‌تواند زمینه‌ساز پژوهش‌های جدی و درخور باشد.

 

وی افزود: این آثار از تنوع ویژه‌ای برخوردارند و از این حیث دامنه گسترده‌ای از موضوعات را پیش روی پژوهشگران گشوده‌اند.

 

نویسنده کتاب سفال ساری تصریح کرد: متغیرهایی چون فرم آثار، نوع نقوش، تکنیک‌های نقش اندازی و تنوع لعاب‌های به کار رفته هر یک به خودی خود می‌تواند موضوع کتابی  مجزا در حوزه بررسی آثار سفال ایران باشد.

 

وی ادامه داد: سفالگری در هر دوره تحت تاثیر شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی زمان خود بوده است و از این منظر یکی از مستندات شناخت اوضاع و احوال دوره‌های مختلف هنر ایران محسوب می‌شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان اظهار کرد: سفال ساری به عنوان اولین کتاب از مجموعه چهار جلدی سفال تبرستان است که به چاپ رسیده و  در حال حاضر کتاب‌های دیگر با عنوان سفال آمل، سفال جرجان، سفال معاصر و سفال پیش از اسلام آماده چاپ است که اگر حمایت شویم به زودی چاپ خواهد شد.

 

وی افزود: پیدا کردن اطلاعات درباره سفال به سختی میسر است و درباره برخی از انواع سفال‌ها حتی چهار خط هم مطلبی وجود ندارد.

 

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در بسیاری از کتاب‌ها، سفال ساری را به نام سفال نیشابور می‌شناسند، اظهار کرد: دغدغه داشتم تا دین خودم را نسبت به مردم و وطن خودم ادا کنم  و هنری را که متعلق به استان مازندران بود اثبات کنم.

 

وی افزود: چاپ کتاب سفال ساری به علت سرقت علمی که شده بود زودتر از دیگر کتاب‌ها به پایان رساندم اما از آنجا که مجموعه کتاب‌های سفال به صورت 5 جلدی است این کتاب زمانی جایگاه خود را پیدا می‌کند که جلدهای دیگر این مجموعه به چاپ برسد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.