پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سد گلورد آبگیری شد

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از فارس، پیش از ظهر امروز سد گلورد با حضور  حمید چیت‌چیان وزیر نیرو و جمعی از مسؤولان استانی آبگیری شد.

از سد گلورد به‌عنوان سومین سد مهم مازندران بعد از سدهای البرز و شهید رجایی نام برده می‌شود.

با احداث این سد علاوه بر تأمین آب شرب سه شهرستان بهشهر، نکا و گلوگاه آب کشاورزی 25  هزار هکتار از اراضی پایین دست نیز تأمین می‌شود.

سد بتنی گلورد با حجم ظرفیت آب تنظیمی 100 میلیون متر مکعب از سال1388 با اعتباری بیش از 230 میلیارد تومان به‌منظور تأمین آب شرب و کشاورزی شهرستان بهشهر، نکا و گلوگاه احداث شده که امروز با حضور وزیر نیرو آبگیری شد.

اهداف این پروژه شامل تامین آب شرب سه شهرستان بهشهر، نکا و گلوگاه، همزمان ردیف طرح مجتمع آبرسانی شهرستان‌ها نیز در سال 96 اخذ و عملیات اجرایی در سال جاری شروع می‌شود.

تامین آب کشاورزی اراضی پایین‌دست، همزمان شبکه آبیاری در سطح 25 هزار هکتار در حال اجراست و بخش عمده آن آماده بهره‌برداری شده است (حدود 20 هزار هکتار)

کنترل سیل شهر نکا و روستاهای پایین‌دست  با توجه به سیل‌های بزرگ قبلی و وقوع خسارات جانی و مالی فراوان، شهر نکا از سیل ایمن خواهد شد.

تامین و تولید برق، دو واحد نیروگاه به ظرفیت‌های 4 و 5/3 در پای سد و نیز در مسیر انتقال آب شرب احداث خواهد شد.

ایجاد فضای تفریحی و تفرجگاهی که همزمان طرح آن توسط آب منطقه‌ای در حال تهیه است.

ایجاد واحدهای پرورش ماهی در مسیر آب رهاسازی شده برای افزایش کارایی آب

بهبود شرایط زیست محیطی با تنظیم آب و دوام در رهاسازی آب

مشخصات فنی این طرح نیز ،حجم ظرفیت آب تنظیمی 100 میلیون متر مکعب، نوع سد سنگریزه‌ای با رویه بتنی، ارتفاع سد 100 متر از بستر رودخانه، اعتبار هزینه شده تاکنون 230 میلیارد تومان و شروع عملیات بدنه سد سال 88 بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.