پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ساماندهی واردات اندام‌های تکثیری گل و گیاه در کشور

0

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی گفت: حمایت های حاکمیتی به تولیدکنندگان باعث ساماندهی واردات اندام های تکثیری گل و گیاه در کشور شد.

غلامرضا تقوی در گفت و گو با ایسنا با بیان این که سامان دهی واردات اندام های تکثیری با حمایت های دستگاه حاکمیتی در کشور انجام شده است، اظهار کرد: خوشبختانه  امروزه کشور در شرایطی است که بیشترین اندام های گل و گیاه در داخل کشور قابلیت تکثیر و تولید را دارند.

وی با بیان این که بخشی از اندام های گل و گیاه که اکنون زیر ساخت های لازم برای تولید آن ها وجود نداشت شناسایی شد، تصریح کرد: با مدیریت صحیح نسبت به صدور مجوز واردات آن ها با کمک خود اتحادیه ها و تشکل های بخش خصوصی اقدام گردید.

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی خاطر نشان کرد: امیدواریم با این اقدامات و حمایت ها هزینه تولید در بخش گل و گیاه کاهش، میزان اشتغال افزایش و سرانه اشتغال کاهش پیدا کند؛ یعنی ما به ازای هر نفر اشتغالزایی تا به امروز ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون هزینه می کنیم؛ با حمایت های لازم می توان با هزینه کمتر از   ۱۰۰ میلیون شغل ایجاد کرد.

*صنعت گل و گیاه در کشور جز تولیدات بومی شده است

تقوی با اشاره به این که صنعت گل و گیاه جز تولیدات بومی شده و در کشور زیر ساخت های آن موجود است، گفت: وابستگی کمتری به کشورهای مبدا در واردات داشته‌ایم و با همت خود تولیدکنندگان این تحولات ارزی کمترین تاثیر را در زمینه فشارها به فعالیت های تولیداتی خواهد داشت و برعکس تحولاتی که در ارز به وجود می آید در زمینه صادرات می‌تواند یک انگیزه و رغبت فوق العاده ایجاد کند؛ در گذشته امکان اینکه صادرات را به توان ترغیب کرد؛ وجود نداشت.

وی با بیان این که اصلی ترین وظایف حاکمیتی، حمایت و نظارت بر تولیدکنندگان گل و گیاه است، یادآور شد: ارتقای دانش فنی تولیدکنندگان را در برنامه کاری خود داریم؛ در سال گذشته بیش از ۳۰ هزار نفر در روز هم کارشناس و هم بهره بردار تحت آموزش قرار گرفتند و امسال نیز این آموزش ها چندین برابری دیده شد؛ ۶ ماه اول سال بیش از ۵۰ درصد این برنامه اجرا شد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی با تاکید براین که رفع موانع و تسهیل در گذراندن و طی کردن فرآیند صدور مجوزها بسیاری از موانع که باید با هماهنگی دستگاه های دیگر انجام می گرفت را دربرداشته است، افزود: صدور مجوز ها به راحتی صورت خواهد گرفت؛ خصوصا در بحث گلخانه‌هایی که کوچک مقیاس بوده و می توانند در قالب واحدهای کوچک هم برای خانوار و هم برای کسانی که به صورت انفرادی کار می‌کنند؛ اشتغال زا و درآمد زا باشند.

 تقوی یادآور شد: بخش دیگری از حمایت های حاکمیتی به تولیدکنندگان گل و گیاه، تامین منابع تسهیلاتی و منابع مالی بوده که خوشبختانه هم از طریق سامانه کارا که طرح توسعه اشتغال روستایی در آن وجود داشته و هم از طریق طرح توسعه صندوق حمایت امکان پذیر است، تولیدکنندگان می‌توانند تسهیلات بانکی را با سود ۶ درصد در مناطق کمتر از ۱۰ هزار نفر جمعیت و  با سود 4 درصد در مناطق محروم دریافت کنند.

وی افزود: تقویت و انسجام تشکل های بخش خصوصی از جمله برنامه های تکمیلی بوده که باید به آن توجه کرد؛ با توجه به این که اتحادیه ای در این خصوص تشکیل شده، برای انسجام و ثبت برنامه های آن کمک کرده و برنامه های جدید با کمک خود تولید کنندگان تدوین و در دستور کار است.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.