پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زور سدهای مازندران به کم آبی نمی‌رسد

0

کاهش بارش باران و برف در مازندران موجب شده تا سال 97 را با کم آبی شروع کنیم، این کم آبی به حدی است که جهاد کشاورزی مازندران به کشاورزان استان اعلام کرده در کاشت برنج محتاط باشند و همچنین کشت برنج در شرق استان در برخی نواحی نیز امکان پذیر نیست!

هر چند مازندران منطقه ای با اقلیم آب و هوایی مناسب است و انتظار می رود شاهد بیشینه بارش باران و برف در ارتفاعات و حتی نقاط پست استان باشیم اما متاسفانه به دلایل مختلفی چون افزایش مهاجرت، کاهش اراضی جنگلی و برداشت بی رویه از ذخایر زیر زمینی شاهد کاهش ملموس و تاثیرگذار منابع آبی در استان هستیم.

شاید به ذهن خطور کند که در زمان کم آبی روی آوردن به احداث سد های متعدد می تواند مشکل را تا حد زیادی حل کند که سیاست کاملا درستی است اما در استان هنوز عزم جدی در این زمینه مشاهده نشده چرا که سدهای بزرگی همچون سد هراز که می تواند نیاز آبی نیمی از مزارع شالیزاری استان را تامین کند هنوز تکمیل نشده است.

*سد هراز و پوشش پنج درصدی اراضی شالیزاری مازندران

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، سید جمال موسوی معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای مازندران با بیان اینکه  ظرفیت سد هراز آمل 650 میلیون مترمکعب است، اظهار کرد: اتمام این پروژه به اعتبار 800 میلیارد تومانی نیاز دارد و در هشت سال گذشته فقط ۱۵۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است که با این اعتبار اندک قطعاً زمان اتمام پروژه و روند پیشرفت طولانی می شود.

وی با بیان اینکه پروژه سد هراز تاکنون پیشرفت 34 درصدی داشته است، تصریح کرد:  از ۲۳۰ هکتار سطح زیر کشت برنج استان حدود ۱۱۰ هزار هکتار تحت پوشش آبیاری این سد قرار می گیرند.

* زور سدها به تامین آب کشاورزی نمی رسد

  سدهای موجود نیز ذخیره مناسبی برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی استان را ندارند و وضعیت بارش باران نیز در استان اصلا خوب نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه سال زراعی از اول مهر شروع می شود و تا شهریور سال بعد ادامه دارد، تصریح کرد:  مازندران در ۶ ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۰ تا ۱۵ درصد شاهد کاهش بارندگی بوده است.

  وی، مهم ترین نگرانی کشاورزان و مسئولان  را بارش کم  برف در ارتفاعات استان دانست و خاطرنشان کرد: کاهش بارش برف و باران در ارتفاعات استان موجب شده تا ظرفیت قابل توجهی از سدهای استان مانند شهید رجایی ساری و البرز آمل خالی باشد.

حیدرپور با اشاره مقدار آب ذخیره شده پشت سد شهید رجایی ساری اظهار کرد:  ۵۴ میلیون مترمکعب آب پشت سد شهید رجائی ساری وجود دارد که این مقدار در مدت مشابه سال گذشته 112 میلیون مترمکعب بوده و نشان می دهد دو سوم مخزن این سد خالی است.

وی با بیان اینکه مقدار آب موجود پشت سد شهید رجایی کفایت کشاورزی اراضی تحت پوشش خود را نمی کند و باید کشت جایگزین معرفی شود، اظهار کرد:  برای ذخیره آب رودخانه هراز که عمدتا کشت برنج شهرستان آمل را پوشش می‌دهد و می تواند 6 شهرستان دیگر را نیز تامین کند، فکری نشده است.

حیدرپور  با اشاره به تاثیر الگوی کشت در بهره برداری آب، اظهار کرد: مطالعات در زمینه طرح الگوی کشت از سال ۹۴ در مازندران و در حوزه سد البرز شروع شد و ۲۴ هزار هکتار از اراضی مورد بررسی قرار گرفت. الگوی کشت مشخص می کند که چه محصولی در چه مکانی و با چه حجمی کشت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، آب ،خاک، دانش بازار و سیاست‌های کلان کشور را از عوامل موثر در تعیین الگوی کشت برشمرد و خاطرنشان کرد:  در حال حاضر دولت به دلیل محدودیت منابع آب، کشت برنج را غیر از استان گیلان و مازندران حمایت نمی‌کند.

وی از اتمام مطالعات تناسب اراضی الگوی کشت در کشور و استان مازندران خبر داد و اظهار کرد: در یک ماه آینده مدل اولیه الگوی کشت ‌به مسئولان استانی ارائه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، الگوی کشت را یک بسته کامل از سیاست های حمایتی، بازار و تسهیلات دانست و گفت:  یکی از راه های مقابله با کم آبی، آبیاری نوین است که عملکرد ۴۴ درصد را تا ۷۰ درصد افزایش می‌دهد. تحقق این مهم  مشارکت کشاورزان در بحث آبیاری نوین را می طلبد.

حیدرپور، بکارگیری آبیاری نوین را مهمترین اولویت دولت در قانون بودجه سالیانه و دانست و اظهار کرد: علاوه بر بودجه امسال، منابعی از صندوق توسعه ملی بوده و مبالغی نیز برای زیرساخت های آبیاری تحت فشار در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو قرار گرفته است.

وی، مقدار اراضی کشاورزی استان که به آبیاری نوین مجهز شده اند 45 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: مشکل مهم پیش روی پروژه آبیاری نوین در مازندران وجود چاه‌های فاقد پروانه بهره برداری و مجوز  برداشت است.

حیدرپور با بیان اینکه مازندران دارای 89 هزار حلقه چاه پروانه دار و ۵۷ هزار و ۲۰۰ حلقه چاه فاقد پروانه است، با اشاره به این نکته که کشاورزان فاقد پروانه بهره برداری نمی توانند در سامانه آبیاری نوین ثبت نام کنند، تاکید کرد:  ۸۵ درصد هزینه اجرای آبیاری نوین بلاعوض و رایگان است.

* ساخت چند سد استان در حال مطالعه و بررسی است

نماینده مردم بابل و امیرکلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس سیاست‌گذاری کلان کشور را در مدیریت منابع آبی بررسی و ارزیابی می‌کند و لوایح دولت و طرح‌های نمایندگان را به صورت مصوبات قانونی در اختیار دولت قرار می‌دهد، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه و بودجه امسال، مجلس شورای اسلامی توجه ویژه ای به کشاورزی و آب داشته است.

نیازآذری گفت: تنها ۱۰ درصد از روان آب های مازندران مهار می‌شود که باید چاره‌ای اندیشیده شود. وی موفقیت  الگوی کشت بدون در نظر گرفتن خرید تضمینی بی معنا دانست و تصریح کرد:  محصولات سال گذشته کشاورزان روی دست آن ها مانده است در حالیکه آن باید کشت جدید را آغاز کنند. 

این نماینده با اشاره به وضعیت بحرانی آب در کشور اظهار کرد:  در دولت کارگروهی تحت عنوان سازگاری با کم آبی با ریاست وزیر نیرو و عضویت وزیر صنعت  و وزیر جهاد کشاورزی تشکیل شد، هرچند این سازگاری باید بین مردم و دولت دو طرفه باشد تا کار اجرایی شود.

وی با بیان اینکه ۲۴۰ میلیون متر مکعب از آب پشت سد لار مربوط به کشاورزی مازندران است اما در ده سال اخیر شاهد خشکسالی این سد بوده‌ایم، تصریح کرد:  ۸۰ میلیارد تومان در روزهای اخیر برای جایگزینی جاده سد هراز اعتبار در نظر گرفته شده است، همچنین سدهای زیادی از جمله کلارود، کسلیان و سجادرود در حال مطالعه و انجام هستند.

امید است مسئولان با برنامه‌ای درست در مواجه با کم آبی و احیانا خشکسالی مازندران ورود پیدا کنند که خسارت های احتمالی در این زمینه فراتر از انتظارها خواهد بود.

گزارش از حسین زحمتکش، خبرنگار ایسنای مازندران


 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.