پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زنگ خطر تعطیلی بسیاری از واحدهای صنایع غذایی و لبنی در کشور نواخته شده است

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، همایش روز جهانی غذا در حالی امروز در مازندران برگزار شد که مسئولان ملی و استانی در نظرات مشابه از وضعیت نامناسب اقتصاد صنعت غذایی کشور و مازندران ابراز نگرانی کردند.

این عده با تاکید بر توجه بیشتر دولت به صنعت غذای کشور، افزود: به دلیل افزایش نرخ دلار و بی ثباتی در بازار، زنگ خطر تعطیلی بسیاری از واحدهای صنایع غذایی و لبنی در کشور نواخته شده است.

صادقی نیارکی مدیرکل دفتر صنایع غذایی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مراسم با اشاره به اینکه با توجه به عنوان همایش، باید به رویکردها بازنگری داشته باشیم، گفت: تامین نیازهای کشور در بخش فرآوری، تولید محصولات غذایی سالم و مفید، ارتقای بهره وری و افزایش 115 میلیون تن محصولات کشاورزی اولیه در حوزه غذا از اهداف ما است.

وی افزود: جایگاه صنایع غذایی مازندران در کشور در رتبه ششم بوده که تولیدات کیفی در بنگاه‌های پیشرو را افزایش دهیم و با توجه به اینکه در حوزه آموزش عالی رتبه سوم را در جهان داریم باید از ظرفیت دانشگاه و دانشگاهیان استفاده کنیم.

اجرای نظام هماهنگ نظارت بر مواد غذایی

مدیرکل موادغذایی سازمان غذا و داروی کشور گفت: وضعیت کنترل در بخش غذای صنعتی در کشور خوب است که باید مواد غذایی را به صورت عام ببینیم و برای تامین سلامت و امنیت غذایی از چرخه مزرعه تا سفره مصرف کننده را ببینیم که این امر در یک نظام هماهنگ اجرا شود.

وحید مفید افزود: در تشکیلات مختلف فعالیت‌های خوبی انجام می‌شود که اگر بخش متمرکز، نظارت کننده، هدایت کننده و نهاد متولی در سیاست‌گذاری بخش غذا باشد و یک سازمان فرماندهی واحد داشته باشیم، امنیت غذایی و غذای کامل داریم و بحث سلامت محصولات تامین می‌شود.

وی با اشاره به شعار سازمان جهانی غذا مبنی بر فعالیت امروز ما آینده ما را می‌سازد، گفت: باید مسئولان با توجه به این امر جهت رفع گرسنگی و تامین سلامت گام بردارند که بیش خوری قند، نمک و چربی در جامعه مشکلاتی را ایجاد کرد که درسال‌های اخیر اقداماتی انجام شد اما اطلاع‌رسانی آموزش‌ها و هماهنگی را باید بیشتر کنیم.

مفید گفت: امیدواریم با تمرکز سیاست‌گذاری دربخش موادغذایی بتوانیم غذای سالم و کافی در اختیار مردم قرار داده و مخاطرات در بخش سلامت غذایی را کاهش دهیم.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری نیز گفت: دغدغه اصلی دولت‌ها و بشر گرسنگی است که امنیت غذایی نیز از دیگر دغدغه‌ها بوده که در این زمینه تحول بنیادین نظری در حوزه غذا مطرح شد و از یک تغییر از یک نگاه کلی به یک نگاه ملی منطقه ای خانواده و خانوار رسید که نشان می‌دهد دغدغه‌ها بر تغذیه سالم فرد در جامعه می رود.

تیموری افزود: وقتی به تولید پایدار و پویایی فکر می‌کنیم در بحث امنیت غذایی از یک نگاه تولیدی صفر و تامین غذا و مواد اولیه به تامین معیشت مردم می‌رسیم.

وی گفت: فشار افزایش تقاضا و محدودیت عرضه از چالش‌های جهانی است که باید به تولید به عنوان یک مولفه اصلی تامین غذا توجه شود.

ارتقا کیفیت غذای مردم

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت کشور نیز گفت: وضعیت غذایی مردم جامعه ما خوب نبوده و یکی از مضرات آن چاقی است که رفع این معضل نیازمند پژوهش‌های علمی و نظر کارشناسی کارشناسان است.

عبدالوهاب سهل آبادی افزود: در کشور ما با آلوده ترین آب فاضلاب کشت سیفی‌جات می‌شود که نقش اساتید، محققان و دانشگاهیان برای جلوگیری از این امر مهم و اساسی است.

وی بیان کرد: ایجاد اشتغال،حفظ بازار و صادرات مهم‌ترین بخش فعالیت صنایع غذایی است که در این زمینه پژوه‌شهای دانشجویان باید برای مسئولان یک راهکار و مانند گوشزد باشد.

رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران گفت: امروز گرسنگی یک معضل جهانی است که با برگزاری این همایش راهکاری برای رفع مشکل گرسنگی پیدا کنیم.

قاسمی افزود: در چرخه تولید تا مصرف واسطه‌ها از دیگر مشکلات ما هستند که وجود این افراد موجب افزایش نرخ کالا می‌شوند که باید نظارتها را بیشتر کنیم.

 /ش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.