پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زمینه های توسعه بخش چهاردانگه ( بخش دوم – توریسم مذهبی )

بخش چهاردانگه پتانسل های فراوانی در جذب گردشگر را در عرصه های مختلف صنعت توریسم دارد .اما نداشتن زیر ساخت ها لازم باعث شده های بخش چهاردانگه نتواند از این پتانسیل خدادادی استفاده نموده و زمینه اشتغال زیادی را در منطقه فراهم نماید تا مانع مهاجرت از از روستاهای منطقه شود.

0

 

بدون شك امروزه صنعت توريسم به عنوان مهمترين صنعت جهان، رشد سريعي در توسعه اقتصادي جهان داشته كه در نتيجه افزايش نرخ رشد سالانه در توليد ناخالص ملي در سطح جهان، صادرات، تجارت جهاني و خدمات، سهم گردشگران بين‌المللي در فعاليت اقتصادي جهان نيز به طور مداوم بالا رفته است.

يكي از اثرات مهم اقتصادي اين رشد سريع اشتغالزايي مي‌باشد كه در توسعه و گسترش فرصت‌هاي شغلي براي اقشار مختلف جامعه مؤثر بوده است.

امروزه گردشگري روستايي در مناطق توريستي اهميت ويژه‌اي يافته و توسعه اين نوع گردشگري وسيله‌اي براي رفاه جوامع محلي تلقي مي‌شود.

بخش چهاردانگه پتانسل های فراوانی در جذب گردشگر را در عرصه های مختلف صنعت توریسم دارد. اما نداشتن زیر ساخت هاي لازم باعث شده های بخش چهاردانگه نتواند از این پتانسیل خدادادی استفاده نموده و  زمینه اشتغال زیادی را در  منطقه فراهم نماید تا  مانع مهاجرت از روستاهای منطقه شود.

در این مقاله به اختصار در رابطه با پتاسیل های گردشگری منطقه توضیحاتی ارائه می شود. گرچه بعضی از اماکن توریستی در سطح کشور و جهان شناخته شده است و هر ساله تعداد زیادی از نقاط مختلف کشور و خارج کشور جذب اماکن گردشگری منطقه می شوند. اما در صورت فراهم نمود زیر ساخت ها می تواند اشتغال بسیاری در منطقه ایجاد نماید.

 

الف) توریسم مذهبی

یکی از شاخصه های مردم بخش چهاردانگه اعتقادات شدید و آگاهانه مذهبی آنها می باشد که اوج آن را در ایام عزاداری های دهه اول محرم و شهادت حضرت علی (ع) و دیگر مناسبت های مذهبی می بینم. همچنین منطقه مشرف به در آغوش گرفتن مقابر تعداد زیادی از امامزاده های می باشد.

 

*مقابر مطهر امامزاده ها

 تعداد زیادی از امامزاده ها در منطقه مدفون هستند که شجر ه نامه آنها کاملا مشخص می باشد که در صورت معرفی آنها میتواند زمینه جذب افرادی زیادی از گردشگران مذهبی را فراهم نمود. امامزاد های واجب الاحترامی به نام های حضرت محمود میر عماد الدین مدفون در روستای وری، امامزاده شمس الدین مدفون در روستای کوات، امامزاده میر افضل مدفون در روستای تیله بن، امامزاده ابو طالب مدفون در روستای دیدو، امامزاده محمد امین مدفون در روستای تلمادره، امامزاده ابن عباس مدفون در روستای برد، امامزاده شاهزاده حسین مدفون در شهر کیاسر و …

 

*سنت های مذهبی

1-      برگزاری مراسم عزاداری و تعزیه در روستا های چهار گانه شویلاشت ( روستاهای سرخ ولیک، الیرد، خالخیل و کرسام ) هر سال عزاداری بسیار باشکوهی از روز هفتم محرم تا عاشورا و به طور متمرکز هر روز در یک روستا برگزار می گردد و تمام اهالی محل کار پذیرایی مهمانان را تقبل می نماید. این شیوه برگزاری مراسم باعث شده است تعداد زیادی ار عزاداران از مناطق مختلف برای شرکت در این مراسم حضور پیدا نمایند.

 

2-      اطعام دهی در شهر کیاسر از اول تا دهم محرم و برگزاری عزاداری های با شکوه در این شهر. در هر روز بیش از 1200 کیلو برنج برای پذیرایی عزاداران پخت می شود.

 

3-      برگزاری مجالس روضه خوانی در تمام شب های سال در شهر کیاسر  به نام روضه های هفتگی که این موضوع  بابت شهر کیاسر را در کل کشور منحصر به فرد نموده است.

 

4-      برگزاری مراسم علم گردش روستای ازنی در روز تاسوعا، با توجه به اینکه سه دانگ از کل روستای ازنی وقف حضرت علی (ع) می باشد و این روستا مشهور به ملک امیر المومنین می باشد. هر سال مراسم علم گردش باشکوهی در روز تاسوعا برگزار می گردد و تعداد زیادی از راه  دور و نزدیک در این مراسم شرکت می نمایند. برای گرفتن حاجت های خود به علم  دخیل می بندند و یا پای علم  گوسفند قربانی می نمایند.برگزاری مراسم با شکوه  28 صفر شهادت حضرت رسول اکرم و امام حسن مجتبی (ع) در روستای ازنی.

 

5-      و….

 

*حوزه های علمیه:

در بخش چهاردانگه سه حوزه علمیه در شهر کیاسر، سواسره و روستای تیلک وجود دارد که به صورت فصلی در تابستان دایر می باشد. با توجه به اینکه منطقه در تابستان از آب هوای بسیار مناسبی برخوردار می باشد و همچنین علمای بزرگی از منطقه در حوزه های علمیه مشهد و قم در حال تدریس می باشند هر سال در ایام تابستان می تواند تعداد زیادی از طلاب جذب حوزه های علمیه منطقه شده و سبب معرفی چهاردانگه گردد و هم زمینه ی تبلیغی مناسبی فراهم می گردد.

 

*قبور شهدای منطقه و شهدای گمنام

منطقه چهاردانگه افتخار آن را دارد که در دوران دفاع مقدس بیش از 200 شهید تقدیم ایران و اسلام نموده است و قبور تعداد زیادی از شهدا ی دفاع مقدس را در خود جای داده و همچنین قبور 5 شهید گمنام در گلزار شهدای شهر کیاسر آرامیده است که مسافران می توانند در کنار مزار آ نها جان و دل خود را جلا دهند.

بنای یاد بود اولین شهید روحانی دفاع مقدس شهید بزرگوار جاویدالاثر حجت الاسلام ولی الله سلیمانی فرد در روستای ازنی زینت بخش منطقه چهاردانگه می باشد.

 

 نویسنده : حامد خلیلی ازنی

منبع: وبلاگ چهاردانگه ساري با تاريخ كهن

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.