پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زباله معضل عمده روستاهای مرکزی چالوس

0

رئیس شورای بخش مرکزی چالوس گفت: زباله معضل عمده روستاهای مرکزی چالوس است.

محمد محمود ثانی در گفت‌وگو با ایسنا، دپو زباله را مشکل عمده روستاهای این بخش دانست و یادآور شد: روستاهای بخش مرکزی در بسیاری از ایام سال خدماتی به وسعت شهر ارائه می دهند اما  ماشین آلات مناسب و به تعداد مورد نیاز، برای جمع آوری زباله در بسیاری از روستاها وجود ندارد.

وی به کمبود ماشین آلات جمع آوری زباله در این بخش اشاره کرد و افزود: در راستای اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا و مدیریت پسماند بر آن شدیم تا این طرح به صورت پایلوت در پنج روستای بخش مرکزی این طرح اجرا شود که همین امر تاکنون کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌ها را در برداشته است.

وی با انتقاد از اینکه برای معدوم سازی زباله خشک روستاهای بخش مرکزی مشکلاتی وجود دارد، گفت: در این راستا نیز خواستار ورود و زمینه سازی برخی از شرکتهای مربوطه هستیم تا عواید حاصل از این کار به خانواده‌ها برگردد تا هم فرهنگ تفکیک زباله از مبدا تبیین شود و هم اهالی روستاها به احساس رضایت و رغبت قلبی دست پیدا کنند.

محمودثانی با اشاره به تلاش در جهت شناخت کاستی و مزایا در روستاها، اجرای طرح روستا گردی در بخش مرکزی چالوس را یکی از اولویت های اصلی دانست و گفت: طی بررسی مشکلات روستایی این نتیجه حاصل شد که عمده ترین دغدغه مردم طرح هادی، بافت و غیر بافت بودن اراضی و وجود حرایم راه، رودخانه و گاز در روستاهاست که باید برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

رئیس شورای بخش مرکزی چالوس با مثبت ارزیابی کردن تعامل برخی از ادارات مانند بنیاد مسکن و راه و شهرسازی با روستاها و شوراها تصریح کرد: با توجه به اینکه دغدغه روستاهای دهستان کلارستاق شرق، حریم ۲۰۰ متری برای دو رودخانه چالوس و سردآبرود و نیز در سال های اخیر قرار گرفتن در حریم آزادراه است و در دهستان کلارستاق غرب نیز موضوع حریم رودخانه و گاز مطرح بوده بنابراین ورود مسئولان استانی برای خروج از این معضلات یک ضرورت به نظر می‌رسد.

محمودثانی با ابراز تاسف از اینکه استاندارد لوله گاز در برخی از مناطق رعایت نمی‌شود، افزود: قرار است لوله های استاندارد جایگزین شود که در این راستا ورود نماینده مجلس و مدیران شهری و استانی ضروری است.

رئیس شورای بخش مرکزی چالوس به بررسی مشکلات دهستان کلارستاق غرب در کلاچان اشاره کرد و گفت: در این منطقه نیز لایروبی رودخانه در دستور کار قرار گرفت و با توجه به اینکه ورودی کلاچان هفت روستا را در بر می گیرد بنابراین به جهت تعریض و اصلاح معبر ورودی، نیازمند تعامل با شهرداری هچیرود است.

محمود ثانی بیان کرد: در مورد لایروبی رودخانه سردآبرود نیز پیگیری‌های مورد نیاز صورت گرفت و در اکثر مسیرهای اصلی و فرعی این لایروبی انجام شد.

وی، دغدغه اصلی مردم بخش مرکزی چالوس را بافت و نوع کاربری اراضی عنوان کرد و افزود: نبود منابع درآمدی مشخص برای روستاها با وجود قوانینی که مبنی بر اعطای انشعابات آب و برق و گاز به خانه های خارج از بافت وضع شده است و از همه مهم تر درنظر نگرفتن عوارض برای روستا از دیگر دغدغه‌ها است.

وی با انتقاد از کسر عوارض از روستاها و ممنوعیت اخذ عوارض توسط دهیاری ها بیان کرد: مشکلاتی مانند حریم رودخانه و خط لوله گاز و راه، روستاییان منطقه را آزار می‌دهد و برون رفت از این معضل همت مدیران استانی و کشوری را می‌طلبد.

رئیس شورای بخش مرکزی چالوس با ابراز تاسف از اینکه در مورد اشتغال در روستا تسهیلات جذب و استفاده نشد، گفت: به دلیل حاکم شدن بروکراسی های اداری و اعمال قوانین خاص برای سرمایه گذاری در زمینه ظرفیت گلخانه، پرورش ماهی قزل آلا و دامپروری باید راهکاری ارائه شود تا جوانانی که با دست خالی قصد ایجاد شغل و درآمد دارند ناامید نشوند.

محموثانی با بیان اینکه برای کارآفرینی نیاز به وام کم بهره است، متذکر شد: فرصت های شغلی خوبی وجود دارد اما برای اجرا، سنگهایی وجود دارد که باید برداشته شود.

وی با تاکید بر اینکه در این راستا باید قدمی برای ایجاد شغل در روستاها برداشته شود، افزود: متاسفانه جوانانی که راغب به اشتغالزایی هستند میانه راه به بن بست می خورند و از ادامه باز می مانند که پیگیری لازم با مدیران ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و  صنعت، معدن و تجارت در حال انجام است.


 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.