پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زباله معضل برطرف نشده مردمان شمال کشور است

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:محمود علی رکنی امروز در همایش روز زمین پاک در دانشکده منابع طبیعی داتشگاه کشاورزی ساری اظهار داشت: دوم اردیبهشت روز جهانی زمین پاک و شعار جهانی آن امسال حفاظت از گونه‌های زیستی و  نه به زباله و پلاستیک است.

وی افزود: محیط زیست زمانی پویا بوده که عناصر حیات زیست کره یعنی زمین، هوا و آب حفظ شود و شرایط متعارف را داشته باشد. سیل یک پدیده طبیعی است اما به دلیل غفلت‌ها مانند از بین بردن پوشش گیاهی، گونه‌های بوته‌ای و علفی آب را از خاک گرفته و فرصت جذب آب گرفته می‌شود و تخریب این گونه‌ها موجب تهدید سیل شده است.

رکنی گفت: استفاده منطقی از منابع در حد ظرفیت و توانمندی محیط زیست باید باشد زیرا هرجا که توجه نکنیم موجب تهدید می‌شود. از دیگر چالش‌های محیط زیستی بحث پسماند و زبابه بوده که زباله محصول زندگی امروز است که با برنامه‌ریزی درست می‌توانیم با تفکیک زباله‌های خشک و تر، شیشه و پلاستیک و کاغد را به صنایع تبدیلی به عنوان مواد اولیه به کارگیری و زباله تر نیز به عنوان کمپوست استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در بحث فاضلاب نیز با برنامه عمل کنیم که در این زمینه 190 لیتر سرانه تولید فاضلاب در استان است که فرصتی بوده که با چرخه و بازچرخانی در زمینه‌های مختلف مانندگسترش فضای سبز و کشاورزی به صورت متوسط، 12 درصد فضلابهای استان تصفیه شود.

رکنی گفت: در ادامه حفظ محیط زیست باید به پناهگاه حیات وحش احترام بگذاریم که در پناهگاه دشت ناز نیز محلی برای نگهداری گوزن زرد بوده که باید از این گونه به عنوان یک گونه گنجینه ژنتیکی ارزشمند استفاده شود.

معاون اداره کل محیط زیست مازندران بیان کرد: توسعه پایدار محصولی است که نیازمند توجه به همه حوزه‌ها از جمله مسائل زیست محیطی است.

احترام همیشگی به محیط زیست

علی غلامیان، فرماندار میاندورود نیز گفت: زمین محل زندگی همه موجودات خداوند است که هر روز ما باید روز زمین پاک باشد و به درستی به حوزه محیط زیست را احترام بگذاریم.

وی بیان کرد: امروز باید امانتدار خوبی برای نسل‌های آینده باشیم و در این راستا باید با قاطعیت و نظارت دقیق و بی اغماض با افرادی که شرایط زیست محیطی را رعایت نمی‌کنند برخورد شود.

غلامیان با بیان اینکه برای حفظ محیط زیست باید در راستای علم و تخصص فرهنگ‌سازی شود، تصریح کرد: همه ما یک محیط بان هستیم و با احساس مسئولیت و گسترش نهادهای مردمی و مشارکت دادن مردم در حفاظت جدی ازمحیط زیست اهتمام کنیم.

رئیس محیط زیست میاندورود نیز گفت: دوم اردیبهشت فرصتی جهت یادآوری بوده تا نابسامانی‌ها را برطرف کنیم و چهره زمین را خوشایند کنیم تا همگان از نعمت خدادادی بهره گیرند و دغدغه‌های زیست محیطی را برطرف کنیم.

محمود هادیان افزود: باید همه ما نسبت به محیط زیست خود احساس مسئولیت کنیم و با همکاری، تعامل و برنامه‌ریزی در راستای حفظ محیط زیست برای آیندگان برنامه داشته باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.