پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زباله معضل برطرف نشدنی شهرهای گردشگری مازندران

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، زباله معضلی است که سال‌های اخیر از مهمترین دغدغه مسئولان کشوری قرار گرفته است. واژه‌ای که در دنیای امروز، کشورهای توسعه یافته آن را فرصت دانستهو به عنوان طلای کثیف مطرح می‌کنند، اما در کشور ما نه تنها هنوز این واژه در جایگاه یک فرصت طلایی قرار نگرفته است بلکه متاسفانه به عنوان معضل بزرگ زیست محیطی و سلامت شهروندان مازندرانی رقم خورده است.

مازندران استانی گردشگر پذیر با وجود موقعیت جغرافیایی و بهره‌مندی از جنگل، کوه و دریا با جذب سالانه 15 میلیون مسافر، در زمان فیت هجوم مسافران تولید روزانه سه هزار تنی زباله‌اش به مقدار شش هزار تن می‌رسد که برای دپو و دفع این زباله‌ها در این استان پهناور و سرسبز در 27 نقطه به صورت دفن سنتی انجام می‌شود.

این دپوی زباله در ابتدای سالها زیاد به چشم نمی‌آمد اما با گذشت سال‌ها از دپوی این هجمه زباله در همه شهرستان‌های مازندران با کوهی از زباله مواجه شدند، به گونه‌ای که مسئولان استانی را به تکاپو انداخت تا به رایزنی‌ها و فکر رفع مشکل این کوه زباله بیافتند، حتی در این گام به ارائه طرح‌هایی چون ساخت کارخانه زباله‌سوز، کمپوست، تفکیک زباله از مبدا و راه‌اندازی ایستگاه‌های بازیافتی بپردازند.

نگرانی‌های این معضل از سوی دوستداران زیست محیطی موجبی بر تشکیل کمپین‌ها شده تا در برخی از شهرستان‌های استان جلوی دفع و دفن زباله به سمت کوه و جنگل گرفته شود؛ منعی که به منظور جلوگیری از آلودگی رودخانه‌ها با راه‌اندازی شیرابه‌های زباله‌های صنعتی از سوی آنها شده تا برای سلامت هم‌استانی‌ها و پیشرفت بیماری‌های صعب‌العلاج گام‌های اساسی برداشته شود.

در این سال‌های اخیر کارهای عمرانی از سوی مسئولان امر اقدام شده که با وجود اقدامات لاک پشتی آن، مهم‌ترین دغدغه‌ و تلاش این مدیران استانی و شهرستانی بر رفع این معضل زیست محیطی و بکارگیری از این زباله به عنوان طلای کثیف است.

ضرورت تشکیل سازمان پسماند در مازندران

مدیر موسسه بازیافت مواد زائد و جامد سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران در گفت‌وگو  با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: یکی از مشکلات زیست محیطی استان بحث پسماند و زباله است که رفع این مشکل برنامه مدونی را می‌طلبد.

شیداله مهدوی افزود: روزانه حدود سه هزار تن زباله دراستان تولید می‌شود که در ایام تعطیل مانند عید نوروز، تابستان و مناسبت‌های مختلف این میزان زباله دو یا سه برابر افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه موضوعات اصلی که باید مورد توجه قرار گیرد ساماندهی پسماند است، تصریح کرد: طرح تفکیک و جداسازی زباله از مبدا با دستور استاندار و معاون عمرانی به صورت فراگیر در دستور کار موسسات پسماند استان قرار گرفت که در آذر ماه سال گذشته در حوزه شهری و  در حوزه روستایی اقدامات خوبی انجام شد.

مهدوی گفت: با اجرای درست این طرح، حجم زباله‌های استان، 30 درصد کاهش پیدا می‌کند که طبق برنامه‌ریزی‌ها مقرر شد حجم زباله‌های استان تا پایان شش ماه نخست امسال سه درصد و تاپایان سال نیز پنج درصد از لحاظ وزنی کاهش یابد.

این مسئول با بیان اینکه 27 مرکز دفن زباله در استان فعال است، ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی مازندران مانند وجود دریا، جنگل و زمین حاصلخیز دیگر فضایی جهت دفن زباله نداریم، به همین دلیل باید به سمتی حرکت کنیم که با برنامه‌ریزی درست، آموزش صحیح و فرهنگ‌سازی مناسب پسماند را کاهش دهیم.

مدیر موسسه بازیافت مازندران گفت: طرح تفکیک زباله از مبدا دارای مزیت‌هایی است اول آنکه می‌توانیم در مصارف منابع طبیعی صرفه‌جویی کنیم بدین معنا که اگر بتوانیم یک تن کاغذ و مقوا در طرح بازیافت جمع آوری کنیم در حقیقت توانستیم از قطع 17 اصله درخت جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه صرفه‌جویی در مصرف انرژی از دیگر مزایای طرح تفکیک زباله است، افزود: به عنوان مثال برای ساخت آلومینیوم به سنگ معدن نیاز داریم و از طرفی سنگ معدن نیز انرژی بالایی را می‌طلبد اگر بتوانیم بازیافت آلومینیوم داشته باشیم، 90 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

مهدوی تصریح کرد: با توجه به محدودیت فضا در استان با اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا فضای کمتری به بازیافت زباله اختصاص می یابد و بدانیم طرح تفکیک زباله از مبدا، حلقه اصلی پسماند به عنوان بهداشتی ترین و اقتصادی ترین روش و به عنوان یک سرمایه و منابع ملی است و می‌تواند ایجاد اشتغال کند که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی، کشورهای پیشرفته و موفق در این طرح از سالیان گذشته آن را شروع کردند و در استان مازنداران شش ماه آغاز شد که بدانیم فرهنگ‌سازی در اجرای این طرح از اهمیت فراوانی برخوردار است که البته نیاز به گذر زمان دارد تا بتواند به درستی در جامعه نهادینه شود.

وی گفت: دربحث فرهنگ‌سازی و آموزش دستگاه‌های فرهنگی، رسانه‌های گروهی، تشکل‌های زیست محیطی و سازمان‌های مردم نهاد بسیار تاثیرگذار هستند که در ساماندهی امور پسماند می‌توانند به ما کمک کنند و از دهیاران، شهرداران و بخشداران انتظار داریم نسبت به اجرای دقیق و سرعت بخشی این طرح به صورت فراگیر گام بردارند.

مهدوی گفت: نبود سازمان مدیریت پسماند مستقل از دغدغه‌های مهم استان است که با توجه به مشکلات پسماند تلاش داریم با کمک مدیریت ارشد استانی سازمان پسماند شکل گیرد تا با ساختاری مناسب و کارشناشی شده و متولی مشخص مشکلات این بخش را رفع کنیم.

اجرای پروژه کارخانجات زباله سوز شهرهای استان

معاون عمرانی استانداری مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ساری با اشاره به اجرای پروِژه‌های عمرانی در امر پسماند استان، اظهار داشت: هم‌اکنون در زمینه پسماند شهرستان تنکابن با تلاش‌های صورت گرفته نیمه اول سال‌جاری اجرایی می‌شود.

علی نبییان با بیان اینکه پروژه ساخت کارخانه زباله‌سوز نوشهر با دارای 93 درصد پیشرفت فیزیکی امید داریم تا ماه‌های آینده به بهره‌برداری برسد، گفت: پروژه کارخانه زباله‌سوز ساری تاکنون تلاش ویژه‌ای صورت گرفته که تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

وی ادامه داد: دو پروژه تنکابن و نوشهر با تامین اعتبار دفتر رهبری و بخشی دیگر از سوی دولت در دست اجرا است.

نببیان با اشاره به پسماند شهرستان بهشهر مطرح کرد: کارهای اجرایی این شهرستان انجام شده که در مجموع از پنج شهرستان استان مازندران در امر پسماند سه شهرستان پیگیری‌های لازم انجام شده و سمت و سوی اقدامات اولیه را طی کرده است.

معاون استاندار مازندران درباره وضعیت زمین جایگزین شهرستان آمل، یادآور شد:خوشبختانه برای جابجایی زمین دپوی زباله این شهرستان مقدمات اولیه انجام شده و پاساکش زمین جایگزین تاکنون با رایزنی‌های لازم اتفاقات خوبی رقم خورده و به زودی نتیجه آن اعلام می‌شود.

وی با تاکید براینکه از سال گذشته به منظور اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا اقدامات خوبی در این استان از سوی سازمان بازیافت مازندران در شهرستان‌ها صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: برای فرهنگ‌سازی این تفکیک نیاز است که اصحاب رسانه گام اساسی در این استان بردارد تا مردم به این امر توجه داشته باشند و آن اتفاق‌های ویژه‌ای که در مازندران در شرف است هر چه زودتر رخ بدهد.

گزارش از کبریا مقدس/ مصاحبه حسین قربانی

 / ت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.