پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زباله از سر و کول جنگل‌های شمال بالا می‌رود

0

زباله این روزها پای ثابت دغدغه های مازندران است، در شهرهای ساحلی و شهرهایی با جمعیت بالای دویست‌هزار نفر دفن زباله ممنوع است اما در حال حاضر، در این استان زباله‌ها همچنان دفن می‌شوند؛ آن هم به صورت غیراصولی و غیربهداشتی.

نورزاد سالاریان، کارشناس مسئول بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان نور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه دفن غیراصولی و غیر علمی زباله و پسماندهای شهری، بحران آلودگی آب و خاک و هوا را به دنبال دارد، اظهار کرد: انتشار بیماری، ایجاد بوی بد و متعفن، چشم انداز زشت و نشست شیرابه آلودگی‌های شدید را در پی دارد.

وی با بیان این‌که بیماری‌هایی چون کزاز، حصبه، انگل‌های روده‌ای و اسهال خونی از جمله بیماری‌هایی هستند که از طریق مواد زائد جامد یا همان پسماند انتقال می‌یابند، تصریح کرد: بیماری‌هایی مانند سالمونلا، هاری و انگلی می‌تواند توسط جوندگان از جمله موش از راه مدفوع، ادرار و گزش موجب انتشار این بیماری‌ها در منطقه شود.

آلودگی آب به لحاظ فلزات سنگین از جمله نیترات ها و آلودگی خاک

سالاریان، آلودگی آب به لحاظ فلزات سنگین از جمله نیترات‌ها و آلودگی خاک به واسطه انتشار انواع باکتری ها و ویروس‌ها را بسیار نگران کننده در زندگی مردم دانست و افزود: بهترین روش جهت جلوگیری آلودگی‌ها، رعایت مسائل بهداشتی در محل تولید و جمع آوری سریع، حمل و نقل و دفن زباله است.

کارشناس مسئول بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان خاطرنشان کرد: چنانچه جایگاه دفن زباله در مجاورت دریا و روی سفره‌های آب‌های زیرزمینی واقع شده باشد، حرکت شیرابه‌های سمی به سمت دریا و سفره‌های آب‌های زیرمینی باعث آلودگی و همچنین نفوذ گازهای تولید شده به داخل آب می‌شود.

کارشناس حوزه محیط زیست، آموزش خانوارها در طرح تفکیک زباله از مبدا را بهترین روش برای کاهش زباله دانست و یادآور شد: شهرداری رویان توسط رابطین بهداشت برای خانواهای منطقه رویان آموزش را شروع کرده تا مقدار زباله را کاهش دهد؛ زمانی که مقدار زباله کاهش یابد دردفن بهداشتی زباله هم مشکلی پیش نخواهد آمد.

عباس بابایی، رئیس اداره محیط زیست شهرستان نور در گفت و گو با ایسنا با اشاره به این که پسماند مواد زائد از فعالیت انسانی که به اشکال مختلف در جامعه تولید می‌شود، اظهار کرد: حدود 170 سال است که روش‌های مختلفی برای مدیریت زباله در جهان اجرا می‌شود، اما متاسفانه در ایران به دلیل اقدام دیرتر، با پسماند رو به رو هستیم.

وی، پسماند را طلای کثیف دانست و افزود: به دلیل نبود فرهنگ بازیافت زباله در کشور، تنها در حدود 20‌درصد از زباله تولیدی بازیافت می‌شود؛ در شرایطی که می توان از طریق بازیافت زباله به درآمد خوبی دست پیدا کرد، این فرصت طلایی به تهدیدی برای محیط زیست کشور تبدیل شده است .

عقب ماندن ایران در تولید انرژی از گازهای زباله

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نور در ادامه با اشاره به این که در کشور ما تفکیک از مبدا صورت نمی گیرد و یا بسیار ضعیف است، خاطرنشان کرد:  هرچند تولید کمپوست از زباله های “تر” صورت می گیرد اما به دلیل بازیافت ضعیف و عدم پردازش آن، طیف عظیمی از زباله ها دپو می شود که اثراث فاجعه باری خواهد داشت.

بابایی با بیان اینکه در مراکز دفن زباله استانداردهایی باید رعایت شود، اظهار کرد: وجود یک لایه نفوذ ناپذیری که مانع از انتقال شیرابه و نفوذ آن به آب های زیرزمینی و خاک شود و همچنین لوله کشی برای دفع گاز متان حاصل از فعالیت باکتری‌هایی که در مراکز پسماند روی یکدیگر دپو می شوند از جمله اقدامات مهم در مراکز دفن زباله به شمار می‌رود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بسیاری از کشورها از گاز خارج شده از فعالیت باکتری ها در محل دفن زباله با انجام لوله کشی و جذب گازها در تولید انرژی استفاده بهینه صورت می گیرد که متاسفانه در ایران رعایت نمی‌شود.

زباله جوها ناقل انواع بیماری

بابایی افراد زباله جو را خطری مهم برای سلامت جامعه دانست و  افزود: زباله جوها به صورت غیراصولی در مراکز دفن به پراکنده کردن و جمع آوری و تفکیک زباله هایی چون شیشه، کاغذ و پلاستیک در محیطی که به شدت مستعد بیماری است مشغول فعالیت می شوند و این بیماری را به افراد خانواده و در نتیجه در جامعه انتشار می‌دهند.

وی با بیان اینکه نبود تفکیک پسماند و مخلوط زباله ” تر و خشک” و دپو آن در یک جا پس از مدتی تولید شیرابه را به وجود می آورد، اظهار کرد: بارندگی و رطوبت هوا به افزایش حجم شیرابه‌ها کمک می‌کند و موجب آلودگی آب‌های سطحی و زیر زمینی و مناطقی که در مجاورت رودخانه قرار دارند می‌شود.

شیرابه‌ها حامل مواد سمی و آلودگی میکروبی

رئیس اداره محیط زیست شهرستان نور با اشاره به این که شیرابه ها که حامل مواد سمی و فلزات سنگین و آلودگی میکروبی هستند با وارد شدن به رودخانه ها باعث افزایش غلظت آب و غنی شدن آن می‌شود، تصریح کرد: اولین نتیجه مخلوط شدن شیرابه و آلودگی آب‌ها، تلف شدن آبزیان است؛ با ورود فلزات سنگین به آبهای سطحی و زیر زمینی، آلوده شدن خاک و در پی آن محصولات کشاورزی را شاهد خواهیم بود.

بابایی افزود: آلودگی هوا و تکثیر پشه و مگس و جوندگان، سگ‌های ولگرد و کلاغ‌ها که هرکدام در نوع خود ناقل بیماری‌های خاص هستند و همچنین انتشار گازهای گلخانه‌ای از دیگر خطرات زباله در محل دفن آن است.

*تولید 3 برابرمیانگین جهانی زباله توسط ایرانی‌ها

وی با اشاره به اینکه در ایران 3 برابرمیانگین جهانی زباله تولید می شود، تصریح کرد: با تفکیک، 50 درصد تولید زباله کاهش پیدا کرده و همچنین به مدیریت پسماند هم کمک می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نور با بیان اینکه مدیریت پسماند در شهرها برعهده شهرداری‌ها و در روستاها بر عهده دهیاری و در مراکز بین شهر و روستا با بخشداری‌هاست، یادآورشد: مسائل و مشکلات جوامع دو طرفه است، هر دو طرف یعنی هم مردم و هم دولت باید برای رفع این معضل کمک کنند که البته نقش اصلی را در موضوع زباله زا خود مردم ایفا می‌کنند.

* کامیون‌های حمل زباله خود تولیدکننده آلودگی

محسن علیپور، شهروند نوری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه همه مردم برای زیباتر شدن شهر باید تلاش کنند، اظهار کرد: مغازه داران، میوه فروشان و قصابی‌هایی که در سطح شهر هستند با رعایت نکات بهداشتی و نریختن زباله‌های خود در کنار سطل زباله در حالی که سطل بزرگ زباله موجود است می‌توانند یک قدم برای حفظ محیط زیست بردارند.

وی با بیان این که با تفکیک می‌توان به کمتر شدن زباله کمک کرد، تصریح کرد: زباله هایی چون پلاستیک که میلیون سال طول می کشد تا تجزیه آن صورت گیرد، متاسفانه به وفور در جنگل‌ها و جاده‌های جنگلی دیده می‌شود که این خود باعث جذب نشدن گردشگر و توریست می‌شود.

این شهروند یادآور شد: کامیون‌های حمل زباله زمانی که اقدام به پرس زباله‌های جمع‌آوری شده می‌کنند، حدود 10 لیتر شیرابه از آن خارج شده که کف خیابان ها را کثیف و با بوی بد و متعفن آلوده  می‌کنند که باید برای رفع این معظل چاره ای اندیشیده شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.