پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رونمایی از اولین پهپاد پویش جنگل در ساری

0

پایگاه خبری چهاردانگه: علیرضا حسین پور سازنده نخستین پهپاد پویش جنگل پیش از ظهر یکشنبه در مراسم رونمایی از پهپاد در دانشگاه منابع طبیعی ساری با اشاره به این‌که تهیه عکس‌های هوایی گران است و به‌صرفه نیست گفت: هجوم گونه‌های علفی وچوبی، نیاز گونه‌ها به هرس هزینه‌های زیادی را به همراه دارد و اجرای برنامه‌های مراقبتی نیز مستلزم صرف هزینه‌های هنگفتی بوده لذا بررسی قابلیت پهباد در پایش جنگل‌ها بسیار کاربردی است.

سازنده دستگاه پهپاد پویش منابع طبیعی، پرواز در روزهای ابری و بارندگی خفیف را از مزایای این پهپاد عنوان کرد و گفت: این پهباد قابلیت پرواز در تمام ساعات شبانه‌روز و کنترل به‌صورت دستی و اتوماتیک را دارد.

حسین پور برد دستگاه پهباد را پنج کیلومتر، وزن آن را یک کیلوگرم و قدرت تصویربرداری این دستگاه را (اچ دی) عنوان کرد و اظهار داشت: با هربار شارژ باتری ۲۰ دقیقه پرواز و فیلم‌برداری امکان‌پذیر است.

این سازنده پهپاد، تولید مدل‌های سه‌بعدی از جنگل‌ها با یک الی پنج سانتیمتر، توانایی تشخیص نوع بیماری درختان، توانایی تشخیص نوع درخت‌ها با نوع کنتراس و رنگ‌ها، تفکیک گونه‌ها با نشان دادن نوع برگ را از دیگر مزیت‌ها و قابلیت‌های این پهپاد برشمرد.

حسین پور با اشاره به طرح تنفس جنگل‌ها تصریح کرد: از این پهپاد برای نشان دادن تغییرات جنگل‌ها در تهیه نقشه، پایش آتش‌سوزی و نشان دادن نقاط خطر، قابلیت دسترسی و بذرپاشی در نقاط دوردست جنگل به‌راحتی می‌توان استفاده کرد.

وی بابیان این‌که دسترسی و مکان‌یابی توسط این پهپاد به‌آسانی امکان‌پذیر است افزود: در مناطق ریزش و رانش زمین و دسترسی به نقاط کور با تنظیم دستی و الکترونیکی دستگاه امکان‌پذیر است.

به گفته وی، آنالیز نقشه در گوگل  مپ امکان‌پذیر نیست ولی آنالیز تمام موارد فیلم‌برداری در این پهپاد امکان‌پذیر است و از ۵ تا ۵۰ نقطه از یک برگ درخت را می‌تواند به‌وضوح فیلم‌برداری کند.

حسین پور تأکید کرد: این پهباد با کمک و هزینه شرکت نکا چوب ساخته‌شده و در عکس‌برداری و فیلم‌برداری عرصه‌های تحت پوشش نکا چوب مورداستفاده قرارگرفته است./مهر

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.