پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

روستای خلرد میزبان چهاردهمین یادواره شهدای چهاردانگه

0

مردمانی صبور ؛ خونگرم و متدین
شناسنامه وقدمت روستا
نام روستای خلرد براساس اطلاعات اداره ثبت احوال کل برگرفته ازمهاجرت طایفهای که از خانلرد شیراز به مکان فعلی داشتهاند شهرت پیدا کرده است. برهمین اساس تعدادی ازاهالی به فامیلی خلردی شهرت دارند. ضمن اینکه بهخاطر فراوانی آب که در هر طرف آن وجود داشت به آبدرسر هم نامیده می شد.
به مرور زمان طایفه ای از بسطام دامغان هم به این روستا کوچ داشتند که بر همین اساس شهرت تعداد زیادی از اهالی به بسطامی معروف میباشند. سومین طائفه افرادی که به درزی شهرت دارد، از عشایر خرم آباد لرستان مراجعت کردند ودرنهایت طائفه چهارم مشهدی که از مشهد مقدس به این روستا آمدند. روستای خلرد یکی از روستاهای توابع بخش چهاردانگه شهر ساری می باشد که با مرکز بخش 9 کیلومتر و با مرکز استان 75 کیلومتر فاصله دارد وبا سطح دریا 1400 متر ارتفاع دارد.
خلرد به لحاظ جغرافیایی در منطقه کوهستانی و جنگلی قرار گرفته است. علاوه بر آن از دهها هکتار مزارع و مراتع برخوردار است این روستا همچنین از بسترهای لازم برای کشاورزی و دامداری بهره می برد. شغل اکثر اهالی کشاورزی و دامداری است. خلرد از سه جهت در محاصره کوههای اطراف است و امکان توسعه و گسترش روستا به سوی دشت، تنها قسمتی از جهت شمال غربی آن امکانپذیر است. از روستاهای مجاور میتوان به لالا، سنگ چشمه، سنام و شهر کیاسر اشاره کرد.
خلرد ابتدا جزء بخش دودانگه بوده که در تقسیمات جدید کشوری به بخش چهاردانگه ملحق شد. مردم این روستا به مرور زمان بهدلیل کمبود امکانات رفاهی، معیشتی و آموزشی همانند سایر مردم روستاهای بخش، اقدام به مهاجرت به شهر ساری و روستاهای اطراف نمودند و با استقرار در نقاط مختلف در زمینه ها گوناگون به امرار و معاش پرداختند . تعدادی از اهالی خلرد به استخدام دستگاهها اجرایی سطح استان درآمدند و تعدادی هم در شرکت ذغال سنگ کیاسر مشغول به کار شدند. بعد ها بهدلیل کاهش تولید و واگذاری معدن و اداره شرکت به بخش خصوصی، تداوم به کارگیری نیروی های جدید امکان پذیر نبود. اما افرادی که از روستا مهاجرت کرده بودند، همواره نگاه به زادگاه و موطن خود داشته و در هر فرصت ممکن به زادگاهشان مراجعت می کردند و در تمام برنامه عرفی و دینی و نیز امور عمرانی و توسعه ای روستا نقش بسزا و اساسی ایفا می نمایند. درحال حاضر بهدلیل رفع برخی از کمبودها و فراهم شدن امکانات رفاهی و مهاجرت معکوس صورت گرفته و تقریبا تعداد زیادی از اهالی به زادگاه خود بازگشتند.
مجموع خدمات و امکاناتی که از بعد از انقلاب اسلامی برای روستای خلرد فراهم شده است که در اکثر موارد آن با مشارکت و خودیاری اهالی فهیم خلرد به انجام رسید.

مدیریت و اداره امورات روستا
امورات روستا خلرد در قبل از انقلاب بهصورت ارباب رعیتی و کدخدایی انجام می شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ابتدا تحت عنوان نمایندگی روستا و سپس با روی کار آمدن شوراها در کشور و برگزاری انتخابات در چهـار دوره از شـورای اسلامی بهره برده است.

جمعیت روستا
مردم روستای خلرد از سه گروه تشکیل میشوند.
گروه اول، افرادی که بهطور دائم سکونت دارند ، این تعداد براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال 1395 42 خانوار میباشد.
گروه دوم از اهالی، کسانی هستند که خلردی اصل میباشند، دارای مسکن ، زمین یا باغ و… می باشند و به صورت رفت وآمد بخشی از ایام سال را برای کشاورزی مراجعه می کنند.
اماگروه سوم ، کسانی هستند که بهواسطه ارتباطات سببی و یا علاقه، خلرد را بهدلیل شرایط آب و هوایی مناسب محل سکونت دوم خود انتخاب کردند و با فراهم کردن امکانات لازم بهصورت پاره وقت در روستا زندگی می کنند.

اماکن زیارتی روستای خلرد
درحوزه سرزمینی روستای خلردسه امام زاده بهنامهای امامزاده علی(ع)، امامزاده محمد و امامزاده یعقوب مدفون می باشندکه مورد احترام مردم منطقه میباشند.

امامزاده علی (ع)
امامزاده علی(ع) خلرد از جمله مکانهای مورد احترام و تعظیم مردم روستا و منطقه میباشد. شجرهنامه امامزاده علی(ع) که از کتب معتبر انساب استخراج شده از نواده امام حسن مجتبی (ع) می باشد: بارگاه و مزار امامزاده در چند نوبت براساس شرایط و موقعبت زمانی و امکانات موجود مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت که درحال حاضربا تصمیم اهالی و هئیت امنا برآن شد نسبت به نوسازی و توسعه آن اقدام نمایند که با هماهنگی اداره اوقاف شهرستان ساری نسبت به تهیه طرح جامع و اجرایی پروژه فوق اقدام شده است. که از سال 1394 با کمک خیرین روستا از جمله مرحوم حاج عبدل مشهدی خلردی و همچنین حاج عبدالعلی مشهدی خلردی که کمک مالی بیشتری داشتند تا مرحله اسکلت و پوشش پیش رفته که برای ادامه و تکمبل آن نیاز به کمک و مساعدت مالی عاشقان و علاقمندان به خاندان عصمت و طهارت دارد. ضمن اینکه بهدلیل موقعیت مکانی و محیط پیرامون از ظرفیت و پتانسیل سیاحتی و گردشگری برخوردار میباشد.
یادآور می شود چهاردهمین یادواره سرداران و 210 شهید بخش چهاردانگه در تاریخ 2/6/1396 در مجاورت همین امام زاده برگزار می شود.

نقش اهالی روستا در دفاع مقدس
مردم غیور و شهیدپرور روستای خلرد همانند سایر مردم منطقه در صحنههای مختلف از جمله دوران انقلاب و دفاع دفاع مقدس نقش داشته اند که در این خصوص میتوان به تقدیم 12 شهید جانبرکف و رزمندگان، جانبازان و آزادگان اشاره کرد.
ضمن اینکه در پشت جبهه و در توسعه و عمران روستا کمک های مالی شایانی داشتهاند.
روستای خلرد در حال حاضر همانند سایر روستاها از نهادهای انقلابی و قانونی همچون پایگاه مقاومت بسیج، انجمن اسلامی، شورای اسلامی و چند هئیت امنا برای مراکز دینی و مذهبی برخوردار می باشد.

قدامات انجام شده بعد از انقلاب اسلامی
1-اجرای شبکه آبرسانی روستا از آب چشمه محل دراوائل انقلاب و ایجاد خط انتقال جدید درسال 1395
2-احداث حمام بهداشتی در سال 1364
3-برقرسانی بامشارکت مالی ونیروی انسانی اهالی توسط جهادسازندگی وقت.
4-خدمات ارتباطی با ایجاد مرکز مخابرات و در ادامه ارائه خدمات تلفن ثابت.
5-احداث حسینیه و پایگاه مقاومت بسیج با کمک و مساعدت سپاه پاسداران در سال 1376
6-پیگیری تامین آب ازشرکت ذغال سنگ کیاسر و اجرای شبکه آبرسانی روستا در سال 1381
7-احداث و راه اندازی سیستم تقویت کننده تلویزیون و ارتقاء آن در چند مرحله.
8-اجرای شبکه آب روستایی در سال 1390
9-آسفالت جاده منتهی به روستا (300متر).
10-نوسازی و توسعه ساختمان امامزاده علی(ع) (در حال اجرا) از سال 1394.
11-اجرای پروژه جاده منتهی به امامزاده و آرامگاه روستا در سال 1393.
12-اجرای پروژه برق رسانی به امامزاده علی(ع) در سال 1396.
13-اجرای پروژه گازرسانی به روستا در سال 1396.
14-احداث یادمان برای 12شهید روستا در سال 1396.
15-اصلاح سیستم پمپاژ و انتقال آب به روستا در سال 1396

نیازمندیها
از جمله مشکلات و کمبودهای روستای خلرد در جهت رفاه و آسایش مردم میبایست مورد توجه و اهتمام مسئولین مربوطه در جهت رفع آن قرار گیرد به شرح زیر می باشد:
1-فقدان طرح هادی و عدم برخورداری از مزایای اجرای طرح
2-عدم پوشش ارتباطی مناسب تلفن همراه و سایر خدمات فضای مجازی
3-کمبود آب شرب و تحت پوشش نبودن شرکت آب وفاضلاب روستایی
4-کمبود شدید آب کشاورزی که دراین خصوص جمعآوری آبهای سطحی و چشمهها موجود برای ذخیرهسازی و استفاده آن در فصل کشاورزی حائز اهمیت میباشد.
5-نداشتن مسجد در روستا
6-معابر نامناسب داخل روستا
7- فاقد دهیار

رفع ضروری مشکل آب
علیرغم ظرفیت های بالا در روستا مشکلاتی هم وجود دارد ، یکی از اساسی ترین مشکلات حال حاضر کمبود آب است. جا دارد در آستانه برگزاری یادواره شهدا و برای ارج نهادن به مردم متدین و شهید پرور این روستا شرایطی فراهم گردد تا این معظل به دست توانمند دولتمردان جمهوری اسلامی مرتفع گردد.

منبع یادداشت: روزنامه صلابت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.