پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

روز مازندران به مثابه کودک سرراهی!

متولی برگزاری روز مازندران کیست؟ استانداری؟ ارشاد؟ تشکل ها؟ کدام یک؟! اگر دولت متولی است چرا حتی یک بنر در مرکز استان ندیدیم و هیچ اداره ای از فرمانداری ساری گرفته تا بقیه قدمی برنداشتند؟/ این صحیح نیست که دولت دخالت کند، برنامه دهد، گزارش عملکرد بدهد و هنگامی که بحث هزینه ها شد، شانه خالی کند.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: از آن روزی که مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد مازندران در دولت گذشته، (شاید تحت تاثیر القائات و هیجانات فرهنگی اسفندیار رحیم مشایی) تصمیم گرفت روز مازندران را در تقویم رسمی کشور ثبت کند، این روز که اینک به هفته و دوهفته بدل شده، هرگز روز خوش به خود ندیده است.

 

عده ای از اساس با انتخاب ۱۴ آبان مخالفت می ورزند و بر این باورند بیعت مردم یک روستای کوچک در غرب مازندران با حسن بن زید و جفاهایی که حکمرانان این سلسله بر مردم تبرستان روا داشتند، شانیت انتخاب این روز را زیر سئوال برده است.

 

جمعی دیگر اما به کیفیت نامطلوب اجرای این برنامه ها در دو دولت گذشته و حال انتقاد دارند. اینان بر این باورند روز و هفته مازندران هیچگاه جدی گرفته نشد و سطح کیفی آن به مراتب از بسیاری از برنامه ها و جشنواره های استانی و شهرستانی نازل تر است.

 

به نظر می رسد برنامه های هفته مازندران امسال، ضعیف تر و سست تر از مراسم سال گذشته بود و این موضوع به صورت ویژه دیده نشد. انگار عده ای گرد آمده بودند تا جدول عملکرد سالانه مسئولان پر شود!

 

در رسانه ها به ویژه نیز برنامه های هفته مازندران جدی گرفته نشد و بیشتر اطلاع رسانی ها و پوشش خبری، در چند کانال و گروه تلگرامی بود. البته این ضعف به بانیان و ستاد برگزارکننده برمی گردد که نتوانستند از ظرفیت رسانه های متنوع استان بهره بگیرند و در واقع کارها هیاتی پیش رفت نه علمی و سیستمی.

 

 دوم مهرماه سال جاری، معاون سیاسی استاندار مازندران در جلسه خود با اعضای ستاد بزرگداشت روز مازندران گفت که به تمام فرمانداران بخشنامه کرده تا روز مازندران را با جدیت برگزار کنند. بعد از آن دو جلسه دیگر نیز برگزار و وعده هایی داده شد.

 

در این بین تنها فرماندار و رییس ارشاد قائم شهر بودند که انگار بخشنامه معاون سیاسی به دست شان رسید و آن را مطالعه کردند! البته فرماندار نوشهر هم به کمک مدیر کل ارشاد و رییس اوقاف در کجور، مراسمی برگزار کرد. بقیه اما خاموش و بی خیال، این هفته را به پایان رساندند.

 

جمعه نیز در مراسم اختتامیه، که یک هفته بعد از اتمام هفته مازندران در سالن ارشاد برگزار شد، تنانی تجلیل شدند که در هیچ مراسم و همایش و ستادی حضور نداشتند. کادوی ۱۰ هزار تومانی هم اهدا که آن هم توسط دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت روز مازندران تامین شد!

 

پرسش اصلی این است که متولی برگزاری روز مازندران کیست؟ استانداری؟ ارشاد؟ تشکل ها؟ کدام یک؟! اگر دولت متولی است چرا حتی یک بنر در مرکز استان ندیدیم و هیچ اداره ای از فرمانداری ساری گرفته تا بقیه قدمی برنداشتند؟

 

اگر اجرای این مراسم وظیفه مردم و تشکل های فرهنگی است، چرا سازوکار آن مشخص نمی شود و دولت از تصدی گری فرهنگی دست برنمی دارد؟

 

این صحیح نیست که دولت دخالت کند، برنامه دهد، گزارش عملکرد بدهد و هنگامی که بحث هزینه ها شد، شانه خالی کند و روز اجرا در عکس و فیلم حضور داشته باشد.

 

سالانه برنامه ها و جشنواره های ریز ودرشتی در استان برگزار می شود و مجموعه برنامه های روز مازندران باید جامع تر، کامل تر، تازه تر و فراگیرتر از بقیه و به عنوان برنامه مادر مطرح باشد؛ نه کودک سرراهی.

 

 مازندنومه؛  دکتر علی رمضانی پاچی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.