پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رودبارک آخرین رگه‌های جنگل‌های هیرکانی در شمال شهرستان مهدی‌شهر+تصاویر

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از تسنیم،  این روستا در فاصله 65 کیلومتری شمال شرقی مهدی‌شهر قرار دارد. رودبارک از دو بخش رودبارک بالا و رودبارک پایین تشکیل‌شده است. منطقه رودبارک از مناطق ملی گردشگری شهرستان مهدی‌شهر است که در منطقه حفاظت‌شده پرور قرار دارد.

این روستا در سال 1385 دارای 35 نفر جمعیت بوده است. منطقه رودبارک، کوهستانی و پوشیده از جنگل‌های هیرکانی است و در فصول سرد سال، عمدتاً پوشیده از برف است.

موقعیت جغرافیایی رودبارک موجب شده تا یکی از مناطق زیبا و دیدنی با پوشش گیاهی زیبا و وحشی باشد که مناظر زیبایی را برای مسافران و توریست‌های این استان فراهم آورد.

موقعیت جغرافیایی و آب‌وهوای چهارفصل

رودبارک در شمال شرقی استان سمنان و حاشیه مازندران قرار دارد به‌گونه‌ای که شروع منطقه جنگلی از سمت استان سمنان قسمت عمده از آن از رودبارک شروع می‌شود و منطقه کوهستانی است و در بهــار هوای خنک همراه با بارندگی و در تابستان نیز هوا خنک و در پاییز سرما و نیز در زمستان برف می‌بارد و حتی ارتفاع برف به حدود 1.5متر می‌رسد.

در 65 کیلومتر از سمنان دارای جاده آسفالته اصلی از سمنان به شهمیرزاد تا رسم رودبار و پس‌ازآن دارای دو جاده خاکی است که به رودبارک منتهی می‌شوند فاصله بین جاده آسفالته مذکور تا نقطه شروع منطقه جنگلی رودبارک سفلی حدود 5 کیلومتر است.

وسعت

وسعت کل بیش از 8 هزار هکتار و دارای 3000 هکتار مراتـع و بیش از 1500 هکتار مزرعــه کشاورزی و باغداری است.

وضعیت محلی ازلحاظ پستی‌وبلندی دارای کوه‌های سنگی مثل لپی و تنگه و تپـه‌هـای خـاکـی سنگی همانند برج تیغ و جلگه‌های وسیع همانند مناطق سرم، ترکچال، سر کوه، روپی و آب اندان که همگی پوشیده از مزارع و درختان و گیاهان متنوع در اطراف آنها بوده است.

آثار تاریخی رودبارک

قلعه پلی غارلعلوم، دیوخانه ‌لعلوم، غارهای دوگانـه کـه بـه دولیله معروف‌اند دهنه هریک از غارهای سنگی به روایت از اهالی به ابعاد 3×3 متر و به طول حدود 300 متر، کتیبه تنگه (بنوشته کمر)، گوجوجو (زرده پشت سید چال که از صخره‌های به شکل پستان گاو بوده که از آنها آب می‌چکد)، سید چال، پلنگ او (پلنگ آب)، یخچال طبیعی (روپی)، دیوخانـه پدیـم، قلعه گردن، گندی او (آب گندین)، او بــن دره، واو سر (بادوسر) راه شتر رو از کله تالعلوم (که آثارش نیز موجود است) لیکادوی چکل تنگه (در صخره مرتفع سوراخی به شکل قلب ایجادشده است که شتر با بار می‌تواند از آن بگذرد این سوراخ از دور به شکل قلب است.)، چاه لعلوم (چاه سنگی با دهنـه 3 متـر و حدود 15 متر ارتفاع )، چاه خانی علم (چاخمره)، آسیاب آبی (در محله رودبارک)، چارنـو (کـه دارای آب سرد است)، چالی بزرگ، چالی کوچک، چرگرد، چالی کش، اسبی او (سفید آب)، لعلوم، پیاجم، صخره‌های لپـی، عیرت، شکرزمین (که بالای عرقه گر قرار دارد)، ایرته‌گَر (مرز رودبارک و روستای بنـده بن) خَیل دکتـه، غار سنگی کلاج پور با وسعت (حدود 4 هزار مترمــربع) علم، پله‌های سنگی لعلوم (بنـام گت برج) و تپه برج تیغ بالای دشت و مزارع آب‌اندان از جمله آثار تاریخی این منطقه است.

برج دیوخانه رودبارک

برج دیوخانه رودبارک مربوط به دوران تاریخی پس از اسلام است که در روستای رودبارک در شهرستان مهدی‌شهر در استان سمنان، واقع‌شده است. این اثر در تاریخ 9 اردیبهشت 1382 با شمارهٔ ثبت 8618 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تپه‌های معروف

دین تپه دشتی، دیــن تپـه سـرم خیلی مهم، از مهم‌ترین تپه‌های تاریخی است دین تپه آفینجیمه

گونه‌های گیاهی «وحشی» خوراکی در جنگل رودبارک

لولا، سره، الزی، پنبه ریک، شنگ (شیردارد) مندار، کاردیک واش، توپا، سرخ بنـه، قارچ جنگلی خوراکی، زیره، کلک (گلپر) گزنه آش، یک نوع گیاهی است که دم می‌کنند و مثل چای می‌خورند، گل بنوشه، خاک شیر و…

آبشارها

آفینجیمه، سلیلم، سرمرو فاش فاشی، عیرت دره، تنگه، (حوضچه بزرگ آب به ارتفاع بیش از یک و نیم متر معروف به غارزن) خرلَکته فاش فاشی (آبشار)، کلاج بور فاش فاشی (آبشار)

 چشمه‌ها

آو بن دره (چشمه تراوشی) که به‌صورت نهـری در سـراسـر روستای رودبارک جاری است و این نهر به حرکت درآوردن توربین آبی آسیاب‌های رودبارک استفاده می‌شده است، واوسـر، گندی او، سیم کلادره، چشمه اصلی رودبارک، شیخ چشمه، سردره او (آب برای بسته‌بندی و صادرات)، تل بن چشمه، عیرت چشمـه، استـل سـردشتـی، گت سـل چشمـه (عیـرت پشت) خیل دکتـه چشمه، محمد چشمـه (بالای علم) چاخانی چشمه، کور چشمه، بـاریـک او، جـول دره چشمـه، آب اندان چشمـه، ونـده سرچشمه، آفینجیمه چشمه، دوله چشمه، دراز زمیـن چشمـه، چالـی چشمه، ترکچال چشمه، شنگا چشمه، سرم چشمـه، انگـورک جاری چشمـه، نایب کلوسر چشمه، چشمـه لیلـم (بالای قبـرستان رودبارک)، غریب بمرده چال چشمه، زنگاب (آب زنگ زده) نزدیک هلی چال، هلـی چال چشمـه، گت چال چشمه،

معادن

زغال‌سنگ، در مناطق لعلی گر سرم دین تپه، انگورک جـاری، گچ آبـی (سیمانی)، در منطقه لی پیش، کچ سفید در منطقه پِدیم، آهک در منطقه سید چال سنگ سیلیس در منطقه سید چال و دیگر معادن که شناسایی و نام‌گذاری نشده‌اند ولی وجود دارند.

انتهای پیام/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.