پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رشد قارچ گونه کانال‌های نامعتبر طب سنتی

0

معاون آموزشی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به رشد قارچ گونه سایت‌ها و کانال های نامعتبر طب سنتی در فضای مجازی گفت: مردم هر گیاهی را به عنوان گیاهان دارویی مصرف نکنند.

ریحانه معینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر انواع و اقسام اطلاعات ضد و نقیض درباره علوم پزشکی به خصوص طب ایرانی در فضای مجازی منتشر می‌شود که بسیاری از آن ها هیچ منبع و سندی حتی در کتب طب سنتی ندارند.

وی افزود: حتی موضوع به شکلی است که گویا عده‌ای با هدفی خاص از جمله بالا بردن آمار بازدیدکنندگان در حال تولید این اطلاعات هستند و از آن جایی که این مطالب هیچ سندی ندارند و اصولا ممکن است هیچ تحقیقی درمورد آنها انجام نشده باشد نه می توان آن ها را رد کرد و نه می‌توان تایید نمود؛ اصولا نباید به چنین اخباری توجه کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: دسته دیگری از این مطالب درباره علوم پزشکی به طور کلی و از جمله طب ایرانی مواردی هستند که تحقیقات اولیه روی آنها انجام شده ولی هنوز قطعی نشده‌اند؛ به عنوان مثال اثر یک گیاه بر روی دیابت که ممکن است تنها یک مطالعه اولیه درباره آن انجام شده باشد، اما خبر آن با بزرگنمایی در شبکه های مجازی منتشر می شود به نحوی که افراد تصور می کنند اثرات آن به صورت قطعی است؛ اما بعد از مدتی عده ای آن گیاه را  استفاده می کنند و متوجه می شوند که آن اثرات را ندارد.

معینی با اشاره به این که در برخی موارد اطلاعات اولیه دستخوش تغییراتی می‏شود، تصریح کرد: مانند اشتباهی که در مورد تخم ریحان و میزان بالای کلسیم آن اتفاق افتاده است که در واقع مربوط به گیاه دیگری بوده که از نظر ظاهری کمی به تخم ریحان شبیه است.

معاون آموزشی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل یادآور شد: با استقبال مردم از طب ایرانی سوء استفاده های زیادی در این رابطه انجام می شود و کانال ها و سایت های زیادی توسط افرادی که کمترین اطلاعاتی از اصول پزشکی و درمان و حتی آناتومی بدن انسان ندارند؛ به اسامی مختلف در حال ارایه رژیم غذایی، درمان و نسخه پیچی برای مردم هستند و سودهای کلانی نصیبشان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از این گروه ها با زیر سوال بردن و تهمت زدن به پزشکان، مردم را به سمت خود جلب می کنند، گفت: گزارش های مختلفی از انواع مشکلات و تاخیر در درمان از طرف مردمی که فریب این گروه ها را خورده اند وجود دارد.

معینی با بیان این که در بسیاری موارد به مراجعه کنندگان گفته می شود این داروها اگر فایده نداشته باشد حداقل مثل داروی شیمیایی ضرر ندارد، اظهار کرد: این تفکر بسیار اشتباهی است، زیرا از یک سو باید گفت که داروهای گیاهی هم می توانند در صورت مصرف نادرست مثل داروهای شیمیایی ضرر داشته باشند و اصولا بسیاری از داروهای شیمیایی از همین گیاهان دارویی استخراج شده اند و از طرفی وعده های از این دست منجر به تاخیر در مراجعه بیمار به پزشک و از دست رفتن زمان طلایی در بسیاری بیماری ها مثل سرطان می شود که حتی در مواردی منجر به فوت شده است.

  وی با بیان این که یکی از مهم ترین اقدامات در راستای عدم سوء استفاده افراد سودجو نسبت به علاقه مردم به طب سنتی ایرانی، اطلاع رسانی و بالا بردن آگاهی مردم است، خاطرنشان کرد: مردم نیز باید در این زمینه حساسیت بیشتری داشته باشند و در صورت مراجعه به مراکز طب مکمل و سنتی حتما از مجوزها و اعتبار آن مرکز اطمینان حاصل کنند.

متخصص طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: مردم هیچ مطلبی را بدون اطلاع از منبع آن به راحتی قبول نکنند.

وی ادامه داد: کانال‌ها و گروه هایی که از نام افراد سرشناس در همه حوزه ها و از جمله طب ایرانی سوء استفاده می‌کنند زیاد هستند؛ مردم باید کانال‏ها و سایت‏های موثق را از جمله در مورد طب ایرانی شناسایی نمایند و برای دریافت اطلاعات صحیح به آن ها مراجعه کنند. سایت و کانال انجمن علمی طب ایرانی به آدرس@ itma_ir کانالی معتبر در این زمینه است که توسط متخصصین دانشگاهی طب ایرانی مدیریت می‌شود.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.