پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

راه اندازی کتابخانه سیار توسط امام جماعت چهاردانگه ای مسجدی در تهران

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن کمالی؛ امام جماعتی است که کتابخانه سیار راه اندازی کرده است.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ حسن کمالی، نماینده مقام معظم رهبری در جنوب تهران و امام جماعت مسجد وفا (واقع در خیابان شوش شرقی، خیابان شهرزاد) است.

 

حسن کمالی، متولد اول دی ماه ۱۳۲۷ در روستای چورت بخش چهاردانگه ، از نوادگان مرحوم ملا عباس چاوش مازندرانی است. وی تحصیلات اولیه را نزد شیخ علی اکبر حدادی در مکتب‌خانه آموخت و سپس در مدرسه امامیه، از محضر حضرت آیت‌الله مصطفی صدوقی ساروی استفاده کرد.

 

شرکت در درس مقام معظم رهبری

حاج آقای کمالی چندی بعد عازم مشهد شد و از درس حضرات آیات سید محمد هادی میلانی و سید علی خامنه ای (رهبر معظم انقلاب) بهره برد. وی پس از اخد دیپلم علوم انسانی، سال ۱۳۵۳ وارد دانشکده الهیات دانشگاه تهران شد و موفق به دریافت مدرک دکتری رشته الهیات (حقوق و مبانی اسلامی) شد. کمالی تحت تاثیر منش اخلاقی و روحیه علمی و انقلابی شهیدان مرتضی مطهری، محمد مفتح و محمد جواد باهنر قرار گرفت و به توصیه آنها از دانش و شخصیت معنوی شیخ محمد طالبی تبریزی نیز استفاده کرد.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین کمالی همزمان با تحصیل در دانشگاه، در دانشکده افسری امام علی علیه السلام تدریس می‌کرد و به دلیل شایستگی‌های بسیار علمی و اخلاقی، از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «استاد نمونه» انتخاب شد. در آن روزها به دعوت جمعی از دوستان رهسپار کوچه پس کوچه‌های جنوب شهر تهران و امام جماعت مسجد وفا شد و به پشتوانه اجازات فراوان از سوی مراجع معظم تقلید و همچنین اجازه مهمی که مقام معظم رهبری برای وی صادر کرده‌آند، زمینه‌ساز تغییرات گوناگون در مسجد وفا و محلات اطراف آن شد.

 

نخستین اقدام این امام جماعت تازه وارد، مبارزه جدی با آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد و طلاق بود و با همکاری نهادهایی مانند نیروی انتظامی و شهرداری موجب تغییر تحولات مثبت و سازنده در جنوب تهران (منطقه شوش) شد. وی با ایجاد جاذبه‌های گوناگون در مسجد و همچنین خوش اخلاقی، علاوه بر جذب جوانان زمینه اشتغال تعدادی و ترک اعتیاد برخی دیگر را فراهم آورد.

 

kamali

 

همکاری با مدیران وزارت امور خارجه برای کمک به سادات

یکی از اقدامات این امام جماعت، دریافت کمک از برخی شخصیت‌ها و مدیران وزارت امور خارجه ایران به واسطه حاج احمد مهدوی برای کمک به همسایگان سادات مسجد است. همچنین به واسطه اجازه‌ای که آیت‌الله العظمی بهجت به آقای کمالی داده است، بخشی از وجوهات شرعی را برای حل مشکلات برخی خانواده‌ها و جوانان مصرف می‌کند.

 

آسیب‌شناسی و جامعه شناسی بروز مشکلات و ناهنجاری‌های رفتاری و اخلاقی با برگزاری کلاس‌های مختلف و دعوت از برخی کارشناسان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی و فرماندهان سپاه، زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی در محلات اطراف مسجد وفا شده است.

 

حاج آقای کمالی چهارشنبه و پنج شنبه هر هفته پس از نماز جماعت ظهر و عصر، تفسیر قرآن به تناسب تحولات جامعه و مناسبت‌های دینی و انقلابی می‌گوید. با تشویق وی، «پایگاه مقاومت بسیج حنانه» مسجد وفا نیز با برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن، موجب آشنایی بیشتر مردم با آموزه‌های دین شده است. این اقدامات موجب جذب خیران و کمک به صدها نیازمند و خانواده کم بضاعت شده است به طوری که خانم عباسی، فرمانده پایگاه بسیج حنانه از طریق برگزاری کلاس‌های قرآن، با خانواده کودکان و نوجوانان، آشنا و با همکاری و حمایت حاج آقای کمالی، زمینه حل مشکلات خانوادگی را فراهم کرده است.

 

راه اندازی کتابخانه سیار

حجت‌الاسلام و المسلمین کمالی با راه اندازی یک کتابخانه سیار و اهدای ۲ هزار و ۵۰۰ جلد از کتاب‌های شخصی خود میان خانواده‌های جنوب شهر تهران، موجب کاهش فقر فرهنگی و افزایش دانش و اطلاعات دینی و علمی مردم شده است.

 

وی با همکاری خیریه ثامن الحجج علیهم السلام (واقع در چهارره سرچشمه تهران)، آقای لبانی و بنیاد کوثر و به همت پایگاه‌های بسیج خواهران و برادران (خانم عباسی و علی فرجی) به مبارزه با فقر مالی مردم اهتمام ورزید، به طوری که هر سال ده‌ها میلیون تومان پوشاک، اغذیه و سایر نیازهای ضروری میان نیازمندان توزیع می‌شود.

 

همکاری مستمر با نیروی انتظامی

امام جماعت مسجد وفا با گردآوری اطلاعات لازم درباره آسیب‌ها و مشکلات محلات منطقه شوش و ارجاع آنها به نهادهای انتظامی و قضایی و همچنین دعوت ماهانه از فرماندهان نیروی انتظامی (کلانتری ۱۵۹ تهران) برای سخنرانی در این مسجد، زمینه افزایش امنیت اجتماعی و کاهش ناهنجاری‌ها را فراهم کرده است. حضور وی در جلسات شورایاری و شهرداری منطقه ۱۵ به نمایندگی از ائمه جماعات این منطقه و با تایید حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری و سردار طلایی، موجب افزایش اطلاعات وی از مشکلات محلات و بالتبع، انجام اقدامات سازنده برای رفع آنها شده است.

 

حاج آقای کمالی معتقد است همزیستی مسالمت آمیز و رفاقتش با هیات امنا، بسیجیی‌ها، مردم و کسبه منطقه ۱۵ به ویژه محلات شوش، زمینه ساز تعامل میان نهادها و سازمان‌های انتظامی، قضایی، خدماتی و فرهنگی مانند نیروی انتظامی، شهرداری و ناحیه مقاومت بسیج برای کاهش مشکلات مردم شده است.

 

وی با اشاره به فعالیت گسترده مرکز رسیدگی به امور مساجد و حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری برای گسترش کارکردهای مساجد و فراتر رفتن از کارکرد عبادی، گفت: مساجد و ائمه جماعاتی که از ریا و فریب‌کاری دور هستند و انصاف و تلاش مستمر را وجه همت خود قرار داده‌اند، جوانان و کودکان را جذب خود می‌کنند؛ همچنان که شعرا می‌گویند:

 

چو مردان باش، اگر مَرد خدایی/ رها کن دلق و سالوس و ریایی

ذره‌ای انصاف در ملک وجود/ بهتر از عمری که باشی در رکوع و سجود

اندر طبیعت است که خواهد ضعیف شود/ هر ملتی که تنبلی و عیش، خو گرفت

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.