پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

راهکارهای حمایت از کالای ایرانی از زبان کسبه و شهروندان مازنی

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، در حال حاضر اقتصاد یکی از اساسی‌ترین مولفه‌های کشور به شمار می‌رود و این موضوعی است که امروزه بسیاری از اقشار و طیف‌های اجتماعی بر آن تاکید دارند.

همچنین تاکید مقام معظم رهبری بر موضوعات اقتصادی، موید واقعیت‌ها، اقتضائات و الزاماتی است که کشور به آن نیازمند است و تحقق آن راهگشای بسیاری از موانع، نارسایی‌ها و مشکلات می‌شود.

توسعه صادرات، فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی، رفع موانع کسب و کار، همسویی و همگرایی میان دستگاهی از مباحث مهم و موثر در تحقق این امر مهم است که تا کنون آنچنان که شایسته و بایسته بودمورد توجه قرار نگرفت.

در بخش حمایت از تولید داخل اقدام موثر در نظام بانکی مانندکاهش نرخ سود تسهیلات، بهبود محیط کسب و کار، تقویت دیپلماسی اقتصادی و قاعده مند کردن، رقابت پذیر کردن و قابل پیش بینی کردن تولید و تجارت بسیار تاثیرگذار است.

در زمینه اصلاح ساختار بخش خصوصی نیز باید توجه داشته باشیم که ساختار کنونی نه تنها حمایتی از بخش خصوصی واقعی نمی‌کند بلکه رانت رسمی و سازمان یافته آن برای حلقه‌های اصلی این تشکل‌ها را ایجاد کرده است.

با توجه به اهمیت موضوع در زمینه حمایت از کالای ایرانی” تسنیم ” مصاحبه‌هایی با برخی فروشندگان و خریداران تهیه کرد.

آقای لویی فروشنده پارچه و منسوجات ساروی گفت: منسوجات و پارچه‌های داخل از لحاظ نخ، بافت، تراکم بسیار با کیفیت‌تر و مرغوب تر از اجناس ترک هستند و حتی متقاضی و مشتری برای خرید اجناس ایرانی است اما متاسفانه از تولید داخل حمایت نمی‌شود.

به گفته وی هزینه‌های گمرکی زمان ورود مواد اولیه و واسطه‌گری از مشکلات اصلی در بحث گرانی اجناس داخلی است که دولت باید از تولیدکنندگان حمایت کند. دشمنان به دنبال ضربه زدن به نظام به ویژه دربحث اقتصادی هستند که سعی دارند با نوسانات دلار و ارز تولید داخل را راکد کنند که باید دولت و مردم حواس شان باشد و از تولید کشور حمایت کنند.

جواد رزاقی فروشنده لوازم الکتریکی با بیان اینکه ایران در زمینه صنعتی به ویژه تولیدات الکتریکی از لحاظ تولید سیم و کابل حرف اول را در دنیا می‌زند و حتی بهترین مس را داراست، گفت: اگر از سرمایه‌گذاران این عرصه حمایت شود قطعا بیش از 90 درصد تولیدات در داخل کشور صورت گرفته و نیاز به وارد کردن اجناس نیست و هر چه مردم از کالای ایرانی خریداری کنند رقابت میان تولیدکنندگان افزایش یافته و کیفیت کالا بهتر می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت بسته‌بندی اجناس بیان کرد: متاسفانه کالاهای چینی با کیفیت پایین و بسته‌بندی بهتر ارائه می‌شود به همین دلیل گرایش مردم به خرید این اجناس بیشتر است که می‌توانیم با تکیه بر دانش خود و افزایش کیفیت کالا و کیفیت خدمات و ضمانت دقیق و درست کالا مردم را به خرید کالای ایرانی تشویق کنیم.

محمد رمضانی صاحب فروشگاه عرضه منسوجات گفت: اگر از کالای ایرانی حمایت شود تولید خوب و با کیفیت باشد، سود به جیب مردم ایران می‌رود و دیگر ارز از کشور خارج نمی‌شود که این کار تنها با حمایت دولت قابل انجام است.

خریدار خانم گفت: امروز می‌بینیم اجناس ترک حرف اول را می‌زنند چون خواستند و شد ما نیز باید بخواهیم اگر دولت به معنای واقعی از تولیدکنندگان حمایت کند فرزندان خودمان سرکار می‌روند و کارخانجات ما یکی پس از دیگری تعطیل نمی‌شود.

دیگر خریدار خانم نیز گفت بسیاری از اجناس ایرانی حتی از کالای خارجی بهتر و با کیفیت‌تر هستند که مردم خودشان باید از کالا و تولیدات داخل خریداری کنند.

عابدین نقیبی یکی از شهروندان ساروی نیز گفت: دولت نقش اول و آخر را در تولید و حمایت از کالای ایرانی دارد چرا ما باید دستمان را جلوی چین دراز کنیم و دلار را در جیب آنها قرار دهیم مردم ما مصرف کننده هستند باید از کارخانه‌ها و سرمایه‌گذاران حمایت شود که باز دولت باید پیگیر و جوابگو باشد.

آنچه که باید بدانیم این است که حمایت از کالای ایرانی هرگز به معنای حمایت بی‌چون و چرا از کالای بی‌کیفیت و خالی کردن میدان از وجود رقیب برای یکه تازی هر تولید‌کننده‌ای نیست.

حمایت از کالای ایرانی یعنی فراهم ساختن بستر ارتقای کیفی محصولات داخلی برای حضور در بازارهای بین‌المللی و رقابت با همتایان خود باید شاخص‌های حمایت از کالای ایرانی را تعریف کنیم تا نوع حمایت‌ها و جهت‌گیری‌ها نیز روشن شود.

به‌عنوان نمونه باید زیربناهای تولید یک کالا ازسوی تولیدکننده داخلی صرف ارتقای کیفیت و افزایش بهره‌وری و همچنین مناسب بودن نرخ و رقابت‌پذیری شود. حمایت‌ها از کالای ایرانی نباید بدون بهره‌وری و رقابت‌پذیری باشد، زیرا به‌طورعمده بهره‌برداری خوبی هم از آنها نخواهد شد.

گزارش و مصاحبه از قدسیه السادات شعبانپور

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.